W NIEzwykłej i NIEzapomnianej doliNIE
W NIEzwykłej i NIEzapomnianej doliNIE
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II. 5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
II.1.1. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście.
II.4.1. Uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni.
I.1.6. Uczeń rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń powtórzy i utrwali zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Zaproś uczniów do kolejnej polonistycznej krainy - tym razem królować będzie w niej słówko „nie”. Nie tak łatwo do niej trafić - uda się to tylko tym, którzy zdołają przejść labirynt. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Warto podążać wytyczoną ścieżką, by nie zgubić się pomiędzy kolejnymi zadaniami. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej | Uczniowie realizują zadanie 1. - przechodzą przez labirynt, wybierając trasę wytyczaną przez poprawne odpowiedzi. W razie potrzeby - komentuj każdy z przykładów, wzbogacaj je kolejnymi przykładami. Następnie gracze przechodzą do zadania 2. (powitania) i zadania 3. - umieszczenia w dwukolorowym tunelu tabliczek z zasadami pisowni. Zachęć, by każdy gracz dodał na ściany po co najmniej 2 tabliczki. Jeśli będzie taka potrzeba, naprowadź uczniów na kolejne reguły ortograficzne, podając przykłady. W tym miejscu warto też przypomnieć, że papierowe słowniki ortograficzne zawierają zbiór zasad pisowni - upewnij się, czy dzieci wiedzą, gdzie ich szukać. | 20 min | gra dydaktyczna |
2. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej | Uczniowie wykonują zadanie 4. - na tablicy zapisują zakazy Pana ZaKazika, jakie według nich powinny obowiązywać podczas przyjemnej i bezpiecznej gry w Minecraft Education. Napomknij także o nakazach - nie są poruszane w lekcji o partykule „nie”, ale warto o nich pamiętać. Warto, by ochotnicy przeczytali kilka zapisanych punktów. | 5 min | gra dydaktyczna | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „W niezwykłej | Uczniowie wykonują zadanie 5. Każda kolejna tabliczka zawiera coraz więcej luk, ale zazwyczaj kluczowe wyrazy są zachowane. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Ewaluacja. | Poproś uczniów o wypowiedzenie swojej opinii o zajęciach, ale z wykorzystaniem w zdaniu partykuły „nie” (np. Było niezwykle/Nie wiedziałam, że będziemy działać w Minecrafcie/Ta lekcja była niesamowita/Nie wiem, co o tym sądzić). | 5 min | burza mózgów, dyskusja |