Uczta dźwięków
Czy zdarzyło ci się słuchać muzyki granej na żywo, na przykład na koncercie, festynie lub ulicznego grajka? Jaką muzykę wykonywano i na jakich instrumentach? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Czy zdarzyło ci się słuchać muzyki wykonywanej na żywo? Opisz swoje wrażenia. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
W jednej kolumnie przedstaw argumenty za tym, że muzyka na żywo bardziej oddziałuje na słuchaczy. W drugiej – że większy wpływ na odbiorców wywiera muzyka odtwarzana z różnych nośników.
Przedstaw argumenty za tym, że muzyka na żywo bardziej oddziałuje na słuchaczy. W drugiej – że większy wpływ na odbiorców wywiera muzyka odtwarzana z różnych nośników.
O autorze
Adam Mickiewicz
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego romantyzmuromantyzmu. Wraz z Juliuszem Słowackim
i Zygmuntem Krasińskim uznawany za wieszcza narodowego, czyli twórcę natchnionego. Był pisarzem, poetą, jak też działaczem politycznym i wykładowcą akademickim. Do jego dzieł należą m.in.: zbiór ballad Ballady i romanse, poemat Grażyna, dramaty romantyczne Dziady cz. I, II, III, IV, powieść poetycka Konrad Wallenrod, utwór poetycki o wymowie politycznej Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego, epopeja Pan Tadeusz.
Przeczytaj fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Ustal, na jakim instrumencie grał Wojski. Zapisz swoją odpowiedź.
Księga IV (fragment)NatenczasNatenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty
Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,
Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął,
Zasunął wpół powieki, wciągnął w głąb pół brzucha
I do płuc wysłał z niego cały zapas ducha,
I zagrał: róg jak wicher, wirowatym dechem
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Umilkli strzelcy, stali szczwaczeszczwacze zadziwieni
Mocą, czystością, dziwną harmoniją pienipieni.
Starzec cały kunszt, którym niegdyś w lasach słynął,
Jeszcze raz przed uszami myśliwców rozwinął;
Napełnił wnet, ożywił knieje i dąbrowy,
Jakby psiarnię w nie wpuścił i rozpoczął łowy.
Bo w graniu była łowów historyja krótka:
Zrazu odzew dźwięczący, rześki: to pobudka;
Potem jęki po jękach skomlą: to psów graniepsów granie;
A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot: to strzelanie.Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.Zadął znowu; myśliłbyś, że róg kształty zmieniał
I że w ustach Wojskiego to grubiał, to cieniał,
Udając głosy zwierząt: to raz w wilczą szyję
Przeciągając się, długo, przeraźliwie wyje,
Znowu jakby w niedźwiedzie rozwarłszy się garło,
Ryknął; potem beczenie żubra wiatr rozdarło.Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Wysłuchawszy rogowej arcydzieło sztuki,
Powtarzały je dęby dębom, bukom buki.Dmie znowu: jakby w rogu były setne rogi,
Słychać zmieszane wrzaski szczwania, gniewu, trwogi,
Strzelców, psiarni i zwierząt; aż Wojski do góry
Podniósł róg, i tryumfu hymn uderzył w chmury.Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Ile drzew, tyle rogów znalazło się w boru,
Jedne drugim pieśń niosą jak z choru do choru.
I szła muzyka coraz szersza, coraz dalsza,
Coraz cichsza i coraz czystsza, doskonalsza,
Aż znikła gdzieś daleko, gdzieś na niebios progu!
Wysłuchaj dźwięku rogu myśliwskiego.
Wyszukaj w dostępnych źródłach i zapisz, do jakiego rodzaju instrumentów zaliczamy róg myśliwski.
Określ, jaki koncert został opisany w tekście i z jakiej okazji był wykonywany.
Opisz róg Wojskiego, wykorzystując epitety, porównania i przenośnie zawarte w tekście.
Określ, jaką postawę przyjmuje Wojski podczas gry na rogu. Co świadczy o jego wirtuozerii, czyli mistrzostwie i fantazji w grze na instrumencie? Użyj odpowiednich cytatów. Zapisz swoją odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Wymień poniżej niezwykłe dźwięki, które udało się wyczarować Wojskiemu na rogu.
Określ, w jaki sposób otoczenie reagowało na grę Wojskiego.
Wymień nazwy zwierząt, których odgłosy naśladuje Wojski w czasie gry na rogu.
Podaj przykłady słownictwa myśliwskiego, które znajdują się w przytoczonym fragmencie Pana Tadeusza, a następnie poszukaj w różnych źródłach ich wyjaśnień.
Podaj przykłady słownictwa myśliwskiego, które znajdują się w przytoczonym fragmencie Pana Tadeusza, a następnie poszukaj w różnych źródłach ich wyjaśnień.
Zredaguj zaproszenie na koncert Wojskiego, mistrza gry na rogu.
Posłuchaj dowolnego utworu instrumentalnego i opisz – poniżej lub w zeszycie – co sobie wyobrażasz i jakich doznajesz emocji. Określ, czy muzyka ta kryje w sobie jakąś historię.
Zredaguj notatkę na temat koncertu Wojskiego.