Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W galerii sztuki - jak opisać obraz?

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej
    i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym
    i aksjologicznym.

  • III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

  • I.7. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym
    i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • III.2.1. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie.

  • I.2.8. Uczeń rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych.

  • I.2.11. Uczeń odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.

Kompetencje kluczowe

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń zapozna się lub powtórzy zasady redagowania opisu obrazu: odpowiednie słownictwo, kompozycję tekstu, sposoby na ubarwienie tekstu. Udoskonali umiejętność tworzenia opisu obrazu oraz argumentacji. Zapozna się z kilkoma dziełami malarskimi.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Porozmawiaj z klasą na temat tego, czy mają w pokoju/w domu jakiś obraz. Czy sztuka malarska przemawia do nich. Jakie obrazy im się podobają, a za jakimi nie przepadają. Zaproś do minecraftowej podróży, prosto do galerii „Sztuka do sześcianu”.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia i trzymając się kierunku zwiedzania. Przypomnij, że niektóre zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce (biuletynie). Zwróć uwagę graczy, że w minecraftowej galerii znajduje się wiele obrazów - część z nich uczniowie będą analizować i interpretować, inne mogą po prostu podziwiać. Każdy obraz jest podpisany.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Sztuka do sześcianu”.

Uczniowie realizują zadania 1. i 2. Zadbaj, by każdy zatrzymał się przy obrazie „Kobieta w ogrodzie” (zad. 2.) i zastanowił się przez chwilę nad pytaniami mu postawionymi.

4 min

gra dydaktyczna

2. Praca samodzielna uczniów z krainą „Sztuka do sześcianu”.

Uczniowie realizują zadanie 3. Być może w tym zadaniu będą potrzebowali wsparcia merytorycznego. Doprowadź do tego, że każdy z sześciu terminów zostanie wyjaśniony na forum klasy. W razie potrzeby skorzystajcie z odpowiedniego słownika.

6 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Sztuka do sześcianu”.

Uczniowie realizują zadanie 4. Analizując i interpretując obraz, starają się stworzyć krótki opis bohaterki dzieła. Poproś kilka osób o przeczytanie opisu - zastanówcie się wspólnie, co zrobić, żeby tekst był jeszcze bardziej obrazowy.

10 min

gra dydaktyczna, pogadanka

4. Praca samodzielna uczniów z krainą „Sztuka do sześcianu”.

Uczniowie realizują zadania od 5. do 7. Zadbaj o to, by klasa zapoznała się z notatkami z książek, a następnie wzięła książki ze sobą. Porozmawiaj z uczniami o korzyściach płynących ze stosowania wyrazów bliskoznacznych.

10 min

gra dydaktyczna, pogadanka

5. Praca samodzielna uczniów z krainą „Sztuka do sześcianu”.

Uczniowie realizują zadanie 8. Ważne, by gracze spróbowali szczegółowo i w pełni uzasadnić swój wybór. Poproś kilka osób o odczytanie swoich tekstów.

5 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Na koniec przyjrzyjcie się uśmiechowi Mony Lisy. Zapytaj: Jakie emocje w was wzbudza? Mówi się, że kobieta skrywa jakąś tajemnicę... Zachęć uczniów do wypowiedzi na temat, co skrywa uśmiech Mony Lisy.

5 min

burza mózgów

Karta pracy

Rkp7Jq8H0KjZP

Plik PDF o rozmiarze 487.38 KB w języku polskim
RPAbRbcC21xho

Plik DOCX o rozmiarze 2.24 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim