W Krainie Grzybów, czyli o budowie i różnorodności grzybów
W krainie Grzybów, czyli o budowie i różnorodności grzybów
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II. Różnorodność życia
6. Grzyby – organizmy cudzożywne
Cel szczegółowy z podstawy programowej
II.6.1. Uczeń przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych).
II.6.2. Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów.
II.6.3. Uczeń wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe).
II.6.5. Uczeń przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo–techniczne.
Kompetencje informatyczne.
Umiejętność uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
W trakcie zajęć uczniowie: utrwalą wiedzę o budowie grzybów; uporządkują wiedzę o roli grzybów w środowisku i w życiu człowieka; poszerzą wiedzę o różnorodności gatunkowej grzybów, w tym o grzybach jadalnych, niejadalnych i trujących.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Podaj uczniom temat lekcji. Zaproś klasę na wycieczkę do „Krainy Grzybów”. Zapowiedz, że na graczy czeka wiele różnych zadań stanowiących materiał z zakresu budowy i różnorodności grzybów, a także ich roli w środowisku i w życiu człowieka. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie „W świecie grzybów”. | Poleć uczniom wykonanie zadania na rozgrzewkę oraz zadań 1, 2 i 3 dotyczących budowy grzybów. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy każdy uczeń zrozumiał i wykonał wcześniejsze zadania. Zaproś do rozwiązywania kolejnych zadań. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie „W świecie grzybów”. | Poleć uczniom wykonanie zadań 4 i 5 dotyczących rozpoznawania grzybów oraz określenia roli grzybów w środowisku i życiu człowieka. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii. | 15 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | Podsumowanie zajęć i ewaluacja. | Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF – na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy. | 5 min | pogadanka |