Poezja na niepogodę
Poezja na niepogodę
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I.1.1. Uczeń omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji.
I.1.4. Uczeń zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz określa ich funkcje.
I.1.6. Uczeń rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń przeprowadzi analizę i interpretację utworu „Deszczyk” J. Tuwima. Przypomni i powtórzy wiadomości o środkach stylistycznych (epitet, porównanie, personifikacja).
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Minecraft Education ma wiele edukacyjnych mocy, jedną z nich jest pomoc w zrozumieniu poezji. Na pierwszy rzut oka świat gry i świat poetyckich obrazów nie pasują do siebie, jednak na tych zajęciach uczniowie sami będą mieli możliwość sprawdzić, że w Minecrafcie Education można mówić także o poezji. | Poleć, by uczniowie uważnie zapoznali się z tekstem wiersza, a następnie bez pośpiechu, z dokładnością czytali polecenia i wykonywali aktywności. | 3 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”. | Uczniowie realizują zadanie 1. - muszą dokładnie zapoznać się z treścią utworu J. Tuwima. Jeśli widzisz, że ktoś robi to pobieżnie, ponieważ jest ciekaw minecraftowej krainy, dopilnuj, by zapoznał się z tekstem. Zachęcamy także, by okno przeglądarki ze stroną, na której opublikowany jest utwór, pozostało otwarte przez całą lekcję - uczniowie powinni zaglądać do tekstu, realizując niektóre zadania. | 5 min | praca z tekstem |
2. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”. | Uczniowie realizują zadanie 2. (1. ćwiartka). Pamiętajcie o tym, że zadanie prosi o cytaty - skorzystajcie z tekstu utworu, dostępnego na stronie internetowej. Znalezienie drugiego porównania i skojarzenie go z makiem ukrytym w skrzyni może być dla dzieci wyzwaniem – w razie potrzeby pomóż im skojarzyć kwiat maku z „maczkiem”. Ważne jest także to, by gracze nie tylko wykonywali zadania, ale i z uwagą zapoznawali się z treściami na tabliczkach. | 10 min | gra dydaktyczna | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”. | Uczniowie realizują zadanie 3. (2. ćwiartka). Dopilnuj, by redagowany opis przeżyć i odczuć wietrzyka był szczegółowy, poprawny pod względem językowym i stylistycznym. Poproś chętnych uczniów o odczytanie swoich wypowiedzi. | 10 min | gra dydaktyczna | |
4. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”. | Uczniowie realizują zadanie 4. (3. ćwiartka). | 10 min | gra dydaktyczna | |
5. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”. | Uczniowie realizują zadanie 5. (4. ćwiartka). | 5 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Ewaluacja. | Porozmawiajcie o wrażeniach klasy. Czy mówienie o poezji w sześciennym świecie przemawia do uczniów? Ułatwia/utrudnia/wzbogaca odbiór? | 2 min | pogadanka |