Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W krainie Grzybów, czyli o budowie i różnorodności grzybów

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II. Różnorodność życia

  • 6. Grzyby – organizmy cudzożywne

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.6.1. Uczeń przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych).

  • II.6.2. Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów.

  • II.6.3. Uczeń wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe).

  • II.6.5. Uczeń przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo–techniczne.

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

W trakcie zajęć uczniowie: utrwalą wiedzę o budowie grzybów; uporządkują wiedzę o roli grzybów w środowisku i w życiu człowieka; poszerzą wiedzę o różnorodności gatunkowej grzybów, w tym o grzybach jadalnych, niejadalnych i trujących.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Podaj uczniom temat lekcji. Zaproś klasę na wycieczkę do „Krainy Grzybów”. Zapowiedz, że na graczy czeka wiele różnych zadań stanowiących materiał z zakresu budowy i różnorodności grzybów, a także ich roli w środowisku i w życiu człowieka.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „W świecie grzybów”.

Poleć uczniom wykonanie zadania na rozgrzewkę oraz zadań 1, 2 i 3 dotyczących budowy grzybów. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń zrozumiał i wykonał wcześniejsze zadania. Zaproś do rozwiązywania kolejnych zadań.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „W świecie grzybów”.

Poleć uczniom wykonanie zadań 4 i 5 dotyczących rozpoznawania grzybów oraz określenia roli grzybów w środowisku i życiu człowieka. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii.

15 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

Podsumowanie zajęć i ewaluacja.

Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF – na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1Q8aWZLGZxeL

Karta pracy

Karta pracy
Plik DOCX o rozmiarze 2.19 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

RV0XJPz56WNcq

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim