Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chłopcy czekają na placu

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

  • I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

  • III.6. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.1.1. Uczeń omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji.

  • I.1.9. Uczeń charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach.

  • I.2.12. Uczeń dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny).

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Odwzoruje przestrzeń Placu Broni, utrwali wiedzę na temat bohaterów lektury i przećwiczy umiejętność argumentowania.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zapytaj uczniów, czy czytając powieść „Chłopcy z Placu Broni” mieli kiedykolwiek ochotę znaleźć się na tym placu i pobawić się na nim. Dopytaj o ich wyobrażenia tego miejsca. Porównaj je do fragmentu lektury, w którym autor z detalami opisuje plac. Zapowiedz, że na tej lekcji uczniowie będą mieli szansę spełnić życzenie zabawy w tym miejscu - oczywiście w Minecrafcie Education.

Jeśli to konieczne, znajdźcie wspólnie odpowiedni fragment książki. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Plac Broni” – zad. 1.

Uczniowie pojawiają się w krainie przed tablicą z zadaniem 1. Będzie to czasochłonne wyzwanie konstruktorskie, wymagające porównywania treści książki do wyobrażeń gracza. Apeluj o to, by autorzy placu jak najwierniej oddali jego wygląd opisany w powieści i zrealizowali złożone polecenie. Pilnuj też czasu!

20 min

gra dydaktyczna

2. Praca samodzielna uczniów z krainą „Plac Broni” – zad. 2.

Uczniowie wykonują zadanie 2. Ze skrzyni wyciągają tablice i umieszczają podpisy przed poszczególnymi postaciami. Dbaj o to, by tam, gdzie to możliwe, uczniowie zapisywali zarówno imię, jak i nazwisko bohatera (o ile było podane w książce). Po zakończeniu zadania, wspólnie sprawdźcie poprawność jego wykonania.

5 min

gra dydaktyczna

3. „Stop klatka”.

Przed przejściem do zadania 3. upewnij się, że uczniowie wiedzą, czym jest argument. Poproś ich o przytoczenie argumentu do tezy niezwiązanej z zadaniem, np. Nie szata zdobi człowieka, Zdrowie jest najważniejsze itp.

5 min

pogadanka

4. Praca samodzielna uczniów z krainą „Plac Broni” – zad. 3.

Uczniowie wykonują zadanie 3. – dopisują argumenty do tezy: Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie, związane z lekturą. Po zakończeniu zadania poproś ochotników o odczytanie swoich prac.

7 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Poproś uczniów o dokończenie zdania: Biegając po Placu Broni w Budapeszcie, czułem…

3 min

metoda niedokończonych zdań

Karta pracy

R3r7VeUcWcvZQ

Plik PDF o rozmiarze 393.82 KB w języku polskim
RAnMpLJPA6JUh

Plik DOCX o rozmiarze 2.14 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim