Artykuł naukowo‑badawczy koncentrujący się na zagadnieniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej w przypadku dzieci z zespołem Downa w wieku przedszkolnym. Badanie kompetencji komunikacyjnych dzieci z ZD dotyczyło oceny efektywności komunikowania się z uwzględnieniem: umiejętności przekazywania informacji, budowania wypowiedzi, interakcji konwersacyjnej, nastawieni i motywacji do komunikacji. W badaniach eksperymentalnych zastosowano metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Autorka wskazuje, że nauczyciele i opiekunowie dzieci z ZD powinni poszukiwać metod, dzięki którym dziecko z ZD będzie efektywniej przyswajało materiał edukacyjny i nabywało umiejętności szkolne, co bezpośrednio związane jest z doskonaleniem kompetencji komunikacyjnych. Rekomendacja - poszerzenie kompetencji kognitywnych nauczycieli, wychowawców.

Otwórz linkhttps://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/21196/20449Otwórz link

Źródło: Agnieszka Jędrzejowska, Czasopismo Interdyscyplinanrne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22/2018, 201‑218, UAM w Poznaniu