Na pomoc detektywowi Przysłówkowi
Na pomoc detektywowi Przysłówkowi
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II.3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
II.6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
II.1.1. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście.
II.1.7. Uczeń poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki, rozumie ich rolę w opisie świata oraz używa we właściwych kontekstach.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń powtórzy wiadomości o przysłówku - czym jest, co nazywa, na jakie pytania odpowiada, jak się stopniuje itp.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Zapowiedz uczniom, że dziś czeka na nich prawdziwa misja. Pewien detektyw utknął podczas rozwiązywania skomplikowanej sprawy. Potrzebuje wsparcia. Dlatego ruszacie do lekcji „Na pomoc detektywowi”, by poznać szczegóły sprawy zaginionego miecza. Zdecydowanie przyda się tu wiedza o przysłówku. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Lekcja w Minecrafcie Education zawiera nie tylko kilka ćwiczeń na temat przysłówka, ale także informacje o tej części mowy - warto rozmawiać z każdą postacią i zaglądać do każdej skrzyni. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Na pomoc detektywowi”. | Uczniowie wykonują zadania w pierwszej części (zadania od 1. do 4.) i przechodzą dalej - do części drugiej. | 5 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | W tej części wyzwania potrzebna będzie wiedza o stopniowaniu przysłówków. Zanim uczniowie przystąpią do działania, możecie przypomnieć wspólnie, jak nazywają się poszczególne stopnie oraz jakie są rodzaje stopniowania przysłówków. Dopilnuj też, by uczniowie nie omijali zadania z linku zewnętrznego - krzyżówki. | 10 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Na pomoc detektywowi”. | Uczniowie wykonują zadania w drugiej części (zadania od 5. do 11.) i przechodzą do części trzeciej - finałowej. Dopilnuj, by uczniowie nie omijali zadania z linku zewnętrznego - krzyżówki. Uwaga, gracze mogą wejść do pomieszczenia finałowego bez realizacji zadania 11., ale zachęć ich do tego, by wykonali to zadanie. Odczytajcie na głos kilka przykładów zdań z zadania 11. | 22 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Ewaluacja. | Poproś uczniów, by każdy dwoma przysłówkami uzupełnił wypowiedź: Na dzisiejszej lekcji było... | 3 min | metoda niedokończonych zdań |