Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na pomoc detektywowi Przysłówkowi

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.

  • II.6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.1.1. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście.

  • II.1.7. Uczeń poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki, rozumie ich rolę w opisie świata oraz używa we właściwych kontekstach.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń powtórzy wiadomości o przysłówku - czym jest, co nazywa, na jakie pytania odpowiada, jak się stopniuje itp.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zapowiedz uczniom, że dziś czeka na nich prawdziwa misja. Pewien detektyw utknął podczas rozwiązywania skomplikowanej sprawy. Potrzebuje wsparcia. Dlatego ruszacie do lekcji „Na pomoc detektywowi”, by poznać szczegóły sprawy zaginionego miecza. Zdecydowanie przyda się tu wiedza o przysłówku.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Lekcja w Minecrafcie Education zawiera nie tylko kilka ćwiczeń na temat przysłówka, ale także informacje o tej części mowy - warto rozmawiać z każdą postacią i zaglądać do każdej skrzyni.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Na pomoc detektywowi”.

Uczniowie wykonują zadania w pierwszej części (zadania od 1. do 4.) i przechodzą dalej - do części drugiej.

5 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

W tej części wyzwania potrzebna będzie wiedza o stopniowaniu przysłówków. Zanim uczniowie przystąpią do działania, możecie przypomnieć wspólnie, jak nazywają się poszczególne stopnie oraz jakie są rodzaje stopniowania przysłówków. Dopilnuj też, by uczniowie nie omijali zadania z linku zewnętrznego - krzyżówki.

10 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Na pomoc detektywowi”.

Uczniowie wykonują zadania w drugiej części (zadania od 5. do 11.) i przechodzą do części trzeciej - finałowej. Dopilnuj, by uczniowie nie omijali zadania z linku zewnętrznego - krzyżówki. Uwaga, gracze mogą wejść do pomieszczenia finałowego bez realizacji zadania 11., ale zachęć ich do tego, by wykonali to zadanie. Odczytajcie na głos kilka przykładów zdań z zadania 11.

22 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Poproś uczniów, by każdy dwoma przysłówkami uzupełnił wypowiedź: Na dzisiejszej lekcji było...

3 min

metoda niedokończonych zdań

Karta pracy

Rp9mpXixbf1Wj

Plik PDF o rozmiarze 366.07 KB w języku polskim
R8IeMy4IrXVxd

Plik DOCX o rozmiarze 2.11 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim