Twórca i jego czasy - Henryk Sienkiewicz.
Autor/autorka
Ewelina Tonn
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Twórca i jego czasy - Henryk Sienkiewicz.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową i planem pracy. Zapoznanie z sylwetką i twórczością Henryka Sienkiewicza jest warunkiem koniecznym do omówienia utworów autora znajdujących się w kanonie lektur.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Nauczanie zdalne obliguje nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem TIK. Zajęcia stają się dzięki temu atrakcyjniejsze dla ucznia, co przekłada się na efektywność nauczania.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna postać Henryka Sienkiewicza oraz kontekst historyczny, biograficzny i kulturowy potrzebny do analizy powieści „Quo vadis”.
8. Cele szczegółowe zajęć
Wykorzystywanie w interpretacji utworów literackich potrzebnych kontekstów: biograficznych, historycznych.
Doskonalenie umiejętności pracy z filmem – oglądanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji jako materiału do własnych działań twórczych.
Nabywanie umiejętności krytycznego i umiejętnego wykorzystywania TIK.
Kształcenie zdolności wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie.
Rozwijanie umiejętności uczenia się poprzez przetwarzanie i przyswajanie wiedzy, a także korzystanie ze wskazówek.
Wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji.
9. Metody i formy pracy
Etapy lekcji są podzielone zgodnie z modelem nauczania przez doświadczenie - cykl Colba.
Metody:
eksponująca‑oglądowa;
praktyczna- ćwiczenia;
podająca;
aktywizująca metoda ekspresji i impresji (wyrażanie opinii i refleksji po obejrzeniu filmu, prezentacji, przeczytaniu fragmentu książki).
Formy pracy:
indywidualna
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
Aplikacje:
Platforma Microsoft Teams.
Film na kanale YouTube: https://youtu.be/WT-00lHhO04
Prezentacja „Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu” utworzona w aplikacji Genial.ly: https://view.genial.ly/60523f82795ffc0dc81118f9/presentation-chalk-and-blackboard-presentation
Ćwiczenie - quiz w aplikacji LearningApps: https://learningapps.org/watch?v=p4dda7ob321
Materiały na temat Henryka Sienkiewicza i genezy „Quo vadis” na platformie e‑podręczniki: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/529713
Tablica do stworzenia notatki w aplikacji Jamboard: https://jamboard.google.com/d/1IkbQw0TUVJxfxmYRPcKbCNakaV-jgJTxSh6pHlOW8mI/edit?usp=sharing
Ankieta ewaluacyjna Forms: https://forms.office.com/r/aGDaHRDYKk
11. Wymagania w zakresie technologii
Platforma edukacyjna Microsoft Teams.
Komputer z dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - obejrzenie filmu na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza.
Czas trwania: 12 minut
Opis aktywności:
Rozpoczęcie lekcji na platformie Microsoft Teams.
Powitanie uczniów.
Krótka rozmowa o tym, co uczniowie pamiętają na temat Henryka Sienkiewicza, jakie książki tego autora znają.
Zapoznanie uczniów z celem i tematem lekcji.
Obejrzenie filmu pt.”Henryk Sienkiewicz - życie i twórczość”: https://youtu.be/WT-00lHhO04
Wykonanie zadania dotyczącego treści filmu w aplikacji LearningApps: https://learningapps.org/watch?v=p4dda7ob321
Aktywność 2
Temat: Refleksja - wpływ życia autora na jego twórczość.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Rozmowa na temat wpływu życia Sienkiewicza na jego twórczość.
Przeczytanie tekstu na temat genezy powieści „Quo vadis” zamieszczonego na platformie e‑podręczniki: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/529713
Tworzenie wspólnej notatki w formie mapy myśli w aplikacji Jamboard: https://jamboard.google.com/d/1IkbQw0TUVJxfxmYRPcKbCNakaV-jgJTxSh6pHlOW8mI/edit?usp=sharing
Otwarcie aplikacji.
Zgłaszanie informacji do zapisania przez uczniów;
Wpisywanie wiadomości do wspólnej notatki przez chętnych uczniów.
Aktywność 3
Temat: Teoria - zapoznanie z tekstem „Zainteresowanie historią w XIX w.” oraz definicją „powieść historyczna”- multibook Nowa Era
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Przeczytanie przez uczniów tekstu „Zainteresowanie historią w XIX w.” - multibook.
Zapoznanie z definicją „powieść historyczna”- multibook.
Omówienie - uczniowie starają się udowodnić, że „Quo vadis” jest powieścią historyczną.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - określanie cech powieści historycznej.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
1. Wykonanie zadania interaktywnego na platformie e‑podręczniki, które podsumowuje wiadomości na temat powieści historycznej: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/529713
2. Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.
3. Zadanie domowe:
Obejrzyj prezentację „Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu” w aplikacji Genially: https://view.genial.ly/60523f82795ffc0dc81118f9/presentation-chalk-and-blackboard-presentation
Wyszukaj wśród informacji dostępnych w internecie ciekawostkę o Henryku Sienkiewiczu, która wydaje Ci się ważna, a której nie ma w prezentacji i zanotuj ją w zeszycie.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ocena lekcji poprzez ankietę w aplikacji Google Forms:
https://forms.office.com/r/aGDaHRDYKk
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna