Z wizytą w Narnii
Z wizytą w Narnii
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I.1.7. Uczeń opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność.
I.1.2. Uczeń rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach, ze szczególnym uwzględnieniem ich w prozie realistycznej, fantastycznonaukowej lub utworach fantasy.
III.2.1. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń powtórzy informacje o świecie przedstawionym w powieści „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”. Odpowie na kilka pytań o treść lektury, zredaguje zaproszenie oraz utrwali podział bohaterów na realistycznych i fantastycznych.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Zaproś klasę na wycieczkę do niezwykłej krainy. Dzieci trafią do niej tak samo jak bohaterowie jednej z lektur - przez szafę. Czeka tam na nie kilka zagadek, zadań i wyzwań. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą | Uczniowie, wchodząc do szafy, lądują w Narnii, gdzie wykonują zadanie 1. oraz obserwują symbole tej krainy (sanie Białej Czarownicy, renifery, latarnię, Aslana). | 10 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Podziękuj klasie za dotychczasową pracę i zapowiedz, że przed kolejnym zadaniem dobrze będzie przypomnieć sobie, z jakich elementów składa się zaproszenie (Odpowiada na pytania: kto?, kogo?, na co?, kiedy? i gdzie? zaprasza.). | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Z wizytą w Narnii”. | Poleć uczniom wykonanie zadania 2. Poproś ochotników o odczytanie testu zaproszenia z tablicy. | 10 min | gra dydaktyczna | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Z wizytą w Narnii”. | Zaproś klasę do zadania 3. Kto upora się z nim szybko, zdąży jeszcze podejść do zadania dodatkowego, konstrukcyjnego (nr 4.). | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Ewaluacja. | Poproś uczniów, by dokończyli zdanie: „Gdybym dołączył do rodzeństwa bohaterów i wędrował z nimi po Narnii, czułbym...”. | 5 min | pogadanka |