Urządzenia odgromowe
Źródła przepięć w pojazdach trakcyjnychŹródła przepięć w pojazdach trakcyjnych
Urządzenia ochrony odgromowejUrządzenia ochrony odgromowej
Schemat układu ochrony odgromowej w pojazdach elektrycznychSchemat układu ochrony odgromowej w pojazdach elektrycznych
Ochronniki kondensatoroweOchronniki kondensatorowe
Odgromniki zaworoweOdgromniki zaworowe
Odgromnik zaworowy GZM 3/10 z wydmuchem magnetycznymOdgromnik zaworowy GZM 3/10 z wydmuchem magnetycznym
Odgromniki rożkoweOdgromniki rożkowe
Iskiernik rożkowy typu IGR‑3Iskiernik rożkowy typu IGR‑3
Źródła przepięć w pojazdach trakcyjnych:
bezpośrednie uderzenia piorunów,
uderzenia piorunów w pobliżu sieci trakcyjnej, tzw. przepięcia indukowane,
działanie urządzeń i aparatów przerywających prądy zwarcia lub duże prądy robocze, tzw. przepięcia łączeniowe.
Przepięcie wywołane bezpośrednim uderzeniem pioruna w sieć trakcyjną osiąga bardzo duże wartości, często kilkuset kilowoltów. Czas trwania pojedynczego wyładowania atmosferycznego jest bardzo krótki ( sekundy) i dlatego takie wyładowanie jest nazywane udarem prądowym.
Przepięcia indukowane charakteryzujące się niewielką energią mogą osiągać wartość do .
Przepięcia łączeniowe mogą występować podczas wyłączania zwarcia przez wyłącznik, a nawet w czasie przerywania obwodu przez bezpiecznik topikowy. Wartość przepięcia łączeniowego może osiągnąć i więcej.
Wszystkie wymienione przepięcia stanowią zagrożenie dla urządzeń wskutek wywoływania przeskoków napięcia lub przebicia do konstrukcji uziemianej, niszczenia aparatury, a w wielu przypadkach powodowania zagrożenia pożarowego.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Urządzenia ochrony odgromowej:
ochronniki kondensatorowe,
cewki indukcyjne,
odgromniki zaworowe,
iskierniki rożkowe.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Schemat układu ochrony odgromowej w pojazdach elektrycznych

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Ochronniki kondensatorowe
Zadaniem kondensatora podłączonego równolegle do chronionego urządzenia jest złagodzenie nachylenia fali uderzeniowej wychodzącej z linii oraz zmniejszenie szczytowej wartości przepięcia. Często w pojazdach oprócz kondensatora występuje cewka indukcyjna połączona szeregowo. Włączenie cewki indukcyjnej zmniejsza nachylenie i wartość napięcia szczytowego.
Ochronnik kondensatorowy składa się z dwóch zamkniętych w puszce okładzin. Jeden biegun połączony jest z obwodem głównym, a drugi jest uszyniony. Kondensator włączony jest równolegle z obwodem trakcyjnym. Pojemność kondensatora powinna zapewniać ochronę przed przepięciami łączeniowymi i indukowanymi, natomiast nie wystarcza do ochrony przed bezpośrednimi uderzeniami piorunów.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Odgromniki zaworowe
Odgromnik zaworowy składa się z szeregowo połączonego iskiernika i stosu wykonanego z tyrytu, ocelitu lub karborundu. Naprzeciw przerwy iskrowej znajduje się magnes trwały () z nabiegunnikami. Obudowę odgromnika stanowi izolator porcelanowy () zamknięty od góry kołpakiem metalowym () z zaciskiem do połączenia odgromnika z odbierakiem prądu (). Zacisk na kołpaku ma oznaczenie biegunowości, które musi być zgodne z biegunowością sieci trakcyjnej. Metalowa podstawa odgromnika () ma zacisk uziemiający (). Obudowa odgromnika jest szczelna i zamknięta membraną wbudowaną w dno, stanowiącą zabezpieczenie przed rozerwaniem się porcelanowej obudowy w razie wzrostu ciśnienia gazów wywołanego temperaturą łuku.
Dopóki odgromnik nie zostanie uruchomiony, jego iskiernik () działa jak izolator. W chwili pojawienia się przepięcia na iskierniku następuje przeskok (zapłon) i prąd udarowy spływa przez stos () o zmiennej rezystancji do ziemi. Po przejściu prądu udarowego przez odgromnik płynie prąd wywołany napięciem roboczym, tzw. prąd następczy. Gdy napięcie jest obniżane, rezystancja stosu wzrasta i ogranicza prąd następczy do takiej wartości, przy której iskiernik może go przerwać. Magnesy trwałe przyczyniają się do szybszego przerywania łuku, którego pole magnetyczne powoduje wygaszenie łuku.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Odgromnik zaworowy z wydmuchem magnetycznym

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Odgromniki rożkowe
Odgromnik rożkowy to urządzenie chroniące sieć trakcyjną przed przepięciami pochodzenia atmosferycznego oraz przepięciami wewnętrznymi. Są one instalowane wzdłuż sieci jezdnej na słupach trakcyjnych co metrów. W obszarach, gdzie często występują wyładowania atmosferyczne, odległość ta jest skrócona do około metrów.
W momencie przepięcia pomiędzy rożkiem napięciowym a uszynionym powstaje łuk elektryczny. Po odprowadzeniu fali przepięciowej do ziemi łuk zaczyna przewodzić prąd następczy. Na natężenie płynącego prądu następczego ma wpływ odległość odgromnika od podstacji trakcyjnej. Przepływ tego prądu zostaje przerwany po zadziałaniu wyłączników zasilaczy. Wartość napięcia, przy której odgromnik zadziała, zależy od odległości między rożkiem napięciowym a uszynionym. W przypadku Polskich Kolei Państwowych () przerwa ta wynosi , co daje napięcie zadziałania około . Napięcie to zależy od warunków atmosferycznych. W porze wilgotnej napięcie może być mniejsze, a w porze suchej — wyższe. Odgromniki rożkowe są instalowane na wierzchołkach konstrukcji wsporczych.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Iskiernik rożkowy typu

Na ilustracji przedstawiono iskiernik rożkowy, który składa się z następujących części:
podstawa,
rożek napięciowy,
rożek uszyniony,
izolator.
Zasada działania
Odgromnik rożkowy typu IGR‑3 ma dwie przerwy powietrzne między rożkiem od strony sieci a rożkiem środkowym oraz między rożkiem od strony uziemienia a rożkiem środkowym. Statyczne napięcie przeskoku na rożkach przy prądzie przemiennym o częstotliwości 50 Hz wynosi 16 0,5 kV. Gaszenie łuku zasilanego prądem następczym na dwóch przerwach jest skuteczniejsze niż gaszenie łuku na jednej przerwie. Wadą iskierników rożkowych jest niestałość napięcia przeskoku, zależna od wilgotności powietrza i powierzchni elektrod odgromnika, oraz skłonność do wywoływania powtórnych przepięć podczas gaszenia łuku.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązane materiały multimedialne
Animacja
Praca urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
AnimacjaPraca urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Atlas interaktywny
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Atlas interaktywnyUrządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych