W okolicy bezokolicznika
Na ruchomej grafice znajdują się kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz. Są też elementy bez napisów. Kilka puzzli zawieszonych jest na linie.Skryty i tajemniczy: o osobie nic nie powie, o liczbie milczy, o czasie nie przebąkuje nawet. Ot, taki czasownik małomówny, bez którego byłoby trudno nam się… porozumieć. Poznamy go lepiej: Panie i Panowie, przed wami bezokolicznik!
Przeczytaj czasownik „słuchać”.
Czy wiesz, kto ma słuchać? Czy możesz odpowiedzieć na to pytanie? Dlaczego?
Czy wiesz, kiedy trzeba słuchać? Dlaczego?
Czy wiesz, ile osób ma słuchać? Dlaczego?
Wyjaśnij, co oznaczają wypisane formy czasownika. Czy można określić czas, liczbę i rodzaj tych czasowników? Czy wiesz, jak nazywają się takie formy czasowników?
rysować
malować
skakać
upiec
uciec
złapać
stać
kołysać
wziąć
umyć
Uzupełnij tekst odpowiednimi wyrazami. Przeczytaj powstałą w ten sposób definicję, a następnie zapisz ją w zeszycie.
stan, nieosobowa, kończą się, osobie, polskim, bezokolicznikiem
Taka forma czasownika, która określa czynność lub ................................, ale nie informuje o czasie, rodzaju, ................................ ani liczbie, nazywa się ................................. Jest to ................................ forma czasownika. W języku ................................ bezokoliczniki ................................ na -c, -ć, -ść lub -źć.
Recepta na czasownik

Oto przepis na pyszną mizerię, z którego ktoś wyrzucił wszystkie czasowniki. Uzupełnij tekst.
pokroić, doprawić, dodać, wymieszać, odstawić, polać, wrzucić, posypać, odczekać, obrać, Umyć
Składniki:
2 świeże ogórki
niepełna szklanka śmietany 12-procentowej
2 łyżki białego octu winnego
łyżka posiekanego koperku
sól, czarny pieprz, cukier
Sposób wykonania:
.................... ogórki, ...................., .................... w cienkie plasterki, .................... do salaterki, .................... soli (niezbyt dużo) i .................... na 30 min do lodówki. Śmietanę .................... do smaku czarnym pieprzem, cukrem i octem, .................... 20 min. Przed podaniem ogórki .................... doprawioną śmietaną, ...................., a na koniec .................... świeżym koperkiem.
Smacznego :)
Przyporządkuj odpowiednie bezokoliczniki czasownikom w różnych formach.
iść, być, wziąć, grzać, zaginąć, prać, mieć, słuchać, wrócić, pójść
miała | |
szedłem | |
grzeję | |
jesteś | |
słuchali | |
pójdę | |
wzięły | |
zaginęli | |
wrócił | |
pierze |
John od kilku miesięcy mieszka w Polsce. Uczy się naszego języka, ale czasami ma kłopoty z odmianą czasowników. Popraw jego wypowiedź. Ja być od maja w Polsce. Mieszkać w Warszawie i lubić to miasto. Codziennie chodzić do szkoły, gdzie uczyć się mówić i pisać po polsku. Bardzo lubić polski barszczyk i pierogi polskie, które nazywać się ruskie.
............ od maja w Polsce. ................ w Warszawie i ............ to miasto. Codziennie .............. do szkoły, gdzie .................... mówić i pisać po polsku. Bardzo ............ polski barszczyk i pierogi polskie, które ............................ ruskie.
Ułóż wniosek z rozsypanych wyrazów, a następnie zapisz go w zeszycie.
- polsku,
- osobowe
- mówić
- należy
- czasownika.
- po
- Żeby
- formy
- poprawnie
- znać
Uzasadnij pisownię bezokoliczników według wzoru: wieźć, bo ja wiozę. Wykorzystaj podpowiedzi w nawiasach.
gryźć, bo ja ............ (czas teraźniejszy)
podnieść, bo on .................... (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
ugryźć, bo ja .............. (czas przyszły)
odnaleźć, bo on .................. (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
Dopasuj właściwe słowa do bezokoliczników, żeby powstały powiedzenia. Wyjaśnij ich znaczenie. Co zauważasz?
komuś na głowę, komuś w słowo, w czyjąś skórę, zęby na czymś, z kimś beczkę soli, wspólny język, jak śliwka w kompot, haka na kogoś, z deszczu pod rynnę
Zjeść | |
---|---|
Mieć | |
Wejść | |
Wpaść |
Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych użytych w poprzednim ćwiczeniu.