W Egipcie faraona

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo‑skutkowych.

  • II.4. Objaśnianie związków przyczynowo‑skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.

  • III.2. Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.2. Uczeń lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela), cywilizacje nad wielkimi rzekami (Indie i Chiny) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu.

  • I.3. Uczeń charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie, Grecji i Rzymie, religię starożytnego Izraela; wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.

Kompetencje kluczowe

  • IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

  • IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

  • IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie dowiedzą się, gdzie leży Egipt i jakie znaczenie dla jego mieszkańców miała rzeka Nil. Będą potrafili wymienić grupy społeczne starożytnego Egiptu i podać ich zadania. Poznają wierzenia Egipcjan.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno--dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wskaż na mapie Egipt.

2. Nad jaką rzeką leży Egipt?

Uczniowie wskazują na mapie Egipt oraz opisują jego położenie. Ważne, by wskazali Nil.

5 min

praca z mapą

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą
„W Egipcie faraonów”.

Uczniowie teleportują się do starożytnego Egiptu i podróżują po krainie, wykonują przygotowane zadania.

20 min

gra dydaktyczna

2. Uzupełnij karty pracy nr 1 (społeczeństwo Egiptu) https://drive.google.com/file/d/1VwFcSVIAIkBra-EFkAQonA7OnfaENspj/view?usp=sharing
3. Wyjaśnij politeistyczny charakter religii Egipcjan.
4. Wykonaj ćwiczenie 3 ze strony https://zpe.gov.pl/a/egipt–panstwo-nad-nilem/D15Dr5dBB

Na podstawie książki z gry uczniowie uzupełniają kartę pracy. Odpowiadają na pytanie i wykonują ćwiczenie, pracują z podręcznikiem i wyszukują informacje w internecie.

10 min

praca z tekstem

III. Zakończenie

1. Dyskusja – podsumowanie zadań. Wyjaśnij, dlaczego Egipt jest nazywany darem Nilu.

Jak dzieliło się społeczeństwo Egiptu?

Dlaczego Egipcjanie mumifikowali zwłoki?

W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na:

- znaczenie Nilu dla ludności Egiptu,

- hierarchię społeczną,

- wierzenia i politeistyczny charakter religii egipskiej.

5 min

dyskusja

2. Ewaluacja.

Każdy z uczniów wypowiada się kończąc zaprezentowane zdanie.

5 min

metoda niedokończonych zdań

Karta pracy

R1Ezck6MBwl2S

Plik DOCX o rozmiarze 2.11 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim