W Krainie Roślin Okrytonasiennych, czyli o pięknie, bogactwie i różnorodności roślin okrytonasiennych

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II. Różnorodność życia
    5. Różnorodność i jedność roślin

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.5.5. Rośliny okrytonasienne.
    A – Uczeń rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa),

    B – Uczeń dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat),

    I – Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych;

  • II.6.6. Różnorodność roślin. Uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–5 na podstawie jego cech morfologicznych.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo–techniczne.

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Podaj uczniom temat lekcji. Zaproś klasę na wycieczkę do „Krainy Roślin Okrytonasiennych”. Zapowiedz, że na graczy czeka wiele różnych zadań z zakresu poznawania i rozpoznawania roślin okrytonasiennych.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w „Krainie Roślin Okrytonasiennych”.

Poleć uczniom wykonanie pierwszych zadań. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń zrozumiał i wykonał wcześniejsze zadania. Zaproś do rozwiązywania kolejnych zadań.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w „Krainie Roślin Okrytonasiennych”.

Poleć uczniom wykonanie kolejnych zadań. W razie problemów z wykonaniem zadania zachęć do skorzystania z podręcznika do biologii.

15 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

Podsumowanie zajęć i ewaluacja.

Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF – na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

Rrp72efowQCu2

Karta pracy

Karta pracy
Plik DOCX o rozmiarze 2.19 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

RV0XJPz56WNcq

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim