W Egipcie faraona
W Egipcie faraona
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
I.4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo‑skutkowych.
II.4. Objaśnianie związków przyczynowo‑skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.
III.2. Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I.2. Uczeń lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela), cywilizacje nad wielkimi rzekami (Indie i Chiny) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu.
I.3. Uczeń charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie, Grecji i Rzymie, religię starożytnego Izraela; wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.
Kompetencje kluczowe
IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie dowiedzą się, gdzie leży Egipt i jakie znaczenie dla jego mieszkańców miała rzeka Nil. Będą potrafili wymienić grupy społeczne starożytnego Egiptu i podać ich zadania. Poznają wierzenia Egipcjan.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno--dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wskaż na mapie Egipt. 2. Nad jaką rzeką leży Egipt? | Uczniowie wskazują na mapie Egipt oraz opisują jego położenie. Ważne, by wskazali Nil. | 5 min | praca z mapą |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą | Uczniowie teleportują się do starożytnego Egiptu i podróżują po krainie, wykonują przygotowane zadania. | 20 min | gra dydaktyczna |
2. Uzupełnij karty pracy nr 1 (społeczeństwo Egiptu) https://drive.google.com/file/d/1VwFcSVIAIkBra-EFkAQonA7OnfaENspj/view?usp=sharing | Na podstawie książki z gry uczniowie uzupełniają kartę pracy. Odpowiadają na pytanie i wykonują ćwiczenie, pracują z podręcznikiem i wyszukują informacje w internecie. | 10 min | praca z tekstem | |
III. Zakończenie | 1. Dyskusja – podsumowanie zadań. Wyjaśnij, dlaczego Egipt jest nazywany darem Nilu. Jak dzieliło się społeczeństwo Egiptu? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali zwłoki? | W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na: - znaczenie Nilu dla ludności Egiptu, - hierarchię społeczną, - wierzenia i politeistyczny charakter religii egipskiej. | 5 min | dyskusja |
2. Ewaluacja. | Każdy z uczniów wypowiada się kończąc zaprezentowane zdanie. | 5 min | metoda niedokończonych zdań |