Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Trzy stany skupienia oraz zjawiska ich zmian.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka: 2.9: Uczeń opisuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, parowania, skraplania, sublimacji i resublimacji;

  • Informatyka: 6.1: Uczeń wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, że ciała występują w trzech stanach skupienia,

  • rozróżnia i poprawnie nazywa zjawiska zmiany stanu skupienia ciał,

  • wie, na czym polega topnienie, krzepnięcie, parowanie, skraplanie, sublimacja i resublimacja,

  • wie, od czego zależy szybkość parowania.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • wie, że ciała stałe nie zmieniają temperatury podczas topnienia i krzepnięcia,

  • wie, czym różnią się parowanie i wrzenie,

  • potrafi wyjaśnić, kiedy ciało stale ulega topnieniu, a kiedy ciecz krzepnie,

  • umie opisać zjawisko wrzenia,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy

lekcji

Przedmiot

nauczania

Kompetencje

kluczowe

Przebieg

zajęć

Środki

dydaktyczne

Metody

nauczania

Formy

pracy

Etap

wstępny

Fizyka

Nauczyciel zadaje uczniom powtórzenie przerobionego materiału dotyczącego energii wewnętrznej.

Notatki z lekcji

podręcznik

aktywizująca

indywidualna

Etap realizacji

myślenie matematyczne

i podstawowe kompetencje

naukowo‑techniczne;

umiejętność uczenia się

Nauczyciel odpytuje uczniów z zadanego zakresu.

Następnie, uczniowie wymieniają, na co dzień spotykane stany skupienia materii, wymieniają różne substancje.

aktywizująca,

burza mózgów

zbiorowa,

jednolita

Uczniowie oglądają film, załącznik 1. Dowiadują się od nauczyciela, że takie procesy jak topnienie, krzepnięcie, wrzenie zachodzą skokowo, w charakterystycznej temperaturze dla danej substancji( dla wody 0 Indeks górny 0C) a skokową zmianę własności fizycznych substancji nazwano przemianą fazowa.

załącznik 1

podająca

Nauczyciel omawia poszczególne stany skupienia. Do dalszych rozważań dobrym przykładem jest woda, substancja, z którą uczniowie stykają się najczęściej.

Topnienie – energia pobrana z zewnątrz przez lód spożytkowana jest na wzrost energii potencjalnej oddziaływań międzycząsteczkowych w stałej temperaturze. Po całkowitym stopieniu lodu, dalszy pobór energii powoduje wzrost średniej energii kinetycznej cząsteczek. Wzrasta temperatura wody.

Krzepnięcie – do momentu, kiedy woda (ciecz) zmieni swój stan skupienia w stan stały, oddaje swoje ciepło do otoczenia. Nauczyciel podkreśla, że dokładnie taką samą ilość ciepła pobiera lód, aby stać się wodą (cieczą).

Nauczyciel zaznacza, że proces parowania zachodzi na powierzchni cieczy i odbywa się w każdej temperaturze za wyjątkiem temperatury wrzenia, która jest charakterystyczna dla danej substancji.

Parowanie – polega na tym, że cząsteczki przy powierzchni, które uzyskują wystarczająco dużą energię kinetyczną dla pokonania sił przyciągania międzycząsteczkowego, odrywają się od cieczy (np. wody) i ulatują do otoczenia. Temperatura cieczy (np. herbata) maleje, a to znaczy, że maleje energia wewnętrzna substancji.

Nauczyciel prowokuje dyskusję od czego zależy szybkość parowania. Uczniowie dochodzą do wniosku, że szybkość parowania zależy od temperatury substancji, jej powierzchni, otoczenia i rodzaju substancji.

Burza mózgów

Nauczyciel stawia pytanie o różnicę pomiędzy parowaniem i wrzeniem. Wraz z nauczycielem uczniowie definiują wrzenie.

Wrzenie – jest zmianą stanu skupienia i jest to gwałtowne parowanie w całej objętości cieczy. Zachodzi w charakterystycznej temperaturze, np. dla wody w przy normalnym ciśnieniu w temperaturze 100 Indeks górny 0C. Temperatura wrzenia jest temperaturą przejścia fazowego cieczy w gaz (parę). Ciśnienie pary w powstających pęcherzykach jest równe sumie ciśnieniu atmosferycznemu i hydrostatycznemu, które w małych naczyniach typu czajnik jest do pominięcia.

Odwołując się do filmu zwraca uwagę, że smuga za samolotem to skroplona para wodna. Poszerza informację, że Skraplanie zwane też kondensacją jest zjawiskiem odwrotnym do parowania, z tą różnicą, że zachodzi nie tylko w temperaturze wrzenia. Proces polega na zamianie pary w ciecz. Uczniowie mnożą przykłady skraplania pary wodnej.

Nauczyciel uzupełnia wiadomości o zjawisko sublimacji i resublimacji.

Sublimacja – przemiana fazowa bezpośredniego przejścia ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Zjawisko odwrotne do sublimacji to resublimacja.

Na zakończenie lekcji uczniowie uzupełniają ćwiczenia.

Załącznik 2

R8GHZmgWeDMde

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.48 KB w języku polskim
RXjE4E0II8rha

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3