Urodzaj na rodzaj
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DoSnjmXd9
Przeczytaj zdania. Zastanów się, o kim w nich mowa: jakiej płci są te osoby?
Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.
Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.
Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.
Wystraszone pobiegły szybko do domu.
Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.
Co mówi nam o tym, kto jest wykonawcą czynności?
Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasownika „bawić się” w czasie przeszłym.
Karol ...................... w ogrodzie.
Majka ........................ żołnierzykami.
Dziecko ........................ grzechotką.
Michał, Paweł i Bartosz ...................... w chowanego.
Zosia i Klara ........................ z psem sąsiada.
Marcel i Łucja ...................... kolejką elektryczną.
Dzieci ........................ w piaskownicy.
Małe kotki ........................ kłębkiem wełny.
Sprawdź swoją wiedzę o rodzajach gramatycznych. Uzupełnij zdania. Gotową notatkę przepisz do zeszytu.
O rodzaju gramatycznym w zdaniu informują nas między innymi końcówki ......................... W języku polskim mamy do czynienia z trzema rodzajami gramatycznymi w liczbie ......................: męskim, .................. i nijakim. W liczbie .............. rozróżniamy dwa rodzaje: męskoosobowy i .................................
Zastanówcie się, jaką formę przyjąłby czasownik „iść” w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności:
dwie dziewczynki i chłopiec,
dziewczynka, niemowlę i chłopiec,
nauczycielki i piłkarze,
dziewczynka i nauczycielki,
nauczycielki i niemowlę,
psy i koty,
pies, niemowlę i chłopiec.
Zapiszcie swoje propozycje tutaj lub w zeszytach.
Od podanych czasowników utwórz formy w czasie przeszłym.
Matylda (mknąć) ................ na motorze z dużą prędkością.
Julia (ciągnąć) ...................... sanki pod górkę.
Sylwia (poślizgnąć się) ...................................... na lodowisku.
Karol (mknąć) .............. po zboczu jak strzała.
Jakub (ciągnąć) .................... ciężki worek.
Mateusz (poślizgnąć się) .................................... na chodniku przed domem.
Dziecko (mknąć) ................ na sankach z górki.
Dziecko (ciągnąć) ...................... konika na kółkach.
Dziecko (poślizgnąć się) ...................................... na mokrej podłodze.
Zaznacz kolorem czerwonym wszystkie głoski „ą” w zakończeniach poniższych wyrazów, a niebieskim – głoski „ę”. Zapamiętaj tę pisownię.
czerwony niebieski
mknąć – mknęła ; ciągnąć – ciągnęła ; pośliznąć – poślizgnęła;
mknąć – mknął ; ciągnąć – ciągnął ; poślizgnąć – poślizgnął;
mknąć – mknęło ; ciągnąć – ciągnęło ; poślizgnąć – poślizgnęło
Dopasuj rodzaje gramatyczne do form czasowników.
męski, męskoosobowy, żeński, nijaki, niemęskoosobowy, nijaki, męskoosobowy, męskoosobowy, niemęskoosobowy
bzyczał | |
chlupało | |
syczały | |
brzęczała | |
stukali | |
szurały | |
gwizdali | |
szumiało | |
chrapali |
Uzupełnij pamiętnik Miziołka właściwymi formami czasowników.
Sobota, 27 IX, Kosmy, Damiana
Mamiszon (wyjść – 3 os., lp., cz. przeszły, r.m.) ................ po zakupy, a ja (zajmować się – 1 os., lp., cz. teraźniejszy) .......................... dziewczynami. Potwór (dobrać się – 3 os., lp., cz. przeszły, r.m.) ........................ do moich resoraków. Kaszydło (pomalować – 3 os., lp., cz. przeszły, r.n.) ...................... sobie korektorem pazury. Jak (odgonić – 1 os., lp., cz. przeszły, r.m.) .................... Potwora od moich flamastrów, to Kaszydło (narysować – 3 os., lp., cz. przeszły, r.n.) ...................... mi kwiatki w zeszytach. Jak (zająć się – 1 os., lp., cz. przeszły, r.m.) ............................ pacyfikowaniem Kaszydła, to Mały Mizioł (wczołgać się – 3 os., lp., cz. przeszły, r.m.) .............................. pod łóżko, gdzie (trzymać – 1 os., lp., cz. teraźniejszy) .............. komiksy. Mamy (nie mieć – 3 os., lp., cz. teraźniejszy) ............ raptem półtorej godziny, a moje straty (wynieść – 3 os., lm., cz. przeszły, r.niemęskoos.) ..................: urwane drzwi od najnowszego resoraka volkswagena garbusa, wypaprany korektor, podarty „Spiderman”, w zeszycie od matmy Myszka Miki i kwiaty, cała podłoga w chrupkach kukurydzianych, trwały uraz w mojej psychice.
Miziołek
Zastanów się, dlaczego Miziołek, mówiąc o dziewczynkach, nie używa form rodzaju żeńskiego.