Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W jaki sposób dzieci uratowały tatę? Czytamy balladę „Powrót taty” Adama Mickiewicza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść utworu,

  • wie, co to jest ballada,

  • zna zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem,

  • scharakteryzować bohaterów,

  • brać udział w dyskusji,

  • wcielić się w rolę.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, pogadanka, drama, praca indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Tekst ballady, dostępne rekwizyty do przygotowania inscenizacji (kilka chust, czarna kredka do oczu, duża torba podróżna, można ją zastąpić kilkoma plecakami).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Prowadzący podaje temat lekcji. W kilku zdaniach przybliża postać autora. Mówi, kim był Adam Mickiewicz, kiedy żył, jakie utwory napisał, dlaczego nazywany jest naszym wieszczem narodowym. Nauczyciel przygotowuje magnetofon i kasetę z nagranym tekstem ballady. Może to być jakieś gotowe nagranie lub w jego wykonaniu, ale na podkładzie muzycznym. Podaje temat lekcji. Wyjaśnia, czym jest ballada.[S. Sierotwiński, Słownik terminów literackich. Wydanie IV, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1986, s. 37.]

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi jednego z uczniów, by opowiedział treść ballady (jej przeczytanie było zadaniem domowym). Zwraca uwagę na bohaterów występujących w utworze i najważniejsze wydarzenia takie jak:

  • Długie oczekiwanie dzieci na powrót taty.

  • Szczera i żarliwa modlitwa dzieci.

  • Powrót ojca i napad zbójców.

  • Uwolnienie kupców.

  1. Nauczyciel pyta dzieci o bohaterów występujących w balladzie, ilu ich jest, kim są i co można o nich powiedzieć. Dzieci cytują fragmenty tekstu. Interpretują cytaty. Następnie nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły.

  2. Potem prowadzący prosi o wysłuchanie nagrania i zastanowienie się nad tym, jak może wyglądać każda z postaci. (Należy zwrócić uwagę na to, jak ją zaprezentować, ważną rolę odgrywa tutaj mimika, gest, postawa. Niektóre elementy uczniowie sami muszą dopracować, np. jak pokazać pokorę i tęsknotę, a potem radość dzieci, jak wyglądają zbójcy, co zrobić, by pokazać ich jako postacie budzące grozę i przerażenie.)

  3. Uczniowie starają wykonać potrzebne rekwizyty, elementy strojów bohaterów ballady.

c) Faza podsumowująca

Grupy kolejno wystawiają balladę według własnego pomysłu. Można to zrobić w formie konkursu. Wtedy zwycięzcy otrzymują oceny.

5. Bibliografia

  1. Mickiewicz A., Ballady i romanse. Konrad Wallenrod, Orkla Press Polska, Warszawa 2005.

  2. Sierotwiński S., Słownik terminów literackich. Wydanie IV, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.

  3. Witkowska A., Przybylski R., Romantyzm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz w punktach plan wydarzeń. Zwróć uwagę, by wszystkie punkty miały tę samą formę, czyli były albo zdaniami, albo równoważnikami zdań.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli dzieci zainteresują się takim sposobem przedstawienia lektury, można zaproponować przygotowanie inscenizacji dla innych klas. Wtedy trzeba postarać się o bardziej staranne kostiumy i dekorację.

RHBDy7RKBsbOq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.20 KB w języku polskim
RPAzUBFpymi9w

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim