Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Szanowny Panie…” - redagujemy list oficjalny

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.

  • III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

  • III.6. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • II.2.3. Uczeń używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej.

  • I.1.2. Uczeń rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach, ze szczególnym uwzględnieniem ich w prozie realistycznej, fantastycznonaukowej lub utworach fantasy.

  • III.2.1. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń przypomni sobie budowę listu oficjalnego. Dostosuje styl do tej formy wypowiedzi. Skomponuje schemat listu oficjalnego.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zapowiedz klasie, że dziś wybierzecie się do niezwykłego urzędu
i przypomnicie sobie, jak redagować list oficjalny.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Wśród olimpijskich bogów”.

Poleć uczniom wykonanie zadania 1.

5 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Omów z uczniami rozwiązanie zadania:
brak roku przy dacie, zdrobnienie imienia,
brak zwrotu grzecznościowego, niewłaściwy nagłówek.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „List oficjalny”.

Zaproś uczniów do zadania konstrukcyjnego (nr 2). Upewnij się, że uczniowie rozumieją, na czym polega działanie - nie chodzi o napisanie listu, a o ułożenie kolorowego wzoru, zgodnie z instrukcją oraz wiedzą o prawidłowej budowie listu oficjalnego. Na bieżąco omawiajcie, gdzie znajdują się poszczególne elementy,
np. „Pamiętajcie, że nagłówek zapisujemy po danych nadawcy i odbiorcy, z lewej strony”

15 min

gra dydaktyczna

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „List oficjalny”.

Poleć uczniom wykonanie zadania 3. Jeśli nie wystarczy im czasu na lekcji, mogą dokończyć
w domu - list oficjalny zapisują w zeszycie przedmiotowym.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Ewaluacja.

Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF. Na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RBfKdMpweyeRX

Plik PDF o rozmiarze 364.35 KB w języku polskim
ROdaqsTWY2pz0

Plik DOCX o rozmiarze 2.12 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim