1
Pokaż ćwiczenia:

Materiał zawiera przykłady dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych, jak również zamiany liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe. Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę w zadaniach obliczeniowych i tekstowych.

Dodawanie ułamków zwykłych

Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.

Przykład 1

Obliczymy 310+12.

Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i dodamy liczniki do siebie:

310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810.

Ułamek 810 można zapisać w prostszej postaci, dzieląc licznik i mianownik przez 2:

810=8:210:2=45.

Odejmowanie ułamków zwykłych

Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników od siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.

Przykład 2

Obliczymy 45-12.

Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i odejmiemy liczniki od siebie:

45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310.

Mnożenie ułamków zwykłych

Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić.

Przykład 3

Obliczymy 67·23.

Pomnożymy licznik przez licznik i mianownik przez mianownik w podanych ułamkach:

67·23=1221=47.

Dzielenie ułamków zwykłych

Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, mnożymy dzielną przez odwrotność dzielnika.

Przykład 4

Obliczymy 38:124.

Pomnożymy pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego ułamka:

38:124=38·241=728=9.

Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, mnożymy część całkowitą liczby przez mianownik części ułamkowej. Następnie otrzymaną liczbę dodajemy do licznika części ułamkowej. Mianownik pozostaje bez zmiany.

Przykład 5

Zamienimy 2711 na ułamek niewłaściwy.

Pomnożymy część całkowitą przez mianownik i otrzymaną liczbę dodamy do licznika.

2711=112+711=2911.

R1LGB5rR3gj4y1
Ćwiczenie 1
Kasia dostała w tym miesiącu 60  kieszonkowego. Z tych pieniędzy kupiła grę za 12  i książkę za 21 .Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Kasia wydała na grę 1. 45, 2. 615, 3. 920, 4. 15, 5. 620, 6. 25 swojego kieszonkowego.Kasi zostało 1. 45, 2. 615, 3. 920, 4. 15, 5. 620, 6. 25 kieszonkowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższą ilustracją.

RTIttVdpwI0AJ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3ceW19TsVTpR
Odpowiedz na poniższe pytania, a następnie uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ile liczb w pętli jest równych ułamkowi 812? Odpowiedź: Są Tu uzupełnij takie liczby. Ile liczb w pętli jest mniejszych od 12? Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11eMoJNWSNF3
Połącz w pary równe sobie ułamki. 14 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 812  Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 515 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 49 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 57 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Odczytaj, jakie liczby zaznaczono na osiach liczbowych kolorem zielonym.

R16rAoNKDQrvs
Przeciągnij odpowiednie liczby w puste pola na grafikach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9V69hShzYWWo
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ZUSWkYxZPoS
Zaznacz wszystkie ułamki, które są mniejsze od 12. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 25, 3. 36, 4. 47, 5. 59
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsUkUQ4Q8Oxhk1
Ćwiczenie 4
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 458+678= 1. 1223, 2. 934, 3. 1112, 4. 223, 5. 513
1149-879= 1. 1223, 2. 934, 3. 1112, 4. 223, 5. 513
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1R2IL5TJwPXB1
Ćwiczenie 5
Suma trzech liczb jest równa 1956. Pierwsza liczba to 756, a druga jest od niej o  126 większa. Oblicz trzecią liczbę i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RK7gMSJfS851
Ćwiczenie 6
Suma trzech liczb jest równa 1956. Pierwsza liczba to 756, a druga jest od niej o  126 większa. Oblicz o ile trzecia liczba jest mniejsza od drugiej i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 613, 2. 623, 3. 713, 4. 713
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Kt5n08yBJUO1
Ćwiczenie 7
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 134+8512= 1. 10124, 2. 1017, 3. 1016, 4. 10125, 5. 1056, 6. 923
678+316= 1. 10124, 2. 1017, 3. 1016, 4. 10125, 5. 1056, 6. 923
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y7aODegBzIa1
Ćwiczenie 8
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 979-246= 1. 657, 2. 103536, 3. 727, 4. 719, 5. 113536
17512-549= 1. 657, 2. 103536, 3. 727, 4. 719, 5. 113536
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R1OjPJzTj8TcM1
Kasia i Marek lubią czytać. Podczas weekendu Kasia przeczytała 35 swojej książki, która ma 80 stron. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby całkowite. Ile stron przeczytała Kasia podczas weekendu? Odpowiedź: Kasia przeczytała Tu uzupełnij stron książki. O ile stron więcej przeczytał Marek, jeśli w tym samym czasie przeczytał 49 książki liczącej 126 stron? Odpowiedź: Marek przeczytał o Tu uzupełnij stron więcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RH1TNypqg6I3v1
Ćwiczenie 10
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 625·3536= 1. 358, 2. 52325, 3. 630, 4. 730, 5. 625, 6. 438
137·3116= 1. 358, 2. 52325, 3. 630, 4. 730, 5. 625, 6. 438
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RysNg6IhzpqfE
Ćwiczenie 11
415 litra soku rozlano do 14 jednakowych butelek. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w całości?
Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. 310, 2. 25, 3. 35, 4. 210, 5. 45, 6. 410 l.
Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w połowie?
Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. 310, 2. 25, 3. 35, 4. 210, 5. 45, 6. 410 l.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGB6tKfYYxnEd2
Ćwiczenie 12
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 125:78 = 1. 910, 2. 135, 3. 127, 4. 149, 5. 812, 6. 613
258:21112 = 1. 910, 2. 135, 3. 127, 4. 149, 5. 812, 6. 613
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18dk8CYblW9W2
Ćwiczenie 13
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 324+234·1625 = 1. 610, 2. 512, 3. 5, 4. 4, 5. 713, 6. 3
818:334-134 = 1. 610, 2. 512, 3. 5, 4. 4, 5. 713, 6. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y91Jhes9hr12
Ćwiczenie 14
W klasie liczącej 28 uczniów wszyscy grają na jakimś instrumencie. 14 uczniów gra na pianinie, 27 na gitarze, a dziewięcioro na keyboardzie. Pozostali uczniowie grają na wiolonczeli. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilu uczniów gra na wiolonczeli?
Odpowiedź: Na wiolonczeli gra 1. 2, 2. 29, 3. 4, 4. 37, 5. 6, 6. 45 uczniów.
Jaka część uczniów tej klasy gra na instrumentach strunowych?
Odpowiedź: Na instrumentach strunowych gra 1. 2, 2. 29, 3. 4, 4. 37, 5. 6, 6. 45 całej klasy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Q3TsF5kuRNb2
Ćwiczenie 15
W dwóch naczyniach jest napój owocowy. W pierwszym naczyniu jest 234 litra, a w drugim 125 litra napoju. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. O ile litrów napoju mniej jest w drugim naczyniu?
Odpowiedź: W drugim naczyniu jest o 1. 1325, 2. 2538, 3. 2740, 4. 2342, 5. 1517, 6. 1720 l napoju mniej.
Ile litrów napoju należy przelać z pierwszego naczynia do drugiego, aby w obu naczyniach było tyle samo napoju?
Odpowiedź: Należy przelać 1. 1325, 2. 2538, 3. 2740, 4. 2342, 5. 1517, 6. 1720 l napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnsiHjGxvn9Bn
Ćwiczenie 16
Jurek kupił 123 kg jabłek po 6  za kilogram i 134 kg gruszek po 8  za kilogram. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych zapłacił za zakupy?
Odpowiedź: Za zakupy zapłacił 1. 314, 2. 234, 3. 424, 4. 26, 5. 24, 6. 21 .
Ile kilogramów gruszek mógłby jeszcze kupić, gdyby miał 50 ?
Odpowiedź: Mógłby jeszcze kupić 1. 314, 2. 234, 3. 424, 4. 26, 5. 24, 6. 21 kg gruszek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 17

Oblicz wartości obu wyrażeń arytmetycznych. Wartość którego wyrażenia jest większa i ile razy?

  1. 1411·156-416:229

  2. 514:122-22:138

R1Db1Uz02TtYs1
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 18
R1EcaItAWtiEE2
W kinie jest 560 miejsc. W ciągu godziny sprzedano 47 wszystkich biletów, a w ciągu następnej godziny 56 reszty biletów. Ile biletów pozostało jeszcze do sprzedania?
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Do sprzedania pozostało Tu uzupełnij biletów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 19
RW2kuKzOoPelb2
Z pewnego magazynu wywieziono do sklepu 38 całego zapasu kaszy. Ile kilogramów kaszy wywieziono, jeżeli w magazynie zostało jeszcze 85 kg kaszy? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Z magazynu wywieziono Tu uzupełnij kilogramów kaszy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 20
RXFt9Pjm2fFCd
Lucynka zrobiła mleczny napój owocowy. Zmiksowała 34 kg bananów, 25 kg malin, 720 kg brzoskwiń i  310 kg jogurtu. Otrzymany napój rozlała do sześciu szklanek. Ile kilogramów napoju było w każdej szklance? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: W każdej szklance było 1. 410, 2. 610, 3. 210, 4. 310, 5. 510 kg napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.