Ułamki zwykłe
Z podziałem całości na jednakowe części spotykamy się niemal codziennie. Dzielimy jabłko na pół, kostkę masła na cztery równe części, tort na dwanaście jednakowych kawałków. Każdą z tak otrzymanych części możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego. Odpowiednio: , , .
W tym materiale omówimy najważniejsze własności ułamków zwykłych – ułamki będziemy skracać, rozszerzać, porównywać, przedstawiać je na osi liczbowej.
Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych
SłownikSłownik
Zapiszesz cześć całości w postaci ułamka.
Przedstawisz ułamek w postaci ilorazu.
Skrócisz lub rozszerzysz ułamek.
Przedstawisz ułamek na osi liczbowej.
Ułamek zwykły zapisujemy za pomocą dwóch liczb oddzielonych kreską ułamkową. Liczba nad kreską to licznik, a liczba pod kreską to mianownik.
gdzie:
– licznik,
– mianownik
Mianownik ułamka pokazuje, na ile równych części podzielono daną całość. Licznik ułamka pokazuje, ile z tych części wzięto.
Prostokąt podzielono na sześć równych części.
![Ilustracja przedstawia sześć prostokątów, połączonych ze sobą krótszym bokiem. Pięć z sześciu prostokątów zacieniowano niebieskim kolorem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RYkyoP2HPBOS8/1712746401/2GvgY5ExUPXdDVSkZTddhaNiX4Qnjuse.png)
Pokolorowano wszystkich części. Niezamalowana część to wszystkich części.
– czytamy: pięć szóstych,
– czytamy: jedna szósta.
Ułamek jest inną formą zapisu ilorazu dwóch liczb, z których dzielna jest licznikiem, dzielnik mianownikiem, a kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Każdy z podanych ułamków zapiszemy jako iloraz.
.
Każdy z ilorazów zapiszemy za pomocą ułamka.
Ułamek, w którym licznik jest równy mianownikowi jest równy .
Mianownik ułamka musi być liczbą różną od zera.
Ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika, nazywamy ułamkiem właściwymułamkiem właściwym.
Ułamek, którego licznik jest większy od mianownika, nazywamy ułamkiem niewłaściwymułamkiem niewłaściwym.
, , , – ułamki właściweułamki właściwe,
, , , – ułamki niewłaściweułamki niewłaściwe.
Punkty, odpowiadające ułamkom, można zaznaczać na osi liczbowej.
Zaznaczmy na osi liczbowej ułamki: , , , .
Na osi liczbowej odcinek jednostkowy dzielimy na cztery równe części.
![Ilustracja przedstawia oś liczbową od zera do jedenastu czwartych, z podziałką co jedna czwarta. Zaznaczono punkt jedna czwarta, trzy czwarte, osiem czwartych i dziesięć czwartych.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Qy8u9qh7LPG/1712746401/1xaK3uZJqN0nHH3sfhLfCDLKSUG0kvU2.png)
Zauważmy, że ułamek odpowiada liczbie , a ułamek to i .
Możemy zapisać:
,
.
Ułamek zapisaliśmy w postaci liczby mieszanej . Liczba mieszana składa się z części całkowitej i części ułamkowej.
– czytamy: dwie całe i dwie czwarte, – część całkowita, – część ułamkowa.
Zapiszemy, jakiej liczbie odpowiadają zamalowane części figury składającej się czterech sześciokątów.
![Ilustracja przedstawia cztery sześciokąty, podzielone na sześć trójkątów równobocznych. Zacieniowano trzy całe sześciokąty oraz pięć z sześciu trójkątów w czwartym sześciokącie](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1F5Zox2y5YBA/1712746403/2cJP04aVmf2kD7DstPB22A6lXfI0ZbRg.png)
Na rysunku zamalowane są trzy sześciokąty i zamalowanych jest też pięć z sześciu części czwartego sześciokąta.
Sytuację tę możemy zapisać za pomocą liczby mieszanej lub ułamka .
Wynika stąd, że
Zamienimy liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwyułamek niewłaściwy.
sposób:
sposób:
Ułamek niewłaściwyUłamek niewłaściwy możemy zamienić na liczbę mieszaną, wykonując dzielenie z resztą.
Zapiszemy każdy z ułamków , , w postaci liczby mieszanej.
, czyli
, czyli
, czyli .
Ułamki, podobnie jak liczby naturalne, możemy porównywać.
Z dwóch ułamków o jednakowych mianownikach ten jest większy, którego licznik jest większy.
Porównamy ułamki i oraz i .
![Ilustracja przedstawia dwa prostokąty, podzielone na osiem kwadratów. W prostokącie znajdującym się po lewej stronie zamalowano sześć z ośmiu kwadratów. Niżej zapisano ułamek sześć ósmych. W prostokącie znajdującym się po prawej stronie zamalowano dwa z ośmiu kwadratów. Niżej zapisano ułamek dwie ósme. Pomiędzy ułamkami znajduje się znak większości.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1WEQDn6mE8fN/1712746404/1VKM9ckIWEAmAjkaJVoNdhafUgQONtah.png)
![Ilustracja przedstawia dwa prostokąty, podzielone na dziesięć kwadratów. W prostokącie znajdującym się po lewej stronie zamalowano cztery z dziesięciu kwadratów. Niżej zapisano ułamek cztery dziesiąte. W prostokącie znajdującym się po prawej stronie zamalowano siedem z dziesięciu kwadratów. Niżej zapisano ułamek siedem dziesiątych. Pomiędzy ułamkami znajduje się znak większości.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTDdwsjKJw2Qp/1712746405/1oyY5TMu3zWisM5fmtZkd2DesB4AR7lR.png)
Zapiszemy ułamki , , od najmniejszego do największego.
![Ilustracja przedstawia trzy kwadraty o takim samym rozmiarze. Kwadrat pierwszy podzielono na cztery kwadraty, kolorem różowym zamalowano dwa z czterech kwadratów. Niżej zapisano ułamek dwie czwarte. Kwadrat drugi podzielono na szesnaście kwadratów, kolorem różowym zacieniowano dwa z szesnastu kwadratów. Niżej zapisano ułamek dwie szesnaste. Kwadrat trzeci podzielono na sześćdziesiąt cztery kwadraty, kolorem różowym zamalowano dwa z nich. Niżej zapisano ułamek dwie sześćdziesiąte czwarte.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1GkZH4FvaGGZ/1712746406/Fe3XfLLtCHp2kVOPFkp5rDKzS8TWROmd.png)
Z dwóch ułamków o jednakowych licznikach ten jest większy, którego mianownik jest mniejszy.
Na każdym z poniższych rysunków zamalowano taką samą część prostokąta. Zatem ułamki opisujące zamalowane części są równe.
![Ilustracja przedstawia trzy takie same kwadraty. Kwadrat pierwszy podzielono na dwie równe części i zamalowano jedną z nich. Niżej zapisano ułamek jedna druga. Kwadrat drugi podzielono na cztery części, dwie z nich zamalowano. Niżej zapisano ułamek dwie czwarte. Kwadrat trzeci podzielono na sześć części, trzy z nich zamalowano. Niżej zapisano ułamek trzy szóste.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1QvBWhLJziPC/1712746435/1OmwJSsRIlr2tRGZz4LHwiJtuB5sEDdv.png)
Zauważ, że
Zatem mnożąc licznik i mianownik ułamka przez tę samą liczbę, różną od , otrzymujemy ułamek równy danemu. Taką czynność nazywamy rozszerzaniem ułamkarozszerzaniem ułamka.
Każdy z ułamków , , sprowadzimy do mianownika , odpowiednio go rozszerzając.
Licznik i mianownik ułamka możemy nie tylko mnożyć przez tę samą liczbę, ale również dzielić przez tę samą liczbę, różną od , będącą wspólnym dzielnikiem licznika i mianownika. Taką czynność nazywamy skracaniem ułamkaskracaniem ułamka. W wyniku otrzymujemy również ułamek równy danemu.
Skrócimy każdy z ułamków , , , przez największy wspólny dzielnik licznika i mianownika.
Jeżeli licznik i mianownik ułamka nie mają wspólnych dzielników większych od , to takiego ułamka nie możemy skrócić. Ułamek taki nazywamy nieskracalnym.
Przykłady ułamków nieskracalnych.
Notatnik
Gra edukacyjna
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWkRQr22Hd65O/1709110471/12Kfni4zoJaZMzW6UnCLDCiAvG4GzjBI.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/Pli5jbcrI
Przez jaką liczbę należy rozszerzyć ułamek , aby otrzymać ?
Ułamek skrócono, otrzymując ułamek nieskracalny. Tak otrzymany ułamek rozszerzono przez . Ile otrzymano?
Ustal, jakie działania wykonano, otrzymując poniższą równość.
Zestaw ćwiczeń interaktywnych
Jaka część prostokąta jest zamalowana? Jaka część prostokąta jest niezamalowana?
![Ilustracja przedstawia prostokąt podzielony na osiem równych części. Sześć z nich zamalowano.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PZr7GBrJnIS/1712746440/OV9QzqEeO9p4aoARB6sjQ3N3snWRp1xe.png)
Wskaż liczbę, której odpowiada punkt zaznaczony na osi liczbowej.
![Ilustracja przedstawia oś liczbową od zera do trzech, z podziałką co jedna czwarta. Zaznaczono punkt pe dwie i jedna czwarta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RvclCx6BhGWIR/1712746442/FuSfJ7PhlN5DjX8YaNkmyOhyaH7JdvmR.png)
Zapisz ułamki , , , , od najmniejszego do największego.
Zapisz , , , , ułamki od największego do najmniejszego.
Alina i Florian zebrali cały koszyk grzybów. Alina zebrała wszystkich grzybów, a Florian .
Które z dzieci zebrało więcej grzybów?
Słownik
ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika.
ułamek, którego licznik jest większy od mianownika.
mnożenie licznika i mianownika ułamka przez tę samą liczbę różną od .
dzielenie licznika i mianownika ułamka przez tę samą liczbę większą od
Bibliografia
Enzensberger H. M., (2002), Diabeł liczbowy, Warszawa: Wydawnictwo Albatros.