Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W średniowiecznym mieście

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo‑skutkowych.

  • II.4. Objaśnianie związków przyczynowo‑skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.

  • III.2. Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • IV.2. Uczeń opisuje warunki życia średniowiecznego miasta i wsi.

Kompetencje kluczowe

  • IV. 2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

  • IV. 4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.

  • IV. 6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie dowiedzą się, jak powstawały średniowieczne miasta,
kto sprawował władzę w mieście oraz czym zajmowali się jego mieszkańcy.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć i wyjaśnia, w jaki sposób powstawały średniowieczne miasta. Następnie zabiera uczniów na wycieczkę do średniowiecznego miasta.

Poproś uczniów, aby wykonali każde zadanie, o które poprosi napotkana postać.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą
,,W średniowiecznym mieście”.

Poproś uczniów o zapisanie w zeszycie nazw rzemieślników oraz przedmiotów, które wytwarzali. Spytaj o organizację zrzeszającą rzemieślników.

20 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy uczniowie wiedzą, jak wyglądało średniowieczne miasto, poproś dzieci, by wymieniły organy, które tworzyły samorząd miejski.

10 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą
,,W średniowiecznym mieście”.

Poproś dzieci o wyeksportowanie do formatu PDF książki z gry i dopisanie obowiązków urzędników miejskich.

5 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im najwięcej trudności.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RDJ0ZfscMpSE3

Karta pracy

Karta pracy
Plik DOCX o rozmiarze 2.21 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim