Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Ewelina Tonn

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Twórca i jego czasy - Henryk Sienkiewicz.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową i planem pracy. Zapoznanie z sylwetką i twórczością Henryka Sienkiewicza jest warunkiem koniecznym do omówienia utworów autora znajdujących się w kanonie lektur.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Nauczanie zdalne obliguje nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem TIK. Zajęcia stają się dzięki temu atrakcyjniejsze dla ucznia, co przekłada się na efektywność nauczania.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń zna postać Henryka Sienkiewicza oraz kontekst historyczny, biograficzny i kulturowy potrzebny do analizy powieści „Quo vadis”.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Wykorzystywanie w interpretacji utworów literackich potrzebnych kontekstów: biograficznych, historycznych.

  2. Doskonalenie umiejętności pracy z filmem – oglądanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji jako materiału do własnych działań twórczych.

  3. Nabywanie umiejętności krytycznego i umiejętnego wykorzystywania TIK.

  4. Kształcenie zdolności wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie.

  5. Rozwijanie umiejętności uczenia się poprzez przetwarzanie i przyswajanie wiedzy, a także korzystanie ze wskazówek.

  6. Wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji.

9. Metody i formy pracy

Etapy lekcji są podzielone zgodnie z modelem nauczania przez doświadczenie - cykl Colba.

Metody:

  • eksponująca‑oglądowa;

  • praktyczna- ćwiczenia;

  • podająca;

  • aktywizująca metoda ekspresji i impresji (wyrażanie opinii i refleksji po obejrzeniu filmu, prezentacji, przeczytaniu fragmentu książki).

Formy pracy: 

  • indywidualna

  • zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

Aplikacje:

  1. Platforma Microsoft Teams.

  2. Film na kanale YouTube: https://youtu.be/WT-00lHhO04

  3. Prezentacja „Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu” utworzona w aplikacji Genial.ly: https://view.genial.ly/60523f82795ffc0dc81118f9/presentation-chalk-and-blackboard-presentation

  4. Ćwiczenie - quiz w aplikacji LearningApps: https://learningapps.org/watch?v=p4dda7ob321

  5. Materiały na temat Henryka Sienkiewicza i genezy „Quo vadis” na platformie e‑podręczniki: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/529713

  6. Tablica do stworzenia notatki w aplikacji Jamboard: https://jamboard.google.com/d/1IkbQw0TUVJxfxmYRPcKbCNakaV-jgJTxSh6pHlOW8mI/edit?usp=sharing

  7. Ankieta ewaluacyjna Forms: https://forms.office.com/r/aGDaHRDYKk

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Platforma edukacyjna Microsoft Teams.

  2. Komputer z dostępem do internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - obejrzenie filmu na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza.

    • Czas trwania: 12 minut

    • Opis aktywności:

      1. Rozpoczęcie lekcji na platformie Microsoft Teams.

      2. Powitanie uczniów.

      3. Krótka rozmowa o tym, co uczniowie pamiętają na temat Henryka Sienkiewicza, jakie książki tego autora znają.

      4. Zapoznanie uczniów z celem i tematem lekcji.

      5. Obejrzenie filmu pt.”Henryk Sienkiewicz - życie i twórczość”:  https://youtu.be/WT-00lHhO04

      6. Wykonanie zadania dotyczącego treści filmu w aplikacji LearningApps: https://learningapps.org/watch?v=p4dda7ob321

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria - zapoznanie z tekstem „Zainteresowanie historią w XIX w.” oraz definicją „powieść historyczna”- multibook Nowa Era

    • Czas trwania: 8 minut

    • Opis aktywności:

      1. Przeczytanie przez uczniów tekstu „Zainteresowanie historią w XIX w.” - multibook.

      2. Zapoznanie z definicją „powieść historyczna”- multibook.

      3. Omówienie - uczniowie starają się udowodnić, że „Quo vadis” jest powieścią historyczną.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka - określanie cech powieści historycznej.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Wykonanie zadania interaktywnego na platformie e‑podręczniki, które podsumowuje wiadomości na temat powieści historycznej:  https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/529713

      2. Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.

      3. Zadanie domowe:

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ocena lekcji poprzez ankietę w aplikacji Google Forms:

https://forms.office.com/r/aGDaHRDYKk

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna