Kolejką przez Afrykę

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

  • I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

  • III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.1.12. Uczeń określa tematykę oraz problematykę utworu.

  • I.1.16. Uczeń określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi.

  • III.2.2. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych:  życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń powtórzy wiedzę z zakresu lektury „W pustyni i w puszczy”. Rozszyfruje symbole książki, przećwiczy umiejętność argumentowania, tworzenia kreatywnych pytań otwartych i zestawiania/porównywania bohaterów różnych książek i różnych historii.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zaproś klasę na fascynującą przejażdżkę - ekspresowy sposób na poznanie części świata przedstawionego w lekturze „W pustyni i w puszczy”.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że niektóre zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce (dzienniku podróży). Zachęć, by rozglądali się uważnie po okolicy.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”.

Uczniowie wyruszają w trasę (zad. 1.), realizują zadania na 1. przystanku (nr 2 i 3). Zwróć uwagę, że postać witająca gracza na 1. przystanku, przekazuje mi złożone polecenie - przypomnij dzieciom o konieczności wykonania każdego punktu polecenia. Ustalcie ściśle określony (niezbyt długi) czas na zadanie konstruktorskie (zbudowanie piaskowego zwierzęcia).

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Przed zadaniami znajdującymi się na 2. przystanku warto przypomnieć z uczniami, jakie inne lektury były omawiane w klasie 5. Jeśli powieść H. Sienkiewicza jest 1. lekturą w roku, to weźcie pod uwagę lektury z klasy 4. Upewnij się, że uczniowie rozumieją, czym jest argument.

3 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”.

Uczniowie realizują zadanie w baobabie (nr 4), puszczają fajerwerki, a następnie wagonikiem ruszają dalej.

7 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”.

Uczniowie dojeżdżają do szczytu wzniesienia i wykonują zadania 5. i 6. Na koniec zapisują i eksportują dziennik podróży.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Porozmawiaj z uczniami o wrażeniach z dzisiejszej lekcji. Co ich zaskoczyło? Co było najciekawsze, a co najtrudniejsze?

5 min

pogadanka

Karta pracy

RKzGVDFDv05xt

Plik PDF o rozmiarze 379.65 KB w języku polskim
R5MYfFT37bKT3

Plik DOCX o rozmiarze 2.13 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim