R1MGfNujyfuqE
Ilustracja przedstawia mikrofon w studiu nagraniowym. Mikrofon znajduje się po lewej części ilustracji. W tle ilustracji znajduje się sprzęt nagraniowy oraz rośliny w doniczkach. Tło ilustracji jest zamazane.

Twoje pierwsze radio

Widok na mikrofon w studio nagraniowym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na mikrofon w studio nagraniowym, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Piotr Kaczkowski
Piotr Kaczkowski Machina

Dla mnie, odwrotnie niż wszyscy sądzą, muzyka jest czymś, co się dzieje w radiu. Radio jest ważniejsze, bo przenosi i muzykę, i słowo, i ciszę.

cyt1 Źródło: Piotr Kaczkowski, Machina, 1999, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Materiał obejmować będzie krótkie przypomnienie czym jest radio, jak się zmieniało i co stanowi o jego dzisiejszej sile. Zajrzymy do najciekawszych zagadnień dotyczących rozchodzących się fal dźwiękowych, spróbujemy zapamiętać jingleJingiel [dżingiel]jingle [czytaj: dżingle] i piosenki. Ale najważniejszą sprawą będzie nauka tworzenia własnych audycji, w czym pomoże Wam przygotowana do tego celu specjalna aplikacja.

Nauczysz się
  • dokonać nagrania audycji radiowych;

  • definiować podstawowe pojęcia związane z radiem internetowymRadio internetoweradiem internetowym;

  • obsługiwać aplikację do obsługi radia on‑line [czytaj: onlajn].

Czym jest radio?

Słowo „radio” według encyklopedii PWN z języka łacińskiego oznacza...

Encyklopedia PWN
Encyklopedia PWN Radio

radius „promień”, środek masowego komunikowania, służący do rozpowszechniania audycji słownych i muzycznych o zróżnicowanym charakterze (m. in.: informacyjnych, rozrywkowych, kulturalnych, literackich, teatru radiowego, oświatowych, edukacyjnych, sportowych), adresowanych do szerokiego audytorium.

cyt2 Źródło: Encyklopedia PWN, Radio, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/radio;3965394.html [dostęp 10.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1MwiEQklrCe6
Schemat przedstawiający wpływ różnych fal na organizmy, rzeczy i budynki, oryginał z wikimedia.org przerysowane przez online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Dobrzejest, Schemat przedstawiający wpływ różnych fal na organizmy, rzeczy i budynki, ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:EM_Spectrum_Properties_pl.svg [dostęp 20.04.2023], licencja: CC BY 3.0.

Fale radiowe to rodzaj fal elektromagnetycznych, o których istnieniu dowiedzieliśmy się stosunkowo niedawno, za sprawą szkockiego badacza  James'a Clerka Maxwella [czytaj: dżejmsa klerka maksłela].

Powyższy wykres przedstawia wpływ tych fal na różne organizmy, przedmioty czy nawet budowle pod wieloma względami (temperatura ciała, częstotliwość, rodzaj promieniowania).

1887 r. niemiecki naukowiec Heinrich Rudolf Hertz [czytaj: hajnriś rudolf herc] pokazał w swoim laboratorium istnienie fal radiowych. Od nie tak dawna, bo dopiero od początku XX wieku zaczęto wykorzystywać fale radiowe do przesyłania informacji. W kilka lat po odkryciach Maxwella [czytaj: maksłela] i Hertza [czytaj: herca] Włoch, Guglielmo Marconi [czytaj: dżuliemo makroni] wykorzystał je do przesyłania informacji z Wielkiej Brytanii do Kanady.

Poniżej przykłady starych radioodbiorników:

Pierwsze radia, jingle i podcasty 
[czytaj: dżingle i podkasty]

Samo urządzenie sprawiło, że wiadomości i muzyka mogły być przekazywane w wiele miejsc na świecie. Pierwszą rozgłośnią radiową na świecie uznano tą, która powstała dnia 2 listopada 1920 roku w Stanach Zjednoczonych w Pittsburghu [czytaj: pitsburgu]. W Polsce na takie miano zasługuje pierwsza stacja radiowa, która powstała w roku 1926 w Warszawie i znana jest do dzisiaj pod ogólną nazwą Polskiego Radia. Już 1 lutego 1925 roku wyemitowano pierwszy program radiowy, a dźwięki tej audycji nadano ze stacji Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego w Warszawie.

Wysłuchajmy dwóch sygnałów (jingli) [czytaj: dżingli], które są symbolami muzycznymi Polskiego Radia Warszawa i Radia z Wilna (obecnie stolica Litwy).

RLmTsZnJ9JYck
Nagranie trwające 7 sekund przedstawia archiwalny Sygnał Polskiego Radia z okresu przedwojennego. Jest to fragment utworu Fryderyka Chopina Poloneza A‑dur a dokładniej pierwsze takty. Sygnał odgrywany jest na fortepianie, w dynamiczny sposób.
R6QZkrCQthRfK
Nagranie trwające 12 sekund przedstawia archiwalny sygnał Polskiego Radia w Wilnie – jest to kukułka powtarzająca trzy razy „kuku”, które przerwane jest męskim głosem powtarzającym dwukrotnie tekst „Halo, Polskie Radio Wilno”. Po wypowiadanym tekście znowu następuje kukułka powtarzająca trzy razy „kuku”.

Na przestrzeni lat postęp technologiczny sprawił, że ilość stacji radiowych wręcz dopasowała się do słuchaczy. Za sprawą Internetu możemy słuchać radia tematycznego, np. z samą muzyką klasyczną, muzyką disco, jazzem czy muzyką alternatywną.

Spójrzmy na wykres przedstawiający najpopularniejsze rozgłośnie radiowe w Polsce oraz udział procentowy słuchaczy. Badania pochodzą z 19‑27 listopada 2022 roku.

R1WfO2Nr4K7Ox
Wykres ukazujący udział w czasie słuchania najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce (koniec roku 2022), wykres przerysowany na podstawie badań Krajowego Instytutu Mediów za okres 19‑27 listopada 2022, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: KRAJOWY INSTYTUT MEDIÓW, Wykres ukazujący udział w czasie słuchania najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce (koniec roku 2022), ilustracja, dostępny w internecie: https://polskieradio24.pl/5/1222/artykul/3079498,co-piaty-polak-slucha-polskiego-radia-krajowy-instytut-mediow-publikuje-wyniki-badan [dostęp 20.04.2023], licencja: CC BY 3.0.

Prócz tradycyjnych audycji, wywiadów i przekazywania informacji w gronie najmłodszej części odbiorców znalazły się podcastyPodcastypodcasty. Jak głosi definicja: stanowią one formę internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, rozprowadzanej z zastosowaniem technologii RSS. Inna wersja określenia tego nowego terminu związanego z radiem mówi, że podcast jest to seria nagrań audio lub wideo, ukazująca się w postaci regularnych odcinków.

R1ZkKGD3UVuQC
Wykres ukazujący odsłuch podcastów, wykres przerysowany na podstawie badań przeprowadzonych w 2022 przez Krajowy Instytut Mediów, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: KRAJOWY INSTYTUT MEDIÓW, Wykres ukazujący odsłuch podcastów, wykres przerysowany na podstawie badań przeprowadzonych w 2022 przez Krajowy Instytut Mediów, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ilu-polakow-slucha-podcastow [dostęp 18.04.2023], licencja: CC BY 3.0.

Technologia, a fizyka, czyli rzecz o falach dźwiękowych

Jednym z rodzajów fal dźwiękowych są fale akustyczne również wykorzystywane w samym radio. Są one bezpośrednio związane z falami słuchowymi, które powodują wrażenie słuchowe (dźwięk), jak i fale, których ucho człowieka nie wychwyci i nie będzie w stanie rozpoznać. Do nich należeć będą m. in. infradźwiękiInfradźwiękiinfradźwięki czy ultradźwiękiUltradźwiękiultradźwięki (słyszalne np. przez psa lub nietoperza).

Świetnym przełożeniem na świat muzyki i odpowiedzi, jak to działa jest przyjrzenie się budowie i konstrukcji różnorodnych instrumentów muzycznych. Podstawą tej teorii jest stwierdzenie, że im dłuższy element drgający występuje w instrumencie, tym dłuższe fale dźwiękowe może on wytwarzać i tym mniejsza jest częstotliwość wytwarzanego przezeń dźwięku.

Naturalnym źródłem fal radiowych występujących na ziemi są m. in wyładowania atmosferyczne, występowanie zórz polarnych oraz radiogalaktyki.

RJOhxblBzROW7
Przykład zorzy polarnej
Źródło: online-skills, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
REDAKCJA Muzyka zorzy

Czasami to stukanie, innym razem trzaski jak w radiu lub skrzypienie butów na suchym śniegu. Może brzmieć jak szelest gniecenia folii aluminiowej albo pojedynczy dźwięk dzwonka.

Od wieków ludy zamieszkujące tereny podbiegunowe opowiadają o dziwnych odgłosach, które rozlegają się, gdy na niebie pojawia się zorza.

W języku północnego ludu Saami zorza polarna była nazywana m. in. Guovssahas [czytaj: kuowsahas], czyli „światło, które można usłyszeć”.

cyt3 Źródło: REDAKCJA, Muzyka zorzy, dostępny w internecie: https://www.naukaipostep.pl/wiadomosci/przyroda/muzyka-zorzy/ [dostęp 20.04.2023].
Rtr35lxmkom3M
Nagranie trwające 21 sekund przedstawia dźwięki zorzy polarnej – są to różnego rodzaju dźwięki o wysokim i niskim natężeniu, które mogą być odbierane przez słuchacza jako zakłócenia porównywalne do strojenia radia.

O braku fal, natchnienia lub poszukiwaniu nowych pomysłów na piosenkę śpiewał również Dawid Podsiadło w piosence Nie ma fal. Wysłuchajmy jej.

R13wMAq1o6XrL
Utwór Dawida Podsiadło pod tytułem „Nie ma fal” pochodzący z albumu „Małomiasteczkowy”. Nagranie trwające 25 sekund. Fragment utworu charakteryzuje się powtarzającym „Nie ma fal” w akompaniamencie zespołu muzycznego.
R1XHOYemTIAnG
Kadr z teledysku utworu „Nie ma fal” autorstwa Dawida Podsiadło
Źródło: Dawid Podsiadło, Kadr z teledysku utworu „Nie ma fal” autorstwa Dawida Podsiadło, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.rmfmaxx.pl/news/Nie-ma-fal-od-tylu-Ukryty-przekaz-w-piosence-Dawida-Podsiadly,44508.html#crp_state=1 [dostęp 20.04.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Radio wczoraj i dzisiaj

Dzisiejsze czasy raczej wykluczają życie bez radiofonii, telewizji naziemnej i satelitarnej, które są bezpośrednio związane z powyższymi odkryciami.

R1ANXoz5tqkJU
Aplikacja Podcasty Google [czytaj: gógl] zainstalowane na telefonie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Aplikacja Podcasty Google [czytaj: gógl] zainstalowane na telefonie, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Zasługą rozwoju technik radiowych jest dzisiejszy bezprzewodowy dostęp do Internetu, satelitarnych systemów lokalizacyjnych, map GPSów czy korzystanie z najbardziej niezbędnego przedmiotu „ciągłego użytku”, jakim się stały telefony komórkowe.

Postęp powoduje, że nie każdy nadąża za nowinkami, a już teraz uruchamiane są przecież pierwsze systemy komórkowe piątej generacji tzw. 5G. One ponoć zrewolucjonizują powszechną komunikację bezprzewodową i za jej sprawą stanie się faktem możliwość np. sterowania pojazdami latającymi w czasie rzeczywistym!

Tego chyba sam Stanisław Lem – polski twórca literatury fantasy - nie przewidział w swoich dziełach…

Aplikacja do tworzenia audycji radiowych

Czas sprawdzić swoje umiejętności twórcze. Każda aplikacja potrafi przenieść do telefonu lub zwykłego PeCeta (PC) wiele stacji radiowych. Ważne jest jednak również to, czy narzędzie pozwoli nam odtworzyć ulubioną stację bez czasochłonnego przeszukiwania opcji menu.

Na rynku mamy ogromny dostęp do wielu aplikacji i programów komputerowych, które przybliżają nam świat wirtualnych opcji bawienia się dźwiękiem. Specjalnie stworzona aplikacja on line - program komputerowy do tworzenia słuchowisk posiada ważne dla nas funkcje dodatkowe, począwszy od nagrywania ulubionej muzyki czy tekstu mówionego do chociażby… budzika.

Ulubione utwory da się połączyć z samplami i muzyką z innych źródeł. Aplikacja pozwala na użycie gotowych rytmów, z możliwością dogrywania własnych ścieżek. Gotowe ścieżki muzyki można poddać: przycinaniu, miksowaniuMiksowanie muzykimiksowaniu oraz różnorakiej edycji warstw pod względem dźwiękowym. Kolejną opcją w użytej aplikacji jest luźne łączenie i zapisywanie stworzonych utworów z możliwością ustawiania dowolnego poziomu głośności.

Po takich czynnościach każdy użytkownik bez problemu może dokonać zapisu i odczytu pliku roboczego na dysku lokalnym. Aplikacja umożliwia też import oraz eksport pliku do popularnych formatów dźwiękowych.

Przed uruchomieniem aplikacji, zapoznaj się z instrukcją. Możesz ją pobrać, klikając przycisk „Pobierz załącznik”.

RCRtXiCCHmK7y

W danym miejscu znajduje się granatowy prostokątny przycisk z napisem "Pobierz załącznik", po kliknięciu którego zostanie pobrana instrukcja w formacie pdf do aplikacji "Twoje Radio", znajdującej się poniżej.

Instrukcja aplikacji Twoje Radio, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrukcja aplikacji Twoje Radio, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 715.60 KB w języku polskim
R1cPP4gzufucx
Aplikacja do tworzenia słuchowisk jest programem, w którym można nagrywać tekst mówiony i łączyć go z samplami i muzyką.
Twoje Radio - aplikacja, online‑skils, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Twoje Radio - aplikacja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przygotuj scenariusz do krótkiego słuchowiska na temat obecnej pogody. Scenariusz powinien zawierać takie informacje jak: informacja o temperaturze, występujące zjawiska pogodowe, rodzaj zachmurzenia. Znajdź również pasujący podkład dźwiękowy (mogą to być nagrane dźwięki zza okna).

RQbGnvQ4oJln8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Korzystając z możliwości aplikacji oraz scenariusza z poprzedniego polecenia nagraj krótkie, kilkusekundowe słuchowisko na temat obecnej pogody. Słuchowisko musi zawierać nagrany głos oraz dowolny podkład dźwiękowy.

Polecenie 3

Korzystając z aplikacji rozbuduj listę próbek przynajmniej trzema elementami - nagraj odgłos ruchu ulicznego, dźwięki zza okna oraz jeden dowolny. Nagrane elementy wgraj do próbek.

Podsumowanie

Nagranie głosu, potem pierwszej piosenki, a może i całej audycji radiowej to duże przedsięwzięcie. Nawet stworzenie swojej biblioteki muzycznej wyróżnia każdego z nas, gdyż nie ma dwóch tych samych zbiorów muzyki do posłuchania. Każdy lubi coś innego. Tworzenie audycji to nie tylko poznawanie muzyki, ale przede wszystkim różnych historii, ludzi, czasami prawdziwych pasjonatów, których napędza ta sama „fala”. Tworzenie audycji i słuchowisk może spełniać rolę komunikowania się z gronem nowo poznanych ludzi, których pasją jest po prostu… muzyka.

Ćwiczenia

R1LOkkYbhRMEB1
Ćwiczenie 1
Samplowanie Możliwe odpowiedzi: 1. odtwarzanie wcześniej nagranej ścieżki dźwiękowej., 2. łączenie (mieszanie) w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych, z których każdy jest nośnikiem informacji muzycznej., 3. użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, jako elementu nowo tworzonego utworu., 4. forma internetowej publikacji filmowej lub dźwiękowej najczęściej w postaci regularnych odcinków z zastosowaniem technologii RSS Miksowanie muzyki Możliwe odpowiedzi: 1. odtwarzanie wcześniej nagranej ścieżki dźwiękowej., 2. łączenie (mieszanie) w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych, z których każdy jest nośnikiem informacji muzycznej., 3. użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, jako elementu nowo tworzonego utworu., 4. forma internetowej publikacji filmowej lub dźwiękowej najczęściej w postaci regularnych odcinków z zastosowaniem technologii RSS Playback Możliwe odpowiedzi: 1. odtwarzanie wcześniej nagranej ścieżki dźwiękowej., 2. łączenie (mieszanie) w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych, z których każdy jest nośnikiem informacji muzycznej., 3. użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, jako elementu nowo tworzonego utworu., 4. forma internetowej publikacji filmowej lub dźwiękowej najczęściej w postaci regularnych odcinków z zastosowaniem technologii RSS Podcasty Możliwe odpowiedzi: 1. odtwarzanie wcześniej nagranej ścieżki dźwiękowej., 2. łączenie (mieszanie) w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych, z których każdy jest nośnikiem informacji muzycznej., 3. użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, jako elementu nowo tworzonego utworu., 4. forma internetowej publikacji filmowej lub dźwiękowej najczęściej w postaci regularnych odcinków z zastosowaniem technologii RSS
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1L9j9uWqfb0m1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie wybierając prawidłową odpowiedź.

Im dłuższy element drgający występuje w instrumencie muzycznym, tym: Możliwe odpowiedzi: 1. mniejsze fale dźwiękowe może on wytwarzać i tym większa jest częstotliwość wytwarzanego przezeń dźwięku., 2. dłuższe fale dźwiękowe może on wytwarzać i tym mniejsza jest częstotliwość wytwarzanego przezeń dźwięku., 3. mniejsze fale dźwiękowe może on wytwarzać i tym mniejsza jest częstotliwość wytwarzanego przezeń dźwięku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Wysłuchaj nagrania audio, a następnie odpowiedz jakie zwierzę słyszysz oraz, do którego oddziału Polskiego Radia należał ten sygnał wywoławczy.

R1VUj2PxCYXUA
Plik dźwiękowy przedstawia dźwięki lasu, wśród których najbardziej słychać charakterystyczne kukanie ptaka.
Rki7aaUyzkvyC
Zwierzę to: Tu uzupełnij, której odgłos został wykorzystany jako fragment sygnału wywoławczego Polskiego Radia w Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 4

Wyobraź sobie, że ktoś z Twoich młodszych koleżanek lub kolegów marzy o pracy w radiu, ale nie za bardzo rozumie, na czym ona polega. Opowiedz o technicznej stronie tworzenia audycji. Postaraj się wytłumaczyć wszystko swoimi słowami: możesz korzystać ze słowniczka pojęć i całej lekcji, ale zadbaj o to, by wszystko było zrozumiałe dla osoby, która się na tym nie zna.

Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RtUeabhGaCCvU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RGy9ge4FR3WQv
Uzupełnij tekst. Są dwa typy dźwięków, których nie słyszy ludzkie ucho: Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij. Tu uzupełnij to inaczej poddźwięki, fale sprężyste o częstotliwości mniejszej niż 16 Hz (poniżej dolnej granicy dźwięków słyszalnych), natomiast Tu uzupełnij to naddźwięki, fale sprężyste o częstotliwości od 16 kHz (powyżej granicy słyszalności) do 109 Hz (górna granica jest umowna).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RAHMXjvitfvTp
Jak nazywa się technologia przesyłania danych poprzez transmisję strumieniową, bez której podcasty czy radia internetowe nie mogłyby istnieć? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. jingiel, 2. streamingowanie, 3. playback, 4. soundtrack
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R14qqBmftsm4m
Uzupełnij tekst wyrazami podanymi poniżej. W 1864 r. badacz ze Szkocji, James Clerk 1. Maxwell, 2. Marconi, 3. Hertz, 4. herc (Hz) przewidział teoretycznie istnienie fal dźwiękowych. Nieco ponad dwadzieścia lat później, naukowiec z Niemiec, Heinrich Rudolf 1. Maxwell, 2. Marconi, 3. Hertz, 4. herc (Hz) wytworzył w swoim laboratorium fale radiowe. Za jego zasługi nazwano od jego nazwiska jednostkę częstotliwości: 1. Maxwell, 2. Marconi, 3. Hertz, 4. herc (Hz). Dzięki ich badaniom fale radiowe zaczęto kilka lat później wykorzystywać do przesyłania informacji. Związany był z tym pochodzący z Włoch Guglielmo 1. Maxwell, 2. Marconi, 3. Hertz, 4. herc (Hz), który wykorzystał je do przesyłania informacji z Wielkiej Brytanii do Kanady.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Przygotuj scenariusz krótkiego słuchowiska radiowego. Może dotyczyć wybranego przez Ciebie okresu w muzyce lub kompozytora. Posłuż się wiedzą z poprzednich lekcji, żeby zaprezentować epokę lub postać w ciekawy sposób. Pamiętaj o najważniejszych faktach i wiadomościach, ale postaraj się, żeby scenariusz był ciekawy – w tym celu możesz między informacjami zamieścić ciekawostki oraz zaplanować puszczenie przykładów muzycznych.

Scenariusz zapisz poniżej.

R1XWbB1qTAZBR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Dyktafon
Dyktafon

przenośny magnetofon lub urządzenie cyfrowe z wbudowanym mikrofonem, umożliwiające nagrywanie dźwięku. Nośnikiem dźwięku może być kaseta magnetofonowa o różnym czasie nagrania i wielkości lub układ elektroniczny zapisujący w formie cyfrowej skompresowany dźwięk.

Infradźwięki
Infradźwięki

poddźwięki, fale sprężyste o częstotliwości mniejszej niż 16 Hz (poniżej dolnej granicy dźwięków słyszalnych).

Jingiel [dżingiel]
Jingiel [dżingiel]

sygnaturka radiowa, przerywnik dźwiękowy.

Mastering
Mastering

końcowy etap procesu realizacji produkcji muzycznej, podczas którego wydobywa się niuanse brzmieniowe realizowanego materiału. Ma to na celu ujednolicenie brzmienia wszystkich utworów (zwłaszcza, gdy materiał nagrywany był w różnych studiach) oraz dostosowanie brzmienia materiału do obowiązujących standardów. Podstawą dla masteringu jest poprzednio przeprowadzone, poprawnie brzmiące miksowanie.

Miksowanie muzyki
Miksowanie muzyki

łączenie (mieszanie) w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych, z których każdy jest nośnikiem informacji muzycznej.

Playback [czytaj: plejbek]
Playback [czytaj: plejbek]

odtwarzanie wcześniej nagranej ścieżki dźwiękowej.

Podcasty
Podcasty

forma internetowej publikacji filmowej lub dźwiękowej najczęściej w postaci regularnych odcinków z zastosowaniem technologii RSS.

Radio internetowe
Radio internetowe

rozgłośnia cyfrowa nadająca swoje audycje przez Internet.

Samplowanie
Samplowanie

użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, zwanego samplem, jako elementu nowo tworzonego utworu, przy wykorzystaniu specjalnego instrumentu zwanego samplerem lub też stosując w tym celu komputer. Sample uzyskuje się w sposób naturalny bądź sztuczny. Najczęściej stanowią je pojedyncze dźwięki instrumentów naturalnych (np. sample perkusyjne) lub odpowiednio wycięte części innych utworów.

Streamingowanie [czytaj: strimingowanie]
Streamingowanie [czytaj: strimingowanie]

technika dostarczania informacji multimedialnej od dostawcy transmisji strumieniowej do użytkownika w sposób nieprzerywany. Najpopularniejsze media strumieniowe opierają się na transmisji skompresowanych danych multimedialnych poprzez Internet. (…) Najczęściej przesyłane w postaci mediów strumieniowych dane to dźwięk (radio internetowe), obraz (telewizja internetowa) oraz dodatkowe dane opisowe, np. napisy do filmu albo nazwy piosenek.

Ścieżka dźwiękowa (soundtrack)
Ścieżka dźwiękowa (soundtrack)

zapis motywu lub całej ścieżki dźwiękowej utworu muzycznego, która pojawia się w filmie lub grze komputerowej, jak również wydania płytowe złożone z kolekcji takich utworów. Dotyczy ona głównie ilustracji muzycznych, ale również jest to zapis konkretnych utworów, które zostały przygotowane specjalnie na potrzeby filmu lub gry.

Ultradźwięki
Ultradźwięki

naddźwięki, fale sprężyste o częstotliwości od 16 kHz (powyżej granicy słyszalności) do 109 Hz (górna granica jest umowna).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encykopedia PWN - wydanie internetowe.

Notatki ucznia

R10EPpo5bcYFm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Biblioteka audio

Bibliografia

  • Opracowania własne na podstawie stron internetowych czasopisma „Komputer Świat”.

  • Hausman S., Krótka historia radia, [w:] https://blog.p.lodz.pl/komentarze/krotka-historia-radia

  • Mann W., Rock Mann, czyli jak nie zostałem saksofonistą, Wyd. Znak, Kraków 2010.