Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poezja na niepogodę

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

  • I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.1.1. Uczeń omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji.

  • I.1.4. Uczeń zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz określa ich funkcje.

  • I.1.6. Uczeń rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń przeprowadzi analizę i interpretację utworu „Deszczyk” J. Tuwima. Przypomni i powtórzy wiadomości o środkach stylistycznych (epitet, porównanie, personifikacja).

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Minecraft Education ma wiele edukacyjnych mocy, jedną z nich jest pomoc w zrozumieniu poezji. Na pierwszy rzut oka świat gry i świat poetyckich obrazów nie pasują do siebie, jednak na tych zajęciach uczniowie sami będą mieli możliwość sprawdzić, że w Minecrafcie Education można mówić także o poezji.

Poleć, by uczniowie uważnie zapoznali się z tekstem wiersza, a następnie bez pośpiechu, z dokładnością czytali polecenia i wykonywali aktywności.

3 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”.

Uczniowie realizują zadanie 1. - muszą dokładnie zapoznać się z treścią utworu J. Tuwima. Jeśli widzisz, że ktoś robi to pobieżnie, ponieważ jest ciekaw minecraftowej krainy, dopilnuj, by zapoznał się z tekstem. Zachęcamy także, by okno przeglądarki ze stroną, na której opublikowany jest utwór, pozostało otwarte przez całą lekcję - uczniowie powinni zaglądać do tekstu, realizując niektóre zadania.

5 min

praca z tekstem

2. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”.

Uczniowie realizują zadanie 2. (1. ćwiartka). Pamiętajcie o tym, że zadanie prosi o cytaty - skorzystajcie z tekstu utworu, dostępnego na stronie internetowej. Znalezienie drugiego porównania i skojarzenie go z makiem ukrytym w skrzyni może być dla dzieci wyzwaniem – w razie potrzeby pomóż im skojarzyć kwiat maku z „maczkiem”. Ważne jest także to, by gracze nie tylko wykonywali zadania, ale i z uwagą zapoznawali się z treściami na tabliczkach.

10 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”.

Uczniowie realizują zadanie 3. (2. ćwiartka). Dopilnuj, by redagowany opis przeżyć i odczuć wietrzyka był szczegółowy, poprawny pod względem językowym i stylistycznym. Poproś chętnych uczniów o odczytanie swoich wypowiedzi.

10 min

gra dydaktyczna

4. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”.

Uczniowie realizują zadanie 4. (3. ćwiartka).
W tej części gracze skupią się na powtórzeniu
i utrwaleniu wiadomości o uosobieniu. Być może konieczny będzie bardziej szczegółowy komentarz nauczyciela na ten temat. Dajcie sobie czas na realizację zadań, po każdym - sprawdźcie poprawność ich wykonania. Na zadanie konstruktorskie (budowanie wizji marzenia) przeznaczcie ściśle określony, niezbyt długi czas, albo zostawcie je jako zadanie dodatkowe dla tych, którzy uporają się z pozostałymi zadaniami wcześniej.

10 min

gra dydaktyczna

5. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poezja na niepogodę”.

Uczniowie realizują zadanie 5. (4. ćwiartka).
W tej części proponujemy, żebyś sam zdecydował, na których częściach aktywności skupią się uczniowie. Zapewne podadzą informację o liczbie strof i wersów. Zadanie z układem rymów może, ale nie musi być zrealizowane.

5 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Porozmawiajcie o wrażeniach klasy. Czy mówienie o poezji w sześciennym świecie przemawia do uczniów? Ułatwia/utrudnia/wzbogaca odbiór?

2 min

pogadanka

Karta pracy

ROkWzwp5ag2Sl

Plik PDF o rozmiarze 377.60 KB w języku polskim
RMbKJwuYw4NOJ

Plik DOCX o rozmiarze 2.13 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim