W NIEzwykłej i NIEzapomnianej doliNIE

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II. 5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.1.1. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście.

  • II.4.1. Uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni.

  • I.1.6. Uczeń rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń powtórzy i utrwali zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zaproś uczniów do kolejnej polonistycznej krainy - tym razem królować będzie w niej słówko „nie”. Nie tak łatwo do niej trafić - uda się to tylko tym, którzy zdołają przejść labirynt.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Warto podążać wytyczoną ścieżką, by nie zgubić się pomiędzy kolejnymi zadaniami.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej
i niezapomnianej dolinie”.

Uczniowie realizują zadanie 1. - przechodzą przez labirynt, wybierając trasę wytyczaną przez poprawne odpowiedzi. W razie potrzeby - komentuj każdy z przykładów, wzbogacaj je kolejnymi przykładami. Następnie gracze przechodzą do zadania 2. (powitania) i zadania 3. - umieszczenia w dwukolorowym tunelu tabliczek z zasadami pisowni. Zachęć, by każdy gracz dodał na ściany po co najmniej 2 tabliczki. Jeśli będzie taka potrzeba, naprowadź uczniów na kolejne reguły ortograficzne, podając przykłady. W tym miejscu warto też przypomnieć, że papierowe słowniki ortograficzne zawierają zbiór zasad pisowni - upewnij się, czy dzieci wiedzą, gdzie ich szukać.

20 min

gra dydaktyczna

2. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej
i niezapomnianej dolinie”.

Uczniowie wykonują zadanie 4. - na tablicy zapisują zakazy Pana ZaKazika, jakie według nich powinny obowiązywać podczas przyjemnej i bezpiecznej gry w Minecraft Education. Napomknij także o nakazach - nie są poruszane w lekcji o partykule „nie”, ale warto o nich pamiętać. Warto, by ochotnicy przeczytali kilka zapisanych punktów.

5 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej
i niezapomnianej dolinie”.

Uczniowie wykonują zadanie 5. Każda kolejna tabliczka zawiera coraz więcej luk, ale zazwyczaj kluczowe wyrazy są zachowane.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Poproś uczniów o wypowiedzenie swojej opinii o zajęciach, ale z wykorzystaniem w zdaniu partykuły „nie” (np. Było niezwykle/Nie wiedziałam, że będziemy działać w Minecrafcie/Ta lekcja była niesamowita/Nie wiem, co o tym sądzić).

5 min

burza mózgów, dyskusja

Karta pracy

R9roW1FUFwuGR

Plik PDF o rozmiarze 352.88 KB w języku polskim
REE9sgklsUzZc

Plik DOCX o rozmiarze 2.10 MB w języku polskim

 Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim