Zamknij oczy. Co słyszysz?
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na odgłosach spoza sali. Zastanów się, co słyszysz.
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na odgłosach wewnątrz sali. Zastanów się, co słyszysz.
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na twoim oddechu. Zastanów się, co słyszysz. Powiedz w myślach, co czujesz.
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na rytmie twojego serca. Policz uderzenia. Jaki to rytm?
Jaka może być cisza? Dobierz odpowiednie przymiotniki tak, aby powstały związki wyrazowe. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Wzór: głęboka cisza.
Porozmawiajcie ze sobą o swoich doświadczeniach:
W jakich sytuacjach należy być cicho?
Jak się czujecie w zupełnej ciszy?
Z czym kojarzy się wam cisza?
Znajdźcie w internecie nagrania z dźwiękami lasu. Posłuchajcie go. Nazwijcie dźwięki, które słychać w lesie.
Gdzie w najbliższej okolicy twojego domu znajduje się las? Jakie tam rosną drzewa? Swoje odpowiedzi zapiszcie tutaj lub w zeszycie.
Aby nas nie obudzićLas rośnie cicho,
że nic nie słychać.
Ziemia się kręci
w sekrecie.
Cisza. Świat się obraca
ostrożnie, z troską, na palcach.
Zilustrujcie opisane w wierszu procesy zachodzące w przyrodzie:
Znajdźcie dla siebie miejsce w wolnym miejscu sali.
Wejdźcie w rolę drzewa w lesie lub runa leśnego.
Jedna z osób czyta wiersz na głos, powoli, pozostałe osoby w roli ilustrują sytuację opisaną w wierszu.
Odpowiedzcie na pytania: Jakim drzewem byliście? Jak czuliście się w roli drzewa? Jak czuliście się w roli runa?
Wyjdźcie z roli i opiszcie swoje odczucia w kilku zdaniach.
Porozmawiajcie o wierszu.
Kto wypowiada się w wierszu? Dlaczego tak sądzicie? Gdzie ujawnia się podmiot mówiący?
Jak rozumiecie tytuł utworu?
O jakich trzech czynnościach wykonywanych w ciszy mowa jest w wierszu J. Ratajczaka? Które z nich oznaczają to samo działanie?
Znajdźcie w wierszu odpowiedzi na pytanie: jak? W której zwrotce jest tych odpowiedzi najwięcej?
Podzielcie znalezione słowa na dwie grupy: przysłówki i wyrażenia przyimkowe.
Dlaczego w wierszu „las rośnie cicho,/ że nic nie słychać”?
Przeczytajcie ostatnią zwrotkę. Jakie cechy zostały dodane światu? Nazwijcie ten środek stylistyczny.
Wyjaśnijcie, jak rozumiecie ostatnią strofę.
Wymieńcie zjawiska nieopisane w wierszu, które przebiegają tak samo dyskretnie.