Układ ruchu i skóra
Dzięki współpracy układów kostnego i mięśniowego potrafimy wykonywać zarówno proste, jak i bardzo złożone czynności. Niektóre kości i powłoki mięśniowe chronią wnętrze ciała przed urazami. Funkcję tę dopełnia skóra, która stanowi także barierę dla drobnoustrojów i czynników chemicznych, a ponadto umożliwia kontakt ze środowiskiem zewnętrznym.

jakie elementy składają się na bierny i czynny aparat ruchu;
jakie wyróżniamy rodzaje połączeń kości;
jakie podstawowe funkcje pełni skóra oraz jak jest ona zbudowana.
Rozpoznasz elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn.
Przedstawisz funkcje kości.
Określisz cechy budowy fizycznej i chemicznej kości oraz zaplanujesz i przeprowadzisz doświadczenie wykazujące rolę składników chemicznych kości.
Omówisz rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów.
Uzasadnisz konieczność aktywności fizycznej dla prawidłowej budowy i funkcjonowania układu ruchu.
Podasz przykłady schorzeń układu ruchu oraz zasady ich profilaktyki.
Przedstawisz funkcje skóry.
Rozpoznasz elementy budowy skóry oraz określisz związek budowy tych elementów z funkcjami pełnionymi przez skórę.
Uzasadnisz konieczność konsultacji lekarskiej w przypadku rozpoznania niepokojących zmian na skórze.
Podasz przykłady chorób skóry oraz zasady ich profilaktyki.
Określisz związek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV ze zwiększonym ryzykiem rozwoju choroby nowotworowej skóry.
1. Układ ruchu

Układ kostny i mięśniowy tworzą razem układ ruchu. Sąsiadujące kości są ze sobą połączone w sposób ścisły lub ruchomy. Mięśnie szkieletowe przymocowane są do kości za pomocą ścięgien, które łączą je, zwykle umożliwiając ruch jednej względem drugiej. Siła skurczu mięśnia przenosi się bezpośrednio na kość, zmieniając jej położenie.

Połączenia kości | Ruchomość | Przykład | ||
|---|---|---|---|---|
Ruchome | stawy | połączenia sąsiadujących kości, między którymi znajduje się jama stawowa | całkowita ruchomość | staw biodrowy, staw łokciowy |
Ścisłe | chrząstkozrosty | stykające się ze sobą kości są połączone tkanką chrzęstną | ograniczona ruchomość | spojenie łonowe, połączenia żeber z mostkiem, połączenia kręgów za pośrednictwem krążków międzykręgowych |
kościozrosty | stykające się ze sobą kości są połączone tkanką kostną | brak ruchomości | szwy czaszki, zrośnięte kości obręczy miednicznej | |
Kryterium podziału | Rodzaj mięśnia | Przykład |
Kształt | długie | mięśnie kończyn |
krótkie | mięśnie kręgosłupa | |
szerokie | mięśnie klatki piersiowej i brzucha | |
okrężne | mięsień okrężny oka | |
Położenie | głowy | mięśnie mimiczne twarzy |
szyi | mięsień mostkowo‑obojczykowo‑sutkowy | |
klatki piersiowej | mięsień piersiowy większy | |
brzucha | mięsień prosty brzucha | |
grzbietu | mięsień najszerszy grzbietu | |
kończyn | mięsień dwugłowy ramienia | |
Funkcja | zginacze | mięsień dwugłowy ramienia |
prostowniki | mięsień trójgłowy ramienia |
Więcej informacji o układzie ruchu znajdziesz w e‑materiałach:
Układ ruchu – kości i stawyUkład ruchu – kości i stawy;
Budowa i funkcje szkieletuBudowa i funkcje szkieletu;
Wytrzymałość mechaniczna kości;
Obciążenia mechaniczne kręgosłupa człowieka;
MięśnieMięśnie.
Jak zachować dobrą kondycję fizyczną?

W czasie wzrostu i rozwoju człowieka zachodzi stała specjalizacja aparatu ruchu. Im więcej pracują mięśnie, tym lepiej rozwijają się kości i stają się bardziej wytrzymałe. Sprawne działanie układu ruchu wpływa na funkcjonowanie pozostałych narządów – ich prawidłowa praca jest podstawą utrzymania zdrowia do późnego wieku. Sprzyjają temu zachowania, które ograniczają powstawanie poważnych urazów i wad aparatu ruchu.

Więcej informacji na temat zachowania dobrej kondycji fizycznej znajdziesz w e‑materiale:
Aktywność fizyczna a zdrowie.
2. Skóra

Skóra jest jak dobrze dopasowany kombinezon narciarza. Jej zadania to ochrona i zapewnianie kontaktu z otoczeniem. Zrogowaciały, łuszczący się naskórek oraz jego wytwory stanowią osłonę przed otarciami i urazami mechanicznymi. Nieuszkodzona powierzchnia skóry pokryta zrogowaciałym naskórkiem, potem i łojem jest barierą, która chroni przed infekcjami, wnikaniem promieniowania UV oraz umożliwia utrzymanie stałej temperatury ciała. Znajdujące się w skórze receptory odbierają liczne sygnały ze środowiska.

Funkcje skóry | ||||
|---|---|---|---|---|
Ochrona przed | urazami mechanicznymi | czynnikami chemicznymi | promieniowaniem UV | mikroorganizmami i pasożytami |
Wydalanie | pot (woda, mocznik, sole mineralne) | dwutlenek węgla | ||
Wydzielanie | łój | mleko | ||
Odbieranie bodźców | ból | dotyk | ucisk | zmiany temperatury |
Termoregulacja | pocenie się | zwężanie i rozszerzanie się naczyń krwionośnych w skórze | stroszenie włosów | |
Wytwarzanie substancji | witamina DIndeks dolny 33 | melanina (barwnik skóry) | ||
Więcej informacji o układzie powłokowym znajdziesz w e‑materiałach:
SkóraSkóra;
Jak dbać o skórę?Jak dbać o skórę?.
Zadania
Kości przedstawione na ilustracji to...
Na podstawie opisów rozpoznaj wytwory naskórka.
Cienkie, wydłużone struktury izolujące najbardziej wrażliwe okolice ciała od wpływów otoczenia.
Płaskie, sztywne płytki występujące na opuszkach palców.
Otwierają się porami na powierzchni skóry i biorą udział w usuwaniu nadmiaru wody.
Wydzielają gęstą, tłustą substancję chroniącą skórę przed wyschnięciem.


Ilustracja przedstawia budowę skóry człowieka.

Czy kości są żywe? Na pewno żywe są komórki kostne. Krew w kościach krąży naczyniami krwionośnymi znajdującymi się w kanałach, dostarczając komórkom pokarm i tlen, a odbierając wytwarzane przez nie produkty przemiany materii. Zaopatruje równocześnie komórki kostne w sole wapnia i fosforu, które są potrzebne do tworzenia fosforanu wapnia, nadającego kościom twardość. Komórki kostne przebudowują kość, zmieniając jej twardość i wytrzymałość.
Wymień w punktach informacje, które potwierdzają, że kości są żywymi narządami organizmu.
Podaj nazwę substancji, która nadaje kościom twardość.
Określ, jaką funkcję pełnią komórki kostne w przebudowie kości.
Dzieci, które dopiero zaczynają chodzić, rozstawiają szeroko nóżki, aby lepiej utrzymać równowagę ciała, i obciążają wtedy wewnętrzne części stopy. Zmienia się to zwykle w wieku 4–5 lat, kiedy stopa przybiera kształt przystosowany do szybkiego, pewnego chodu. Czasem ta zmiana nie następuje. W takim przypadku należy zasięgnąć porady lekarza, który zleci odpowiednie ćwiczenia wyrównawcze. Ich systematyczne wykonywanie zapobiegnie dalszemu rozwojowi wady stóp. Elementem profilaktyki jest też noszenie butów z odpowiednią wkładką leczniczą.
Podaj nazwę opisanej w tekście wady aparatu ruchu.
Wymień objawy i skutki tej wady.
Wyjaśnij, jakie korzyści przynosi wykonywanie ćwiczeń mięśni stopy.
W skład mięśni szkieletowych człowieka wchodzą dwa rodzaje włókien. Włókna czerwone, zwane włóknami wolnymi, specjalizują się w długotrwałych, wolnych skurczach. Włókna białe kurczą się szybko i dlatego noszą nazwę mięśni szybkich. Mięśnie zbudowane z włókien wolnych są bardziej odporne na zmęczenie niż te zbudowane z włókien szybkich. Liczba jednych i drugich jest uwarunkowana genetycznie i przesądza o szczególnych predyspozycjach do uprawiania różnego typu aktywności fizycznej. Osoba, której mięśnie kończyn dolnych zawierają znaczną liczbę szybko kurczących się włókien, może przy odpowiednim treningu zostać na przykład dobrym szybkobiegaczem.
Zdecyduj, uprawianie jakiego sportu byłoby korzystniejsze dla osoby mającej dużo włókien wolnych: biegi krótkodystansowe czy długodystansowe. Odpowiedź uzasadnij.
Które z włókien częściej pracują, uwalniając energię w procesach beztlenowych – wolne czy szybkie? Uzasadnij odpowiedź.
Barwa skóry człowieka zależy od ilości zawartego w niej barwnika – melaniny oraz czasu działania na skórę promieniowania ultrafioletowego. Fototyp skóry ocenia się na podstawie jej reakcji w ciągu pierwszych 30 minut ekspozycji na słońce w okresie letnim w klimacie umiarkowanym.
Korzystając z informacji zawartych w tabeli, wykonaj poniższe polecenia.
Fototyp | Skóra | Włosy | Oczy | Reakcja na promieniowanie słoneczne | Opalenizna | Kąpiele słoneczne | Optymalny zakres wartości SPF UV |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
I | bardzo jasna, bladoróżowa, bywa pokryta piegami | jasny blond, rude | niebieskie, zielone | rumień nawet po krótkim kontakcie ze słońcem, bardzo duża skłonność do oparzeń | brak | zakaz kąpieli słonecznych | 50+ |
II | jasna | blond do jasnobrązowych | niebieskie, zielone lub szare | duża skłonność do oparzeń słonecznych | słabo widoczna | dozwolone kąpiele słoneczne (z umiarem) | 30–50 |
III | jasnobrązowa | ciemny blond lub brązowe | zielone, brązowe | niewielka skłonność do oparzeń słonecznych | widoczna, pojawiająca się stopniowo, brązowy odcień | dozwolone kąpiele słoneczne | 15–25 |
IV | śniada, brązowa, oliwkowa | czarne lub ciemnobrązowe | ciemnobrązowe, czarne | brak skłonności do oparzeń | bardzo widoczna, głęboka, ciemnobrązowa | dozwolone kąpiele słoneczne | 6–10 |
Podaj cechy charakteryzujące skórę ludzi, którzy bezwzględnie powinni unikać kąpieli słonecznych.
Zaproponuj 3 zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych dla osoby, która ma jasnobrązowe włosy i zielone oczy. Odczytaj numer jej fototypu skóry.
U dziewięciomiesięcznej Oli lekarz stwierdził nieprawidłowości w rozwoju kości spowodowane niedoborem witaminy DIndeks dolny 33. Zalecił podawanie zwiększonej dawki tej witaminy i dużo spacerów, szczególnie w słoneczne dni.
Podaj nazwę choroby stwierdzonej u Oli.
Określ, w jaki sposób stosowanie się do zaleceń lekarza poprawi stan zdrowia dziewczynki.
Rodzaj aktywności | Wydatek energetyczny [kcal/kg/h] |
|---|---|
spanie | 0,93 |
leżenie | 1,10 |
siedzenie, pisanie | 1,47 |
zmywanie naczyń | 2,06 |
powolny spacer | 2,86 |
jazda na rowerze | 4,40 |
jogging | 6,43 |
pływanie | 7,14 |
bieganie | 8,14 |
wchodzenie po schodach | 15,80 |
Przeanalizuj informacje zawarte w tabeli, a następnie:
Podaj hipotezę, którą sformułowano przed rozpoczęciem badań.
Wymień czynniki, od których zależy średnie zużycie energii podczas powolnego spaceru.
Oblicz, jak długo musi spacerować osoba, która waży 50 kg, by spalić składniki pokarmowe zawarte w jednym pączku (340 kcal), przy założeniu, że podczas jednej godziny spala 2,86 kcal/kg; wynik zaokrąglij do jednego miejsca po przecinku.
Projekt badawczy
Problem badawczy: Które kości są mocniejsze?
Hipoteza dotyczy kości długich o podobnym polu przekroju poprzecznego.
2 tekturowe rurki
ręcznik papierowy
ciężarki o różnej masie
Weź 2 tekturowe rurki, na których owinięty był papierowy ręcznik. Jedną z nich zgnieć, tworząc spłaszczoną rurkę. Obie rurki oprzyj na oddalonych od siebie o ok. 20 cm brzegach dwóch sąsiadujących stołów.
Podwieszaj kolejno na rurkach ciężarki o coraz większej masie i sprawdzaj wytrzymałość rurek na wyginanie.
Zanotuj wyniki i sformułuj wnioski. W karcie pracy zanotuj swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:
Które kości człowieka są najdłuższe i najgrubsze?
Jakie mają kształty i jaka jest ich rola?
Jakim obciążeniom podlegają?
Która kość jest bardziej wytrzymała na złamanie: kość promieniowa czy kość żebrowa (w miejscu, w którym powierzchnia ich przekroju jest taka sama)?