Diagnostyka wagonów
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Usterki w wagonach
PLANSZA INTERAKTYWNA
Spis treści
Wstawki hamulcoweWstawki hamulcowe
Hamulce tarczoweHamulce tarczowe
Zastosowanie tłoków w układzie hamulcowymZastosowanie tłoków w układzie hamulcowym
Koła wagonu oraz usterka kołaKoła wagonu oraz usterka koła
Osie i układ zawieszenia wagonuOsie i układ zawieszenia wagonu
Zderzak wagonuZderzak wagonu
Nieprawidłowe rozłożenie ładunku na wagonieNieprawidłowe rozłożenie ładunku na wagonie
Nalepki stosowane do okartkowania wagonuNalepki stosowane do okartkowania wagonu
Wstawki hamulcowe
Grafika przedstawia metalowy, lekko zardzewiały element. Na grafice interaktywnej znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Element ten ma kształt wygiętego w delikatny łuk ceownika, w którym na górnej półce oraz środniku znajdują się otwory. Krawędź górnej półki również została wyprofilowana w taki sposób, że na jej środku jest wypustka. Po kliknięciu w punkt dowiadujemy się, że jest to nowa wstawka hamulcowa.
Grafika interaktywna przedstawia uszkodzoną wstawkę hamulcową. Na grafice znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Pierwszy punkt znajduje się na wstawce w miejscu, w którym widoczne jest przetarcie materiału. Po kliknięciu w punkt pojawia się informacja zużyta wstawka hamulcowa.
Drugi punkt znajduje się w miejscu, gdzie fragment wstawki hamulcowej został wyrwany. Po kliknięciu w ten punkt pojawia się informacja pęknięta wstawka hamulcowa.
Grafika interaktywna przedstawia wstawkę hamulcową zamontowaną na kole, jest ona jednak uszkodzona. Przerwana została jej ciągłość. W miejscu wyrwy znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Pęknięta wstawka hamulcowa.
Grafika interaktywna przedstawia wstawkę hamulcową zamontowaną na kole. Jest ona uszkodzona i wyszczerbiona. Na miejscu styku wstawki z kołem znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Przegrzane wstawki hamulcowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Hamulce tarczowe
Grafika interaktywna przedstawia fragment wagonu, który został pomalowany na biało, na tym fragmencie znajdują się dwa okienka, wewnątrz których znajdują się białe plansze z czarnym krzyżem. Pomiędzy okienkami znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Wskaźnik hamulca tarczowego, stan nieznany - brak powietrza w układzie pneumatycznym
Grafika interaktywna przedstawia fragment wagonu, widoczne są tu trzy elementy, pierwszy z nich to żółty uchwyt, drugi to wskaźnik z dwoma zielonymi ekranami, a trzeci to wskaźnik z tarczą zegarową. Punkt interaktywny znajduje się na wskaźniku posiadającym dwa zielone ekrany.Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Wskaźnik hamulca tarczowego - hamulec pneumatyczny odhamowany.
Grafika interaktywna przedstawia fragment wagonu, widoczne są tu trzy elementy, pierwszy z nich to żółty uchwyt, drugi to wskaźnik z dwoma ekranami, a trzeci to wskaźnik z tarczą zegarową. Punkt interaktywny znajduje się na wskaźniku posiadającym dwa ekrany, jeden z nich podświetlony jest na zielono a drugi na czerwono, na czerwonym ekranie znajduje się czarna kropka. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Wskaźnik hamulca tarczowego - hamulec pneumatyczny zahamowany, hamulec ręczny odhamowany.
Grafika interaktywna przedstawia fragment wagonu, który został pomalowany na biało, na tym fragmencie znajdują się dwa okienka, wewnątrz których znajdują się białe czerwone plansze z czarnymi kropkami na środku. Pomiędzy okienkami znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Wskaźnik hamulca tarczowego - hamulec pneumatyczny zahamowany.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zastosowanie tłoków w układzie hamulcowym
Grafika interaktywna przedstawia fragment hamulca klockowego, widoczny jest tłok, który jest wysunięty z cylindra. Na tłoku znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Skok tłoka w cylindrze hamulcowym - wagon z hamulcem klockowym jest zahamowany.
Grafika interaktywna przedstawia fragment hamulca klockowego, dźwignica przycylindrowa znajduje się zaraz przy cylindrze, zatem tłoku znajduje się wewnątrz cylindra. Na dźwignicy umieszczono punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Tłok schowany w cylindrze hamulcowym - wagon z hamulcem klockowym jest odhamowany.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Koła wagonu oraz usterka koła
Grafika interaktywna przedstawia koło wagonu, widoczne są wstawki hamulcowe oraz obręcz koła. Na obręczy znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Tekst pierwszego punktu brzmi: przesunięta obręcz.
Tekst drugiego punktu: przesunięta obręcz.
Grafika interaktywna przedstawia koło wagonu, widoczne koło z obręczą. Na kole oraz na obręczy są białe paski, które nie są względem siebie przesunięte. Na obręczy znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Uszkodzenie zestawu kołowego — przesunięcie obręczy.
Grafika przedstawia fragment koła wagonu. Na grafice znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Punkt znajduje się w miejscu nad kołem, gdzie powinna być wstawka hamulcowa. Po kliknięciu w punkt wyświetla się informacja: brak wstawki hamulcowej.
Grafika interaktywna przedstawia koło wagonu, na którego obwodzie widoczny jest przyczepiony materiał, nie będący częścią koła. W tym miejscu znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Nalep.
Grafika przedstawia widok na przekrzywioną oś zestawu kołowego. Jedno z kół jest uniesione nad szynę. Na grafice znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Punkt znajduje się obok uniesionego koła. Po kliknięciu w punkt wyświetla się informacja: uszkodzenie podwozia i zestawu kołowego w wyniku wykolejenia wagonu kolejowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Osie i układ zawieszenia wagonu
Grafika interaktywna przedstawia masywny metalowy element, wewnątrz którego znajduje się otwór w kształcie walca. Wnętrze otworu jest żebrowane i zostało pomalowane czarnym smarem. Na otworze znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Łożysko osiowe w korpusie łożyska po zdjęciu z czopa i bieżni wewnętrznych. Kolor smaru wskazuje na zużycie.
Grafika interaktywna przedstawia masywny metalowy element, wewnątrz którego znajduje się otwór w kształcie walca. Wnętrze otworu jest żebrowane i zostało pomalowane jasnym smarem. Na otworze znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Łożysko osiowe w korpusie łożyska po zdjęciu z czopa i bieżni wewnętrznych. Użyto nowy smar do zabezpieczenia powierzchni tocznych łożyska.
Grafika interaktywna przedstawia ustawione w szeregu, niezamontowane koła wagonu. Na elemencie o kształcie walca, który wystaje z koła znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. nieuszkodzony czop osi.
Grafika interaktywna przedstawia sprężynę amortyzatora. przy pękniętej podstawie sprężyny znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Uszkodzenie układu zawieszenia pojazdu. Pęknięta sprężyna przy amortyzatorze.
Grafika interaktywna przedstawia czop osi zestawu kołowego. Na elemencie o kształcie walca, który wystaje z koła znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Uszkodzenie osi zestawu kołowego. Na oś zestawu kołowego działają znaczne obciążenia, które pochodzą od masy pojazdu i oddziaływania szyny na koła. Długotrwała praca w takich warunkach powoduje zużycie się osi. Mogą powstawać wżery i rysy na powierzchni.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zderzak wagonu
Grafika interaktywna przedstawia zderzak przymocowany do wagonu. Jest on przymocowany za pomocą czterech śrub. Na mocowaniu znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Mocowanie zderzaków - cechowanie kontroluje przesunięcie śrub mocujących.
Grafika interaktywna przedstawia uszkodzony zderzak. Na zdjęciu widać zderzak wagonu. Fragment przedniej prostokątnej płyty zderzaka jest całkowicie odłamany. Na miejscu złamania znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Uszkodzony zderzak.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Nieprawidłowe rozłożenie ładunku na wagonie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Nalepki stosowane do okartkowania wagonu
Tablica na nalepki
Grafika interaktywna przedstawia tablicę na nalepki. Na zdjęciu widać fragment boku wagonu. Na boku wagonu umieszczona jest prostokątna tablica zabezbieczona kratką. Na tablicy znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem oraz ze zdjęciem pomocniczym.
Treść podpisu: Tablica na nalepki jest to wyznaczone miejsce na bokach wagonów, przeznaczone do umieszczania nalepek stosowanych do okartkowania wagonu.
Zdjęcie pomocnicze przedstawia taką samą tablicę z dwoma nalepkami pod kratką zabezpieczającą, jedną białą i jedną niebieską.
Nalepka „Świadectwo zdolności do biegu”
Nalepka „Świadectwo zdolności do biegu” („wzór I”) jest jednorazowym świadectwem zdolności do biegu wagonu z przekroczoną rewizją. Musi być ona naniesiona na obu stronach wagonu obok nalepek K.

Nalepka „Nie ładować”
Nalepka „Nie ładować” („wzór K”) służy oznakowaniu uszkodzeńi braków w wagonach oraz jednostkach ładunkowych, których transport jest na razie możliwy, ale które przed ponownym załadunkiem muszą być usunięte. Nalepka wzór K musi być naklejona po obu stronach wagonu, dobrze widoczna, w pobliżu skrzynek na nalepki lub na tablicach dla nalepek.

Nalepka „Do zbadania”
Nalepka „Do zbadania” („wzór M”) służy oznakowaniu uszkodzeń i braków w wagonach, których dalszy bieg i ponowny załadunek nie jest wykluczony, jednak wymaga ukierunkowanego sprawdzenia przez użytkujące kolejowe przedsiębiorstwo przewozowe. Nalepka wzór M musi być naklejona po obu stronach wagonu, dobrze widoczna, w pobliżu skrzynek na nalepki lub na tablicach dla nalepek.

Nalepka „Hamulec niezdatny do użytku”
Nalepka „Hamulec niezdatny do użytku” („wzór R”) służy do oznakowania wagonów z uszkodzonymi hamulcami lub hamulcami, które ze szczególnych powodów nie moga być używane. Nalepka wzór R musi być naklejona po obu stronach wagonu w pobliżu kurka odcinającego hamulec bądź w pobliżu napisów masy hamującej. Jedną lub dwie części nalepki nalezy oderwać, jeśli nie dotyczą.

Nalepka „Oznakowanie przesyłek nadzwyczajnych”
Nalepka „Oznakowanie przesyłek nadzwyczajnych” („wzór U”) służy ona oznakowaniu przesyłek nadzwyczajnych. Przesyłki te muszą być traktowane zgodnie z Kartą UIC 502. Nalepka wzór U musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Nalepka „Do naprawy okresowej”
Nalepka „Do naprawy okresowej” zazwyczaj zawiera następujące informacje:
stempel operatora kolejowego,
tekst „Do naprawy okresowej” z określeniem zakładów naprawczych lub zakładów spółki, w których ma zostac przeprowadzona naprawa,
numer identyfikacyjny wagonu, który wymaga naprawy okresowej,
data umieszczenia etykiety,
informację o dozwoleniu lub zabronieniu ładowania wagonu w kierunku stacji leżącej na drodze przebiegu do miejsca naprawy.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Nalepka „Niezdatny do ruchu”
Nalepka „Niezdatny do ruchu” to znak stosowany w transporcie kolejowym, służący do oznaczenia wagonów, które nie spełniają wymagań lub są niesprawne, co uniemożliwia ich bezpieczne wykorzystanie w ruchu kolejowym. Opis takiej etykiety może obejmować:
stempel operatora kolejowego,
tekst „Niezdatny do ruchu”,
numer identyfikacyjny i seria wagonu, który jest niezdatny do ruchu,
data umieszczenia etykiety, aby określić moment, w którym wagon został uznany za niezdatny do ruchu,
może zawierać dodatkowe informacje, takie jak przyczynę unieruchomienia, miejsce, w którym pojazd został oznaczony jako niezdatny do ruchu, oraz oznaczenie punktu napraw, do którego wagon ma zostać odstawiony.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Nalepka „Do mycia — odkażania”
Nalepka „Do mycia — odkażania” jest stosowana, aby zaznaczyć, że dany wagon wymaga czyszczenia lub dezynfekcji w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny. Jest to szczególnie ważne w kontekście działań podejmowanych w odpowiedzi na zagrożenia zdrowia publicznego, takie jak pandemia COVID‑19. Mycie i dezynfekcja są niezbędne, aby ograniczyć ryzyko przenoszenia patogenów oraz utrzymać czystość pojazdów i zapewnić komfort pasażerom. Opis takiej etykiety może obejmować:
stempel operatora kolejowego,
tekst „Do mycia — odkażania”, gdzie należy wykreślić, czy wagon ma zostać wymyty czy odkażony,
numer identyfikacyjny i seria wagonu, który przeszedł proces mycia lub dezynfekcji,
data umieszczenia etykiety, aby zidentyfikować czas zgłoszenia potrzeby dezynfekcji,
inne informacje, takie jak stacja odbiorcza po wyładunku towaru.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Nalepka „Wymyty — odkażony”
Nalepka „Wymyty — odkażony” stosowana przez Polskie Koleje Państwowe lub innych operatorów kolejowych ma na celu oznaczenie, że dany wagon przeszedł proces dokładnego mycia lub dezynfekcji. Opis takiej etykiety może obejmować:
stempel operatora kolejowego,
tekst „Wymyty — odkażony”, gdzie należy wykreślić, czy wagon został wymyty czy odkażony,
numer identyfikacyjny i seria wagonu, który przeszedł proces mycia lub dezynfekcji,
data umieszczenia etykiety, aby zidentyfikować moment, w którym pojazd lub urządzenie zostało wymyte lub odkażoneń.
Nalepka „Wymyty — odkażony” jest ważna, ponieważ informuje personel kolejowy, że pojazd lub urządzenie zostało gruntownie oczyszczone lub zdezynfekowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny. Jest to szczególnie istotne w kontekście działań podejmowanych w odpowiedzi na zagrożenia zdrowia publicznego, takie jak pandemia COVID‑19. Proces mycia i dezynfekcji pomaga zminimalizować ryzyko przenoszenia patogenów i utrzymać czystość pojazdów.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Nalepka „Do poprawy ładunku — przeładunku”
Nalepka „Do poprawy ładunku — przeładunku” jest ważna w transporcie kolejowym, aby oznaczyć ładunek, który wymaga poprawy lub przeładowania z różnych powodów, takich jak uszkodzenia, błędy w załadunku lub naruszenia przepisów bezpieczeństwa. Stosowanie takiej etykiety pomaga zidentyfikować ładunki, które nie spełniają wymagań lub są niewłaściwie załadowane i które muszą zostać poprawione przed dalszym przewozem. Opis takiej etykiety może obejmować:
stempel jednostki organizacyjnej,
tekst „Do poprawy ładunku — przeładunku”, gdzie należy wykreślić, czy wagon trzeba przeładować czy poprawić jego ładunek,
numer identyfikacyjny i seria wagonu,
informacje na temat stanu ładunku,
numer toru, na który nalezy przestawić wagon po wykonaniu poprawy ładunku lub przeładunku,
data umieszczenia etykiety, aby można było zidentyfikować moment, w którym problem z ładunkiem został zauważony.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Zawiadomienie o przydatności wagonów do przewozów specjalnie dysponowanych
„Zawiadomienie o przydatności wagonów do przewozów specjalnie dysponowanych” to dokument lub powiadomienie stosowane w transporcie kolejowym, które informuje o gotowości lub przydatności określonych wagonów do przewozu ładunków specjalnie dostosowanych do pewnych potrzeb lub wymagań. Oto informacje zawarte w takich zawiadomieniach:
nagłówek dokumentu: nazwa i stempel przewoźnika kolejowego lub operatora oraz data wystawienia zawiadomienia,
informacje o wagonach: szczegółowe informacje o wagonach, które są przydatne do przewozu specjalnie dostosowanych ładunków. To może obejmować:
nazwę lub numer toru na którym wagon się znajduje,
numer identyfikacyjny wagonu,
kolej przeznaczenia,
klasyfikację przydatności, rodzaj towarów, itp.
Nalepka musi być umieszczona po obu stronach wagonu na skrzynce na nalepki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści