Typy nadwozi
WIZUALIZACJA MODELU W GRAFICE 3D
Nadwozie to jeden z głównych elementów składowych pojazdów samochodowych. Wyróżniamy wiele typów nadwozi, na dodatek dzieli się je według kilku kategorii. W tym materiale zaprezentujemy podział pojazdów samochodowych ze względu na typ nadwozia.
Spis treści
HatchbackHatchback
SedanSedan
CoupéCoupé
KombiKombi
LiftbackLiftback
FastbackFastback
RoadsterRoadster
KabrioletKabriolet
TargaTarga
Dual CowlDual Cowl
LimuzynaLimuzyna
SUVSUV
PICKUPPICKUP
MIKROVANMIKROVAN
MINIVANMINIVAN
VANVAN
Opisy alternatywne dotyczą wizualizacji trzy de modeli pojazdów samochodowych. Każdy z nich jest tożsamy z treścią nagrania dźwiękowego, które się tam znajduje.
Hatchback
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Sedan
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Coupé
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kombi
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Liftback
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Fastback
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Roadster
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kabriolet
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Targa
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dual Cowl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Limuzyna
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
SUV
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
PICKUP
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
MIKROVAN
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
MINIVAN
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
VAN
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na każdej z wizualizacji nadwozi pojazdów pokazany jest jeden z przedstawicieli danego typu. Czterokołowe pojazdy z cechami charakterystycznymi, które będą opisywane przy każdym z modeli.
Model 1. Hatchback. Pod numerem pierwszym kryje się opis nadwozia. Hatchback jest nadwoziem dwubryłowym, które występuje w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej. Liczba ta jest nieparzysta, ponieważ klapa bagażnika traktowana jest jako drzwi. Stosowane jest najczęściej w pojazdach charakteryzujących się stosunkowo niewielkimi rozmiarami. Dzięki temu auta pozostają kompaktowe, łatwe do parkowania w przestrzeni miejskiej oraz zachowują swój sportowy wygląd. Tylna szyba w nadwoziu typu hatchback wbudowana jest w klapę bagażnika. Atutem tego nadwozia niewątpliwie jest możliwość złożenia tylnych siedzeń, dzięki czemu powiększona zostaje przestrzeń bagażowa.
Model 2. Sedan. Pod numerem drugim kryje się opis nadwozia. Sedan jest nadwoziem trójbryłowym, w którym wyraźnie zaznaczony jest przedział silnikowy, pasażerski oraz bagażnik. Występuje w wersji dwudrzwiowej (rzadziej) oraz czterodrzwiowej (częściej). Mówi się, że sedan jest nadwoziem ponadczasowym i klasycznym do tego zawsze prezentuje się elegancko. Ważnym jego aspektem jest fakt, że klapa bagażnika otwiera się bez szyby. Dlatego w odróżnieniu, na przykład od nadwozia typu hatchback, liczba drzwi jest parzysta. Sedan jest nadwoziem trójbryłowym, w którym wyraźnie zaznaczony jest przedział silnikowy, pasażerski oraz bagażnik. Występuje w wersji dwudrzwiowej (rzadziej) oraz czterodrzwiowej (częściej). Mówi się, że sedan jest nadwoziem ponadczasowym i klasycznym do tego zawsze prezentuje się elegancko. Ważnym jego aspektem jest fakt, że klapa bagażnika otwiera się bez szyby. Dlatego w odróżnieniu, na przykład od nadwozia typu hatchback, liczba drzwi jest parzysta. Sedan jest nadwoziem trójbryłowym, w którym wyraźnie zaznaczony jest przedział silnikowy, pasażerski oraz bagażnik. Występuje w wersji dwudrzwiowej (rzadziej) oraz czterodrzwiowej (częściej). Mówi się, że sedan jest nadwoziem ponadczasowym i klasycznym do tego zawsze prezentuje się elegancko. Ważnym jego aspektem jest fakt, że klapa bagażnika otwiera się bez szyby. Dlatego w odróżnieniu, na przykład od nadwozia typu hatchback, liczba drzwi jest parzysta.
Model 3. Coupé. Pod numerem trzecim kryje się opis nadwozia. Jest to dwubryłowe nadwozie, charakteryzujące się jedną parą drzwi. Pojazdy typu coupé wyróżniają się spośród innych samochodów atrakcyjną i sportową sylwetką. Teoretycznie znajdziemy w nim miejsca dla 4 pasażerów (rzadziej występuje wersja z 5 miejscami) to tylne siedzenia są niewielkie i traktowane jako „awaryjne”. Stąd też często można spotkać się z określeniem „2+2”.
Model 4. Kombi. Pod numerem czwartym kryje się opis nadwozia. Główną i najważniejsza cechą nadwozia typu kombi jest powiększona przestrzeń bagażowa. Zazwyczaj jej wartość to około 400 do 500 litrów, chociaż zdarzają się modele z jeszcze większą pojemnością. Są to pojazdy idealne dla osób ceniących sobie swobodę i miejsce. Tylna klapa w tego typu pojeździe zamocowana jest pionowo wraz z szybą i traktowana jako piąte drzwi. Klapa do bagażnika otwierana jest, w zależności od modelu, razem z tylną szybą lub oddzielnie.
Model 5. Liftback. Pod numerem piątym kryje się opis nadwozia. Jest to nadwozie trójbryłowe, konstrukcyjnie bardzo zbliżone do nadwozia typu hatchback. Są pomiędzy nimi niewielkie różnice. Porównując nadwozie liftback do hatchback można zauważyć, że pokrywa bagażnika w liftbacku jest dłuższa, a jej linia nachylona jest pod mniejszym kątem. Tylna klapa bagażnika podnosi się wraz z szybą.
Model 6. Fastback. Pod numerem szóstym kryje się opis nadwozia. Nadwozie dwubryłowe, które aktualnie jest dość rzadko spotykane. Zazwyczaj występuje w wersji 2 lub 4 drzwiowej. Charakterystyczną jego cechą jest nieruchoma szyba tylna, która jest odseparowana od klapy bagażnika.
Model 7. Roadster. Pod numerem siódmym kryje się opis nadwozia. Jest to typ nadwozia stosowany w autach sportowych, które wyróżniają się niewielkim rozmiarem i dużą mocą silnika. Samochód z nadwoziem typu roadster występuje tylko w wersji dwuosobowej. Jego dach jest składany. Elementarna cechą jest również to, że roadstery mają wyłącznie napęd na tylną oś. Dodatkowo porównując to nadwozie do kabrioletu można zauważyć, że z linia maski jest dłuższa, za to tył jest relatywnie krótki.
Model 8. Kabriolet. Pod numerem ósmym kryje się opis nadwozia. Kabriolet to auto z nadwoziem otwartym, które nie ma stałego dachu. Wyposażone są najczęściej w składany dach, który występuje w dwóch wersjach „soft top” oraz „hard top”. „Soft top” to dach materiałowy, a „hard top” ma formę stalową. Dodatkową informacją jest to, że dach może być składany i przechowywany w bagażniku bądź zdejmowany i zostawiany np. w garażu. Najpopularniejszą opcją kabrioletu jest wersja 2 drzwiowa.
Model 9. Targa. Pod numerem dziewiątym kryje się opis nadwozia. Targa jest pojazdem z zamkniętym nadwoziem z w pełni zdejmowalną, środkową częścią dachu. Jest to auto bardzo charakterystyczne, ze względu na nietypową konstrukcję. Można powiedzieć, że jest opcją pośrednią między coupé a kabrioletem.
Model 10. Dual Cowl. Pod numerem dziesiątym kryje się opis nadwozia. Jest to typ nadwozia, w którym kabina jest podzielona na dwie części (dla szofera i pasażerów) specjalną przegrodą. Najczęściej kojarzone z zabytkowymi autami z lat 30 i 40 XX wieku.
Model 11. Limuzyna. Pod numerem jedenastym kryje się opis nadwozia. Pojazd o charakterze typowo luksusowym, służącym do przewozu osób w eleganckim i wyjątkowym wnętrzu. Występuje najczęściej w kolorze białym lub czarnym. Nadwozie zamknięte, czterodrzwiowe. Może posiadać od kilku do nawet kilkunastu miejsc dla pasażerów. Bardzo często przedział pasażerski od tzw. szoferki oddzielane jest za pomocą ścianki lub szyby dla zachowania komfortu i prywatności. Standardowo limuzyny jako pojazdy luksusowe wyposażane są w barek, sprzęt audio/video, telefon i wiele innych udogodnień.
Model 12. SUV. Pod numerem dwunastym kryje się opis nadwozia. SUV (ang. Sport Utility Vehicle) to typ nadwozia łączący cechy samochodu osobowego i terenowego. Zapewnia komfort podróżowania, dużą ładowność, a nawet, dzięki opcjonalnemu napędowi 4x4, możliwość bardziej ekstremalnych aktywności. Charakterystyczny dla tego nadwozia jest duży prześwit, który pozwala na pokonywanie wyższych przeszkód, bez obawy o uszkodzenia. Dodatkową zaletą jest fakt, że kierowca siedzi wyżej niż np. w nadwoziu typu hatchback i dzięki temu ma większą widoczność tego, co się dzieje na drodze.
Model 13. PICKUP. Pod numerem trzynastym kryje się opis nadwozia. Nadwozie to cechuje się obecnością skrzyni ładunkowej, znajdującą się za kabiną pasażerską. Najczęściej kabina pasażerska jest na stałe rozdzielona od skrzyni ładunkowej. Występuje kilka rodzaj kabin pasażerskich stosowanych w tych pojazdach. Spotkać można:
- kabinę pojedynczą (tzw. single cab) - dwudrzwiową, dwu lub trzy osobową,
- kabinę powiększoną (tzw. extra cab) - często z dodatkowymi drzwiami, otwieranymi „pod wiatr”, z ławeczką dla jednej lub dwóch osób,
- kabinę podwójną (tzw. double cab) - czterodrzwiową, pięcio lub sześcio osobową.
Model 14. MIKROVAN. Pod numerem czternastym kryje się opis nadwozia. Nadwozie dwubryłowe, pięciodrzwiowe, 4 lub 5 osobowe. Jest to najmniejsza odmiana pojazdu typu VAN.
Model 15. MINIVAN. Pod numerem piętnastym kryje się opis nadwozia. Jest to najczęściej jednobryłowe nadwozie samochodu osobowego. Nazwa minivan pochodzi od słowa van, które oznacza samochód dostawczy. Pojazdy te produkowane są w czterech wersjach rozmiarowych. W mniejszych mieści się 5 miejsc siedzących a w większych wersjach od 7 do 8 miejsc. Głównymi cechami tego nadwozia jest przestronne i wysokie miejsce dla pasażerów oraz duży bagażnik.
Model 16. VAN. Pod numerem szesnastym kryje się opis nadwozia. Typ nadwozia jednobryłowego lub dwubryłowego. Spotkać można różną konfigurację siedzeń. Występują różne typy zabudowy tego pojazdu. Wyróżnia się:
- osobową - do przewozu ludzi,
- osobowo‑towarową - do przewozu ludzi ze zmniejszoną ilością siedzeń na rzecz przestrzeni ładunkowej,
- furgon - do przewozu ładunku, brak siedzeń dla pasażerów, często oddzielona od tzw. szoferki ścianką,
- skrzyniową - ze skrzynią ładunkową.