Wśród olimpijskich bogów

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

  • I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

  • III.7. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I.1.3. Uczeń rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania,
    np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne.

  • I.2.11. Uczeń odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.

  • III.2.2. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystykę, tekst o charakterze argumentacyjnym.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczeń powtórzy treści z mitologii greckiej: stworzy drzewo genealogiczne pierwszych bogów, przyporządkuje atrybut do boga, a także zidentyfikuje postać po jej opisie. Sprawdzi, gdzie pracował Hefajstos i jak wyglądał antyczny teatr. Siedząc wewnątrz potężnego konia trojańskiego, uczeń wczuje się w rolę wojownika greckiego i stworzy kartkę z dziennika.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Zaproś klasę na wycieczkę po sześciennej krainie starożytnej Grecji. Zapowiedz, że na graczy czeka szereg zadań stanowiących materiał powtórzeniowy z zakresu mitologii greckiej. Poproś uczniów o przypomnienie definicji mitu i mitologii.

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

5 min

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Wśród olimpijskich bogów”.

Poleć uczniom wykonanie zadania 1. i 2. W razie problemów z wykonaniem zadania, zachęć do skorzystania z odpowiednich źródeł, m.in. „Mitologii” Jana Parandowskiego.

10 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy uczniowie rozumieją, czym jest atrybut i czy są wskazać atrybuty co najmniej 4 bóstw. Dodatkowo zapytaj, czy zauważyli w terenie symbole związane ze starożytnymi Grekami i ich wierzeniami. Jeśli nie, poleć im rozejrzeć się po najbliższej okolicy - znajdą m.in. amfiteatr, kuźnię Hefajstosa, sowę - atrybut Ateny.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Wśród olimpijskich bogów”.

Poleć uczniom wykonanie zadania 3. i 4. Wspólnie sprawdźcie poprawność wykonania zadania 3. Podczas wykonywania zadania 4., zachęć do wczucia się w rolę wojowniczego Achaja – będzie to ułatwione, kiedy uczniowie wejdą do wnętrza konia trojańskiego. Jeśli klasa tego potrzebuje, przypomnijcie wspólnie wyznaczniki dziennika jako formy pisarskiej.

20 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć i ewaluacja.

Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF. Na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1acYZmaHRCW5

Plik PDF o rozmiarze 358.53 KB w języku polskim
R13mu1zRpf38O

Plik DOCX o rozmiarze 2.11 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim