Ułamki zwykłe. Powtórzenie
W tym materiale możesz sprawdzić swoją wiedzę o ułamkach zwykłych i umiejętności wykonywania działań na nich. Spróbuj samodzielnie rozwiązać umieszczone tu ćwiczenia. Jeśli napotkasz problemy, możesz skorzystać z podpowiedzi zamieszczonych poniżej na fiszkach.
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
Dodawanie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
Mnożenie ułamków zwykłych
Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
Dzielenie ułamków zwykłych
Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną
Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
, bo reszty .
Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy
Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednią liczbę w pierwszą lukę, natomiast w drugą lukę słowa można albo nie można. Prostokąt podzielono na Tu uzupełnij równych części, zatem Tu uzupełnij równo podzielić jej kawałki na cztery osoby.
Przeciągnij i upuść.
37, 311, 7, 39, 4, 2, 15, 20
a) ............ : ............
b) ............ : ............
c) ............ : ............
d) ............ : ............
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
............
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
Odpowiedź:To 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. część godziny.
metry - jaka to część kilometra?
Odpowiedź:To 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. część kilometra.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Odpowiedź: Marek nie rozwiązał 1. , 2. , 3. , 4. wszystkich zadań.
Odpowiedź: W ciągu trzech dni sprzedano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. materiału.Ile metrów materiału pozostało jeszcze w sklepie po trzech dniach?
Odpowiedź: W sklepie pozostało jeszcze 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. materiału.
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. .
Jeden bok trójkąta ma długość , drugi bok jest od niego krótszy o , a trzeci bok jest dłuższy od drugiego o .
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. .
Kacper przeznacza codziennie godziny czasu wolnego od nauki na czytanie książki, grę na komputerze, jazdę na rowerze oraz spacer z psem. Czas przeznaczony na niektóre z tych czynności zapisał w tabeli.
Aktywność | Czas |
|---|---|
czytanie książki | godziny |
jazda na rowerze | godziny |
spacer z psem | godziny |
gra na komputerze | ? |
W oparciu o informacje zawarte w tabeli, odpowiedz na poniższe pytania.