Kolejką przez Afrykę
Kolejką przez Afrykę
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I.1.12. Uczeń określa tematykę oraz problematykę utworu.
I.1.16. Uczeń określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi.
III.2.2. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń powtórzy wiedzę z zakresu lektury „W pustyni i w puszczy”. Rozszyfruje symbole książki, przećwiczy umiejętność argumentowania, tworzenia kreatywnych pytań otwartych i zestawiania/porównywania bohaterów różnych książek i różnych historii.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Zaproś klasę na fascynującą przejażdżkę - ekspresowy sposób na poznanie części świata przedstawionego w lekturze „W pustyni i w puszczy”. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że niektóre zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce (dzienniku podróży). Zachęć, by rozglądali się uważnie po okolicy. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”. | Uczniowie wyruszają w trasę (zad. 1.), realizują zadania na 1. przystanku (nr 2 i 3). Zwróć uwagę, że postać witająca gracza na 1. przystanku, przekazuje mi złożone polecenie - przypomnij dzieciom o konieczności wykonania każdego punktu polecenia. Ustalcie ściśle określony (niezbyt długi) czas na zadanie konstruktorskie (zbudowanie piaskowego zwierzęcia). | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Przed zadaniami znajdującymi się na 2. przystanku warto przypomnieć z uczniami, jakie inne lektury były omawiane w klasie 5. Jeśli powieść H. Sienkiewicza jest 1. lekturą w roku, to weźcie pod uwagę lektury z klasy 4. Upewnij się, że uczniowie rozumieją, czym jest argument. | 3 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”. | Uczniowie realizują zadanie w baobabie (nr 4), puszczają fajerwerki, a następnie wagonikiem ruszają dalej. | 7 min | gra dydaktyczna | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Kolejką przez Afrykę”. | Uczniowie dojeżdżają do szczytu wzniesienia i wykonują zadania 5. i 6. Na koniec zapisują i eksportują dziennik podróży. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Ewaluacja. | Porozmawiaj z uczniami o wrażeniach z dzisiejszej lekcji. Co ich zaskoczyło? Co było najciekawsze, a co najtrudniejsze? | 5 min | pogadanka |