Wśród olimpijskich bogów
Wśród olimpijskich bogów
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
I.2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
III.7. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I.1.3. Uczeń rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania,
np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne.I.2.11. Uczeń odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.
III.2.2. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystykę, tekst o charakterze argumentacyjnym.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczeń powtórzy treści z mitologii greckiej: stworzy drzewo genealogiczne pierwszych bogów, przyporządkuje atrybut do boga, a także zidentyfikuje postać po jej opisie. Sprawdzi, gdzie pracował Hefajstos i jak wyglądał antyczny teatr. Siedząc wewnątrz potężnego konia trojańskiego, uczeń wczuje się w rolę wojownika greckiego i stworzy kartkę z dziennika.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Zaproś klasę na wycieczkę po sześciennej krainie starożytnej Grecji. Zapowiedz, że na graczy czeka szereg zadań stanowiących materiał powtórzeniowy z zakresu mitologii greckiej. Poproś uczniów o przypomnienie definicji mitu i mitologii. | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytając napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. | 5 min | pogadanka |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Wśród olimpijskich bogów”. | Poleć uczniom wykonanie zadania 1. i 2. W razie problemów z wykonaniem zadania, zachęć do skorzystania z odpowiednich źródeł, m.in. „Mitologii” Jana Parandowskiego. | 10 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy uczniowie rozumieją, czym jest atrybut i czy są wskazać atrybuty co najmniej 4 bóstw. Dodatkowo zapytaj, czy zauważyli w terenie symbole związane ze starożytnymi Grekami i ich wierzeniami. Jeśli nie, poleć im rozejrzeć się po najbliższej okolicy - znajdą m.in. amfiteatr, kuźnię Hefajstosa, sowę - atrybut Ateny. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Wśród olimpijskich bogów”. | Poleć uczniom wykonanie zadania 3. i 4. Wspólnie sprawdźcie poprawność wykonania zadania 3. Podczas wykonywania zadania 4., zachęć do wczucia się w rolę wojowniczego Achaja – będzie to ułatwione, kiedy uczniowie wejdą do wnętrza konia trojańskiego. Jeśli klasa tego potrzebuje, przypomnijcie wspólnie wyznaczniki dziennika jako formy pisarskiej. | 20 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć i ewaluacja. | Zapytaj, które zadanie sprawiło uczniom największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Wyeksportujcie książki i zapiszcie je jako pliki PDF. Na kolejnych zajęciach będziecie mogli wrócić do kartki z dziennika i omówić pracę klasy. | 5 min | pogadanka |