Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Z wizytą w Narnii

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

  • III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.1.7. Uczeń opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność.

  • I.1.2. Uczeń rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach, ze szczególnym uwzględnieniem ich w prozie realistycznej, fantastycznonaukowej lub utworach fantasy.

  • III.2.1. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń powtórzy informacje o świecie przedstawionym w powieści „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”. Odpowie na kilka pytań o treść lektury, zredaguje zaproszenie oraz utrwali podział bohaterów na realistycznych i fantastycznych.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zaproś klasę na wycieczkę do niezwykłej krainy. Dzieci trafią do niej tak samo jak bohaterowie jednej z lektur - przez szafę. Czeka tam na nie kilka zagadek, zadań i wyzwań.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą
„Z wizytą w Narnii”.

Uczniowie, wchodząc do szafy, lądują w Narnii, gdzie wykonują zadanie 1. oraz obserwują symbole tej krainy (sanie Białej Czarownicy, renifery, latarnię, Aslana).

10 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Podziękuj klasie za dotychczasową pracę i zapowiedz, że przed kolejnym zadaniem dobrze będzie przypomnieć sobie, z jakich elementów składa się zaproszenie (Odpowiada na pytania: kto?, kogo?, na co?, kiedy? i gdzie? zaprasza.).

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Z wizytą w Narnii”.

Poleć uczniom wykonanie zadania 2. Poproś ochotników o odczytanie testu zaproszenia z tablicy.

10 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Z wizytą w Narnii”.

Zaproś klasę do zadania 3. Kto upora się z nim szybko, zdąży jeszcze podejść do zadania dodatkowego, konstrukcyjnego (nr 4.).

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Poproś uczniów, by dokończyli zdanie: „Gdybym dołączył do rodzeństwa bohaterów i wędrował z nimi po Narnii, czułbym...”.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1U6pGJ5I7Asn

Plik PDF o rozmiarze 339.98 KB w języku polskim
R1R9QBkr95uEQ

Plik DOCX o rozmiarze 2.09 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim