Poradnik craftingu - przepis, instrukcja

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.

  • III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.2.7. Uczeń dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi.

  • II.3.1. Uczeń identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy komunikatu: informacyjny, literacki, reklamowy, ikoniczny.

  • II.2.7. Uczeń dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Powtórzenie i utrwalenie wiedzu na temat redagowania instrukcji obsługi oraz przepisu kulinarnego.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Przed wejściem do odpowiedniej krainy Minecraft Education, porozmawiaj z dziećmi, czy zdarza im się czytać instrukcję użytkowania jakiegoś sprzętu - jeśli tak, to jakie instrukcje wydają im się najlepsze? Porozmawiajcie o różnych formach zapisu instrukcji. Następnie zaproś klasę do krainy „Poradnik craftingu”.

W czasie rozmowy być może pojawią się takie opinie jak: instrukcja powinna być zapisana prostym językiem, powinna być czytelna i nie budzić wątpliwości użytkownika.

10 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poradnik craftingu”.

Uczniowie realizują zadania 1. i 2. Jak zawsze - dbaj o to, by uważnie czytali polecenia, niepotrzebnie nie przyspieszali realizacji zadań i byli uważni.

5 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Przed kolejnym zadaniem możecie powtórzyć podstawowe informacje o czasowniku: czym jest bezokolicznik, jak odmienia się czasownik.

5 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poradnik craftingu”.

Uczniowie realizują zadanie 3. Ważne, by przed przystąpieniem do redagowania instrukcji gracze uważnie przeczytali treść zapisaną na tablicy. Na koniec następuje sprawdzenie poprawności jego wykonania - ochotnicy czytają uzupełnione tabliczki.

7 min

gra dydaktyczna

4. Praca samodzielna uczniów z krainą „Poradnik craftingu”.

Uczniowie realizują zadanie 4. (dopilnuj, by dzieci zajęły się nie tylko wytwarzaniem przedmiotów, ale także - by zapisali instrukcję tekstową) oraz zadanie 5. (tu także nie wystarczy uzupełnić schemat - dążcie do zapisania instrukcji). Zaapeluj o kreatywność i pomysłowość graczy realizujących zadanie 5.

13 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Na koniec zajęć poproś klasę, by wspólnie (ustnie) zredagowała instrukcję pod nazwą: „Świetna lekcja z Minecraftem Education”. Dbajcie o prosty, czytelny język oraz właściwą formę komunikatów.

5 min

pogadanka, metoda niedokończonych zdań

Karta pracy

R1IzzaG2kfQli

Plik PDF o rozmiarze 392.23 KB w języku polskim
R1YiYDabkQ4ur

Plik DOCX o rozmiarze 1.43 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim