Na ruchomej grafice znajdują się kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz. Są też elementy bez napisów. Kilka puzzli zawieszonych jest na linie.
Skryty i tajemniczy: o osobie nic nie powie, o liczbie milczy, o czasie nie przebąkuje nawet. Ot, taki czasownik małomówny, bez którego byłoby trudno nam się… porozumieć. Poznamy go lepiej: Panie i Panowie, przed wami bezokolicznik!
Polecenie 1
Przeczytaj czasownik 'słuchać'.
Czy wiesz, kto ma słuchać? Czy możesz odpowiedzieć na to pytanie? Dlaczego?
Czy wiesz, kiedy trzeba słuchać? Dlaczego?
Czy wiesz, ile osób ma słuchać? Dlaczego?
R1e3SfRFg8sro
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, co oznaczają wypisane formy czasownika. Czy można określić czas, liczbę i rodzaj tych czasowników? Czy wiesz, jak nazywają się takie formy czasowników?
Wypisane formy czasownika oznaczają czynność. Nie można określić czasu, liczby i rodzaju tych czasowników, nie wiadomo, kto wykonuje czynność ani kiedy ją wykonuje. Są to nieosobowe formy czasownika zwane inaczej bezokolicznikami.
Ćwiczenie 2
RQQc7F4shvtNr1
tfP4ODxTC1_0000000U
Recepta na czasownik
RGEKavsExbQ4i
Ćwiczenie 3
R1T7VeRMOf9Rt1
tfP4ODxTC1_00000016
RynZqdIPgJlIc
Ćwiczenie 4
tfP4ODxTC1_0000001A
Ćwiczenie 5
Rnv2jfDrFSSWu1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu czasowników w formach osobowych z ich formami w bezokoliczniku.
Zadanie interaktywne polega na połączeniu czasowników w formach osobowych z ich formami w bezokoliczniku.
Przyporządkuj odpowiednie bezokoliczniki czasownikom w różnych formach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tfP4ODxTC1_0000001G
tfP4ODxTC1_0000001K
Ćwiczenie 6
RaByCtYvaZaJ71
tfP4ODxTC1_0000001T
Ćwiczenie 7
RcCEdkMopIghL1
tfP4ODxTC1_0000001Z
R19hJX8G3ImNU
tfP4ODxTC1_00000023
Ćwiczenie 8
RgCwgShq1w5z51
tfP4ODxTC1_00000029
Ćwiczenie 9
R1ZFuGjdcn4pJ1
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu sformułowań do odpowiednich bezokoliczników tak, aby powstały związki wyrazowe.
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu sformułowań do odpowiednich bezokoliczników tak, aby powstały związki wyrazowe.
Dopasuj właściwe słowa do bezokoliczników, żeby powstały powiedzenia. Wyjaśnij ich znaczenie. Co zauważasz?
komuś na głowę, komuś w słowo, w czyjąś skórę, zęby na czymś, z kimś beczkę soli, wspólny język, jak śliwka w kompot, haka na kogoś, z deszczu pod rynnę
Zjeść
Mieć
Wejść
Wpaść
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych użytych w poprzednim ćwiczeniu.
RjhxULnDEGqv7
W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego.
Znaczenie związków wyrazowych:
- zjeść zęby na czymś - mieć w czymś duże doświadczenie i bardzo dobrze się na tym znać, - zjeść z kimś beczkę soli - znać kogoś od dawna, wiele z nim przeżyć, - mieć haka na kogoś - mieć sposób na kogoś, znać kompromitujące informacje o kimś, - mieć wspólny język - mieć coś, co łączy kogoś z kimś, np. temat do rozmowy, - wejść komuś w słowo - przerwać komuś jego wypowiedź, - wejść w czyjąś skórę - postawić się w czyimś położeniu; poczuć się kimś, udawać kogoś, - wejść komuś na głowę - podporządkować sobie kogoś, wykorzystując jego słaby charakter, - wpaść z deszczu pod rynnę - znaleźć się w sytuacji jeszcze gorszej niż poprzednia, - wpaść jak śliwka w kompot - znaleźć się w kłopotliwej sytuacji, w położeniu bez wyjścia.