Uchwycone w poetyckim obrazie
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. „Jarmark Cudów”. Zwróć uwagę na to, jakie zjawiska nazywane są w tym utworze cudami.
Jarmark CudówCud pospolity:
to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.Cud zwykły:
w ciszy nocnej szczekanie
niewidzialnych psów.Cud jeden z wielu:
chmurka zwiewna i mała,
a potrafi zasłonić duży ciężki księżyc.Kilka cudów w jednym:
OlchaOlcha w wodzie odbita
i to, że odwrócona ze strony lewej na prawą,
i to, że rośnie tam koroną w dół
i wcale dna nie sięga,
choć woda jest płytka.Cud na porządku dziennym:
wiatry dość słabe i umiarkowane,
w czasie burz porywiste.Cud pierwszy lepszy:
krowy są krowami.Drugi nie gorszy:
ten a nie inny sad
z tej a nie innej pestki.Cud bez czarnego fraka i cylindra:
rozfruwające się białe gołębie.Cud, no bo jak to nazwać:
słońce dziś wzeszło o trzeciej czternaście,
a zajdzie o dwudziestej zero jeden.Cud, który nie dziwi, tak jak powinien:
palców u dłoni wprawdzie mniej niż sześć,
za to więcej niż cztery.Cud, tylko się rozejrzeć:
wszechobecny świat.Cud dodatkowy, jak dodatkowe jest wszystko:
co nie do pomyślenia
jest do pomyślenia.
Przygotujcie karty informacyjne do albumu.
Grupa I
Wyjaśnijcie tytuł wiersza. Znaczenie słów sprawdźcie w słowniku języka polskiego.Grupa II
Nazwijcie zasadę, na jakiej zostały dobrane epitety określające cud. Podajcie wyrazy przeciwstawne do słów: niezwykły, cudowny. Wymieńcie kilka niezwykłych i kilka zwykłych cudów przywołanych w wierszu W. Szymborskiej.Grupa III
Czy to, co poetka nazywa cudami, naprawdę nimi jest? Uzasadniajcie swoje opinie.Grupa IV
Opiszcie, jaką prawidłowość dostrzegacie w budowie wszystkich zwrotek.Grupa V
Stwórzcie własną zwrotkę dotyczącą cudów pospolitych zbudowaną podobnie jak w wierszu „Jarmark cudów”.Grupa VI
Znajdźcie zwrotkę, która mogłaby być podsumowaniem całego wiersza i jego myślą przewodnią. Zacytujcie tę strofę.
Przeczytajcie wiersz w taki sposób, aby oddać jego budowę.
Np. w taki sposób, że każda strofa będzie czytana przez kolejne dwie osoby, pierwszą część zapowiadającą czyta jedna osoba, drugą – wyjaśnienie – kolejna.
Zaprojektuj album fotograficzny.
Każdy obraz poetycki z wiersza W. Szymborskiej to inspiracja do twojej fotografii.
Kolejnym kartkom nadaj tytuły: pierwsze wersy zwrotek.
Naszkicuj projekt zdjęć, które umieścisz w swoim albumie.
Idźcie na spacer (do lasu, parku, nad rzekę itp.), rozejrzyjcie się wokoło. Jakie „zwykłe cuda” dostrzegacie? Zróbcie zdjęcia do waszego albumu.
Przyjrzyjcie się uważnie zdjęciom poniżej. Niech zainspirują was przed zaplanowaną wyprawą do parku.
Opisz co najmniej jeden z dostrzeżonych przez ciebie cudów.
Przeczytaj swój opis w klasie, posłuchaj opisów innych uczniów, a przekonasz się, że obrazy można tworzyć słowami.