Zawartość nagrania audio jest tożsama z treścią znajdującą się poniżej nagrania.
Klawisze białe fortepianów i pianin mają nakładki wykonane z pleksiglasu, choć w starych instrumentach jeszcze spotyka się takie, które zostały zrobione z kości słoniowej. Nakładki te nakleja się na klawisze przy użyciu klejów kontaktowych syntetycznych.
Upływający czas oraz długa i intensywna eksploatacja instrumentu, a także nieodpowiednie warunki panujące w otoczeniu, w którym znajduje się instrument, wpływają na osłabienie spoiny klejowej. To natomiast skutkuje odklejaniem się nakładki od wierzchniej, drewnianej warstwy klawisza.
Odklejającą się nakładkę należy ponownie przykleić lub, w razie konieczności, wymienić na zupełnie nową.
Jeżeli nakładka została wykonana z kości słoniowej, wówczas jej zachowane części należy przymocować przy pomocy kleju kontaktowego oraz specjalnego ścisku. Można też ewentualnie umieścić ją w imadle stołu roboczego. Należy dokładnie kontrolować proces naprawy i uważać, aby mocowana nakładka nie ześlizgnęła się z klawisza.
Natomiast jeżeli nakładka została wytworzona z plastiku (pleksiglasu), czyli z tańszego materiału, można ją swobodnie wymienić na zupełnie nową. Sam proces naprawy przebiega podobnie jak w przypadku nakładki z kości słoniowej.
RuDagLwZ8yzav
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1ANR5YxdGIQA
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej.
Odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1NOjyytmmwrZ
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej.
Odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RIqLBHE8wyKnK
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej.
Odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RsnK0Q5xk36cG
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej.
Odklejona nakładka plastikowa lub z kości słoniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Zawartość nagrania audio jest tożsama z treścią znajdującą się poniżej nagrania.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika to efekt wyeksploatowania materiału, z którego zostały wykonane. Wpływa na to zarówno upływający czas, długa i intensywna eksploatacja instrumentu, jak również bezpośrednie uszkodzenia tasiemek, np. przez owady, które mogły dostać się do wnętrza instrumentu.
Tasiemki przeciwchwytnika są niezwykle ważne, gdyż odpowiadają za powrót młotka do stanu spoczynku po uderzeniu w chóry strun. Ich brak lub uszkodzenie może skutkować całkowitą niemożnością oparcia się młotka o listwę spoczynkową ruchomą lub opóźnieniem tego procesu. A to ma bezpośredni wpływ na kolejny ruch młotka w kierunku struny.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika należy wymienić na nowe. Jeśli chcemy częściowo wykorzystać stare tasiemki, nowe fragmenty należy starannie dobrać i dociąć na odpowiednią długość, a następnie przymocować je precyzyjnie w miejscach, w których zostały uszkodzone. Mocowanie wykonuje się przy użyciu kleju na zimno lub na gorąco.
Rq4GnyMb9UHLI
Za zdjęciu znajdują się w zerwane i zużyte tasiemki przeciwchwytnika.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RFOt5iwvqIySI
Za zdjęciu znajdują się w zerwane i zużyte tasiemki przeciwchwytnika.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1O3SQvTQXHDb
Na zdjęciu znajduje się przekrój mechanizmu pianina, którego elementem są zużyte tasiemki przeciwchwytnika.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RnRym9amIotF7
Na zdjęciu znajdują się zerwane i zużyte tasiemki przeciwchwytnika, które przedstawione są w przybliżonym kadrze.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RWwX3QgWza66x
Na zdjęciu znajduje się przekrój mechanizmu pianina, którego elementem są zużyte, zerwane tasiemki przeciwchwytnika.
Zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Zawartość nagrania audio jest tożsama z treścią znajdującą się poniżej nagrania.
Młotek to bardzo ważna część pianina, odpowiedzialna za powstanie dźwięku podczas uderzania o strunę instrumentu i wprawiania jej w drgania. Chody boczne młotków manifestują się nierówną drogą młotków w kierunku strun i są spowodowane nieregularnym wklejeniem trzonków do główek.
Jeśli w instrumencie wkleimy nowe młotki, to musimy pamiętać, że nie zawsze będą one ułożone prostopadle względem chórów strun. Podczas sprawdzania liniałem większej partii młotków w trakcie dosuwania ich do strun, można wychwycić błędy powstające w procesie wklejania. Wówczas trzonki wymagają przyparzania.
Ta naprawa, czyli przyparzanie młotków na chody, polega na podgrzaniu trzonków młotkowych przy pomocy lampki spirytusowej i wyrównaniu ich między sobą. Warto pamiętać, że w trakcie podgrzewania trzonków młotkowych włókna drzewne zwiększają swoją sprężystość pod wpływem temperatury. Młotek należy ustawić ręcznie, równolegle do strun. Trzeba zwrócić uwagę również, aby nie poprzypalać trzonków ogniem.
R1YhjTtlVltLo
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się fragment pianina przedstawiający młotki, które są oddalone od siebie w nieregularnych odstępach. Dwa z nich są uniesione i zbliżają się do uderzenia w struny.
Luzy boczne młotków
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RWdzheorQy5qw
Na zdjęciu w przybliżonym kadrze znajduje się fragment pianina przedstawiający młotki, które są oddalone od siebie w nieregularnych odstępach. Dwa z nich są uniesione i zbliżają się do uderzenia w struny. Odstęp tych dwóch względem pozostałych jest znacznie większy.
Luzy boczne młotków
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RdyvVpN9NafFW
Na zdjęciu znajduje się przekrój mechanizmu pianina, na którym w czerwonym kółku zaznaczony jest młotek pianina.
Luzy boczne młotków
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1A6Sre1dCByi
Na zdjęciu w mocno przybliżonym kadrze znajduje się młotek pianina.
Luzy boczne młotków
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1Z4B8XPmSnOt
Na zdjęciu w mocno przybliżonym kadrze znajduje się młotek pianina.
Luzy boczne młotków
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Uzupełnij luki w zdaniach, przeciągając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Jedną z najczęstszych usterek jest uszkodzenie 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet klawiszy białych fortepianów i pianin. Elementy te są wykonane z plastiku, choć w starych instrumentach spotyka się także takie, które zostały zrobione z 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet. Jeżeli element ten został wykonany z plastiku 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet, czyli z tańszego materiału, można ją swobodnie wymienić)na zupełnie nową.
Do usterek fortepianów i pianin zaliczyć można również zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika, co jest efektem wyeksploatowania materiału, z którego zostały wykonane. Wpływa na to zarówno upływający czas, długa i intensywna eksploatacja instrumentu, jak również bezpośrednie 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet tasiemek. Ich brak lub wada mogą skutkować całkowitą niemożnością oparcia się młotka o 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet ruchomą lub opóźnieniem tego procesu.
Ważną częścią pianina jest młotek, który odpowiada za powstanie dźwięku podczas uderzania o 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet instrumentu i wprawiania jej w drgania. Chody boczne młotków manifestują się nierówną drogą młotków w kierunku strun i są spowodowane nieregularnym wklejeniem trzonków do 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet.
Uzupełnij luki w zdaniach, przeciągając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Jedną z najczęstszych usterek jest uszkodzenie 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet klawiszy białych fortepianów i pianin. Elementy te są wykonane z plastiku, choć w starych instrumentach spotyka się także takie, które zostały zrobione z 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet. Jeżeli element ten został wykonany z plastiku 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet, czyli z tańszego materiału, można ją swobodnie wymienić)na zupełnie nową.
Do usterek fortepianów i pianin zaliczyć można również zerwane lub zużyte tasiemki przeciwchwytnika, co jest efektem wyeksploatowania materiału, z którego zostały wykonane. Wpływa na to zarówno upływający czas, długa i intensywna eksploatacja instrumentu, jak również bezpośrednie 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet tasiemek. Ich brak lub wada mogą skutkować całkowitą niemożnością oparcia się młotka o 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet ruchomą lub opóźnieniem tego procesu.
Ważną częścią pianina jest młotek, który odpowiada za powstanie dźwięku podczas uderzania o 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet instrumentu i wprawiania jej w drgania. Chody boczne młotków manifestują się nierówną drogą młotków w kierunku strun i są spowodowane nieregularnym wklejeniem trzonków do 1. gumy, 2. kości słoniowej, 3. nakładek, 4. szkodzenia, 5. kamienia, 6. zjedzenie, 7. listwę spoczynkową, 8. łyżeczek, 9. dźwignię, 10. podstawek, 11. strunę, 12. główek, 13. pleksiglasu, 14. szkielet.