W poszukiwaniu siebie
Autoportret jest najbardziej osobistym spotkaniem artysty z odbiorcą. Tworząc go, jego twórca pozostawia w nim cząstkę samego siebie, daje sygnał, kim jest, jak chciałby zostać zapamiętany. Stąd też częste powroty malarzy, fotografów, rzeźbiarzy do tematu samego siebie. KonterfektyKonterfekty artystów stają się zapisem upływającego czasu, zmian zachodzących w nich samych i w ich sposobie myślenia o własnej sztuce. Niektóre z nich, uznane za arcydzieła, powracają w twórczości następnych pokoleń poprzez odwołania do kompozycji bądź motywu, który zaistniał w oryginalnym dziele. Inne stają się elementami współczesnej reklamy. Jeszcze inne, dzięki programom komputerowym, ulegają niezwykłym transformacjom. Czy takie dzieło można jeszcze nazwać autoportretem, czy też może staje się już tylko portretem mistrza z przeszłości? Ale jak z autoportretu stworzyć portret artysty, który żył ponad sto lat temu?
1) Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz to polscy malarze. Każdy z nich pozostawił po sobie kilka, niekiedy kilkanaście, własnych portretów. Wybierz jednego z wymienionych artystów i w dostępnych Ci źródłach odszukaj dwa jego autoportrety. Wypisz najważniejsze dane dotyczące wybranych obrazów (autor, tytuł, rok powstania, wymiary, technika malarska oraz miejsce, w którym dzieło obecnie się znajduje).
2) Porównaj wybrane przez siebie prace i zanotuj odpowiedzi na pytania.
Z jakiego okresu życia artysty pochodzą obrazy?
Jakie podobieństwa i różnice dostrzegasz między dziełami?
Która z wybranych prac podoba ci się bardziej? Dlaczego?
1) Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz to polscy malarze. Każdy z nich pozostawił po sobie wiele znamienitych obrazów. Wybierz jednego z wymienionych artystów i w dostępnych Ci źródłach odszukaj jego biografię. Wypisz najważniejsze wydarzenia dotyczące życia artystów (data i miejsce urodzenia oraz śmierci, edukacja, twórczość, sława za życia i po śmierci).
2) Zanotuj odpowiedzi na pytania.
Ile autoportretów stworzył artysta?
Z jakiego okresu pochodzą jego najbardziej znane autoportrety?
Jak autoportrety były odbierane przesz publiczność?
Vincent van GoghVincent van Gogh i jego autoportrety
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia autoportret Vincenta van Gogha. Ma krótkie, rude włosy, z grzywką zaczesaną do tyłu, rude brwi i brązowe oczy, spoglądające na odbiorcę. Nos ma duży i lekko zakrzywiony, a usta pełne. Kości jego żuchwy są mocno zarysowane. Ubrany jest w niebieską koszulę. Ujęty jest od ramion w górę. Ciało skierowane jest w lewą stronę obrazu, a głowa odwrócona w stronę odbiorcy. Tło jest jasnozielone, zamazane.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQvgpZ2QLxfo2/1662387907/T2Jr9528Y3esBPcpkSiywGI4LlSTkGns.jpg)
Wybierz jeden spośród przygotowanych przed lekcją przez ciebie autoportretów i zaprezentuj go, uwzględniając poniższe kwestie.
Napisz, z jakiego okresu życia artysty pochodzi dzieło oraz w jakiej sytuacji sportretował się malarz.
Wytłumacz swoimi słowami, czym są autoportrety.
Wybierz jeden spośród przygotowanych przez ciebie przed lekcją autoportretów i napisz, czy to portret realistyczny.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego - według ciebie - artyści tworzą autoportrety.
Zwróć uwagę, czy artysta wprowadził do swojego autoportretu jakieś przedmioty identyfikujące go jako malarza. Podaj przykłady, jeżeli odpowiedź jest twierdząca.
Oceń, czy istnieje gatunek w literaturze, w którym artysta mówi o swoim życiu. Podaj przykłady takich tekstów.
Opisz obraz, który jest najbardziej ekspresyjny i wyraża najwięcej emocji i uczuć. Omów środki, za pomocą których zostało to osiągnięte.
Zastanów się i odpowiedz, czy współcześnie możemy odnaleźć nowe sposoby na autoportrety. Oceń, czy media społecznościowe mają na to wpływ.
Malarzem, który pozostawił wiele autoportretów, był holenderski twórca, Vincent van Gogh.
Życie i twórczość artysty
![Kliknij, aby powiększyć. Zdjęcie przedstawia twarz młodego mężczyzny. Ma krótkie, nastroszone włosy i dłuższą grzywkę, która się lekko kręci oraz czarne oczy, duży nos i pełne usta. Mężczyzna spogląda w lewą stronę zdjęcia. Zdjęcie jest czarno‑białe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1dAZJg3F53jX/1662387913/1t44MZyOOlIYJbJCTNCyOGVOLApSNBSy.jpg)
Vincent van Gogh
Po wczesnych pracach, nawiązujących do ciemnych płócien holenderskich mistrzów, van Gogh próbował malować jak impresjoniści. W 1888 roku wyjechał na południe Francji w poszukiwaniu nowych tematów, światła i kolorów, ale też dla poratowania zdrowia. W Arles i Saint‑Rémy‑de‑ProvenceArles i Saint‑Rémy‑de‑Provence przebywał w zakładach leczniczych z powodu zaburzeń psychicznych, objawiających się stanami depresyjnymi i wybuchami gniewu. Tam też powstały jego najsłynniejsze prace, dzięki którym po latach stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych malarzy świata. W 1890 roku opuścił słoneczną Prowansję, ale nawroty choroby popchnęły go ostatecznie do samobójstwa.
Wśród najbardziej znanych dziś płócien Vincenta van Gogha wymienia się takie, jak: Para butów, Dom Vincenta w Arles (Żółty Dom), Cyprysy, Nocna kawiarnia, Gwiaździsta noc, Pole pszenicy z krukami, cykl martwych natur z kwiatami słoneczników oraz liczne autoportrety z lat 1886–1889.
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia panoramę miasteczka nocą. Z lewej strony widać wysokie, ciemne krzewy. Z prawej strony widoczna jest panorama małego miasteczka, za którą wznoszą się szczyty górskie. Na niebie widoczne są żółte gwiazdy i księżyc. Na obrazie przeważają odcienie niebieskiego, białego i żółtego. Obraz wykonany jest w stylu postimpresjonistycznym.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxznkeOSJV1gk/1662387913/KGhTdbHTAq2rhh938aqQuwQKZRlEAeZa.jpg)
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia żółty wazon, w którym znajduje się dwanaście słoneczników. Trzy słoneczniki mają czerwone środki. Kwiaty skierowane są w różne strony. Wazon stroi na żółtym stole. Tło jest w kolorze jasnoniebieskim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Y7gkwDokOG1/1662387914/22YLqGr8aIwbdUfdRxjnq0SHpaNYP2JA.jpg)
Sławne autoportrety
O dziele
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia autoportret Vincenta van Gogha w ciemnym kapeluszu na głowie. Ma czarne oczy, duży i lekko zakrzywiony nos oraz rudą, krótką brodę. Ubrany jest w zielony płaszcz, a na szyi przewiązaną ma jasnoniebieską chustkę, która schowana jest pod płaszczem. Ukazany jest od ramion w górę. Spogląda on prosto na odbiorcę. Tło zamazane, dominują odcienie czerwieni, czerni, żółci i pomarańczy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R285MkhsrdQl5/1662387914/M8GfOXCfuNlxmoGVS3Z1cGzzMVwj4Nqt.jpeg)
Vincent van Gogh pozostawił ponad trzydzieści autoportretów. Pierwszy z zachowanych, Autoportret w ciemnym pilśniowympilśniowym kapeluszu, pochodzi z 1886 roku i w niczym nie przypomina znanych dzieł malarza. Płótno nawiązywało do ciemnych, operujących efektami światłocieniowymi obrazów mistrzów z XVII wieku, takich jak Rembrandt.
Do najbardziej znanych autoportretów van Gogha należy Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką. Artysta namalował go w Arles, kiedy po kłótni ze swoim przyjacielem, malarzem Paulem Gauguinem, obciął sobie część ucha. Jeden z ostatnich wizerunków własnych artysty to Autoportret z września 1889 roku, na którym możemy podziwiać w pełni dojrzały, rozpoznawalny do dzisiaj styl van Gogha.
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia autoportret Vincenta van Gogha. Mężczyzna ma na głowie szarą czapkę z kożuchem z przodu. Ma zabandażowane prawe ucho. Ma zielone oczy, duży i lekko zakrzywiony nos. W ustach trzyma brązową fajkę, z której wydostaje się biały dym. Ubrany jest w zielony płaszcz. Mężczyzna ukazany jest od ramion w górę. Tło podzielone jest na dwa kolory: dolna część obrazu, sięgająca do ucha mężczyzny, jest w kolorze czerwonym. Górna część obrazu jest pomarańczowa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1FluHqwx3L5D/1662387915/TK6pnbhTzi8TvQZJ8OyXV7YYk88HnoUr.jpg)
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia autoportret Vincenta van Gogha. Mężczyzna ma krótkie, rude włosy zaczesane do tyłu. Widoczne są jego zakola. Ma rude, krzaczaste brwi, błękitne oczy, duży i lekko krzywy nos oraz krótką, rudą brodę. Ubrany jest w białą koszulę, błękitną kamizelkę oraz marynarkę. Mężczyzna ukazany jest od ramion w górę. Jego tułów skierowany jest w lewą stronę obrazu, jednak wzrok skierowany jest wprost na odbiorcę. Tło jest błękitno‑białe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R13IfxqUyxijs/1662387916/1PGUDWKLlvZyiOx9o8W9mZxlv75kRh0y.jpg)
Zbierz w formie punktów informacje na temat autoportretów van Gogha. Skorzystaj z poniższych podpowiedzi i sugestii:
a) dane katalogowe obrazu: autor, tytuł, rok powstania, technika malarska, wymiary, miejsce przechowywania;
b) temat obrazu;
c) kompozycja płótna: układ wertykalny/ horyzontalny płótna, miejsce głównego motywu na płaszczyźnie, plany przedstawienia/ brak planów, relacje między głównym motywem a tłem;
d) układ postaci: przedstawienie całości postaci, przedstawienie popiersia, ujęcie en faceen face, ujęcie z profilu lewego/ujęcie z profilu prawego;
e) opis postaci: wyraz twarzy, ubiór, charakterystyczne atrybuty;
f) opis tła: jednolite/zróżnicowane, 'gładkie'/'rozedrgane';
g) ukształtowanie kolorystyczne obrazu: tonacja ciepła/ tonacja chłodna, harmonia ukształtowania kolorystycznego/ działanie poprzez kontrast, wyraziste akcenty barwne/ brak akcentów;
h) charakter pociągnięć pędzla: plama gładka/subtelna/delikatna, plama mocna/wyrazista/rozedrgana/ekspresyjna.
Zbierz w formie punktów informacje na temat życia Vincenta van Gogha. Skorzystaj z poniższych podpowiedzi i sugestii:
informacje podstawowe: data i miejsce urodzenia, narodowość, data i miejsce śmierci, styl malarstwa;
życiorys: miejsce zamieszkania, ważne wydarzenia i postaci w jego życiu;
twórczość: nurty malarskie, tematyka obrazów, najbardziej znane i cenione obrazy;
spuścizna: pośmiertna sława, wpływ na innych malarzy, kolekcje w muzeach;
konteksty: malarz w filmach, muzyce, serialach, obrazach.
Opisz jeden z autoportretów Vincenta van Gogha.
Stwórz notatkę biograficzną Vincenta van Gogha, opierając się na informacjach zebranych przez ciebie w poprzednim zadaniu.
Autoportret i fotografia
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczne jest żółte zboże. Na dolnej granicy z trawami rosną czerwone kwiaty. Z drugiej strony pola rosną niskie, zielone krzewy. W prawej części obrazu widoczne jest wysokie zielone drzewo. Niebo jest błękitne, a na nim widoczne są białe chmury.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JbfXgEMSWlc/1662387919/1c1i9bt1ZkInJj2ve6NNqezDWARR8MWi.jpg)
Twórczość Vincenta van Gogha wiele zawdzięczała malarstwu impresjonistycznemu, którego celem było ukazanie zmienności świata poprzez rozmyte kontury, nieostre kolory, technikę barwnych plam. Pod wpływem nowych znajomości i oglądanych w Paryżu dzieł, artysta rozjaśnił swoją paletę, ale nie był jedynie biernym naśladowcą techniki impresjonistów. Jego obrazy przestały być zapisem ulotnej chwili. Zaczęły wyrażać poszukiwania sposobów oddania refleksji, a także wewnętrznych przeżyć artysty. Subtelne plamy impresjonistów zostały zastąpione na płótnach van Gogha mocnym kolorem i ekspresyjnymi, wijącymi się kreskami, wyrażającymi przeżycia i skrywane emocje.
Autoportrety van Gogha, utrwalające kolejne etapy jego życia, to artystyczne wizje własnego zmieniającego się wizerunkuwizerunku. A jak naprawdę mogła wyglądać twarz malarza? Co wyrażała, kiedy artysta wpatrywał się w nią, malując swój błękitny portret? Te pytania zadał sobie współczesny litewski fotograf Tadas ČerniauskasČerniauskas (znany bardziej jako Tadao Cern), który zdecydował się na niezwykły eksperyment. Efekt tego artystycznego przedsięwzięcia możesz obejrzeć w źródłach internetowych.
Porównaj oryginalne dzieło van Gogha z pracąpracą Tadasa Černiaukasa, na której autor odwzorował autoportret (numer katalogowy obrazu van Gogha: F 627) malarza. Postać uwieczniona na zdjęciu jest ubrana w zielony garnitur, a jego aparycja i mimika do złudzenia przypominają van Gogha z jego obrazu.
Opisz co zastąpiło autoportrety w obecnej dekadzie.
Wyjaśnij, co mogło skłonić litewskiego artystę do dokonania transformacji obrazu van Gogha.
Wyjaśnij i napisz, dlaczego współcześni artyści dokonują transformacji ikonicznych dzieł sztuki.
Rozstrzygnij, czy praca litewskiego twórcy to plagiat, kopia, naśladownictwo autoportretu malarza, a może autoportret ów jest inspiracją dla Tadasa Černiauskasa. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Rozstrzygnij, czy prace nawiązujące do ikonicznych dzieł znanych artystów to plagiat, kopia, naśladownictwo czy inspiracja. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Napisz, jaka jest zasadnicza różnica między obiema artystycznymi wizjami.
Oceń i napisz, gdzie kończy się inspiracja, a zaczyna plagiat.
Pasja życia
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia mężczyznę na drodze. Ubrany jest on w niebieską marynarkę oraz spodnie. Na głowie ma żółty kapelusz, na plecach brązowy plecak, a pod lewą pachą dużą, żółtą teczkę. W lewej dłoni trzyma brązową, długą laskę, a w drugiej ręce trzyma czerwoną torbę. Mężczyzna rzuca czarny cień na kamienną drogę, po której idzie i na której leżą żółte i pomarańczowe liście. Za nim, w tle, widoczne są dwa częściowo gołe drzewa, a za nimi pola - żółte i zielone. Za polami widoczny jest zarys zielonego lasu. Niebo jest błękitne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1aRaAOt0m8X7/1662387922/ZuQuaZEMIcoKKah588GhYYp3Kd2KFsVF.jpg)
Pasja życiaCo rano Vincent wstawał przed świtem, ubierał się i wędrował parę kilometrów wzdłuż rzeki albo w głąb krajukraju w poszukiwaniu motywów. Co wieczór wracał z gotowym płótnem pod pachą – tak zupełnie wykończonym, że nic więcej nie było na nim do zrobienia. Po kolacji kładł się natychmiast spać.
Stał się czymś w rodzaju maszyny do malowania. Malował mechanicznie jedno płótno za drugim, sam nie wiedząc dobrze, co czyni. Sady owocowe stały w pełnym rozkwicie. Opanowała go dzika żądza, aby namalować wszystkie. Nie myślał więcej o swoim malarstwie. Malował – to wszystko. Osiem lat wytężonej pracy wyładowało się obecnie w wybuchu zwycięskiej energii twórczej. Niekiedy, gdy zaczynał przed wschodem słońca, obraz już w południe był gotów. Wracał wtedy do miasta, wypijał filiżankę kawy i szedł w inną znów stronę, ze świeżym płótnem pod pachą.
Nie zdawał sobie sprawy, czy to, co maluje, jest dobre. Było mu to zresztą obojętne. Był odurzony barwami. [...]
Nie wkładał nigdy kapelusza. Płomienne słońce wypalało mu z wolna włosy na głowie. Leżąc nocą na mosiężnym łóżku hotelowym, miał wrażenie, że głowa jego znajduje się w jakiejś ognistej kuli. Słońce nieraz czyniło go ślepym na barwy. Nie potrafił odróżnić zieleni pól od błękitu nieba. Ale gdy wracał do hotelu, widział, że jego płótno jest płomiennym i lśniącym odtworzeniem natury. [...]
W miarę jak zbliżała się pełnia lata, słońce coraz mocniej przepalało wszystko. Vincent widział dookoła jedynie stare złoto, brąz i miedź pod zielononiebieskim, gorejącym stropem. Siarczana żółcizna leżała na wszystkim, czego tknął promień słońca. Płótno Vincenta było zawsze spłachciem jasnej, pałającej żółtości. Wiedział, że tego koloru nie używało malarstwo europejskie od czasów renesansu, ale nic sobie z tego nie robił. Żółta barwa tryskała z jego tuby na płótno i tu zastygała. Jego obrazy były skąpane w słońcu i powietrzu.
Źródło: Irving Stone, Pasja życia, tłum. Wanda Kragen, Warszawa 2004, s. 447–448.
Po przeczytaniu fragmentu powieści Irvinga Stone’aIrvinga Stone’a Pasja życia wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie.
Na podstawie fragmentu Pasji życia oceń, które stwierdzenia są prawdziwe, i poprzyj swój wybór odpowiednimi cytatami z tekstu.
- Van Gogh codziennie rano wędrował parę kilometrów dla zdrowia.
- Malarz codziennie malował jeden obraz.
- Artysta pracował jak maszyna.
- Van Gogh był przekonany, że to, co maluje, jest dobre.
- Malarz czasami nie wkładał kapelusza podczas pracy.
- Artysta zwracał szczególną uwagę na otaczające go kolory.
- Najważniejszą barwą stała się dla van Gogha ciemna żółcień.
- Kolor żółty był bardzo popularny w malarstwie XIX wieku.
Poprzyj swoje odpowiedzi z zadania 2. odpowiednimi cytatami.
Odwołując się do pierwszych dwóch cytowanych akapitów powieści, ułóż plan dnia pracy Vincenta van Gogha w Arles.
- Przerwa na kawę.
- Niekiedy popołudniowa praca nad kolejnym obrazem.
- Intensywna praca do południa.
- Powrót wieczorem do hotelu z kolejnym gotowym płótnem.
- Parokilometrowa wędrówka o świcie w poszukiwaniu dobrego motywu do malowania.
- Kolacja i natychmiastowy sen.
Irving Stone wielokrotnie powraca do różnych określeń koloru żółtego. Przedstaw, jak ta barwa jest nazywana i jaką pełniła funkcję w malarstwie van Gogha.
Nocna kawiarnia
Fragment listuMoją kawiarnię nocną starałem się ukazać jako miejsce, gdzie można się zrujnować, gdzie można zwariować lub popełnić zbrodnię... Czerwienią i zielenią starałem się wyrazić straszne ludzkie namiętności. Pomieszczenie jest jak krew czerwone i matowożółte, na środku zielony bilard. Cztery cytrynowożółte lampy w świetlnych aureolach z oranżu i zieleni. Wszędzie starcie i antyteza: w różnicowanych zieleniach i czerwieniach, w drobnych figurkach śpiących nocnych hulaków, w smutnej pustce tego pokoju, w fiolecie i błękicie. Przeciwstawiając delikatność róż krwawej czerwieni krwi i barwie ciemnoczerwonej łagodną zieleń [...] tonom żółtozielonym i twardym niebieskozielonym – wszystko w piekielnej atmosferze chlebowego pieca i siarkowej bladości – chciałem wyrazić złowieszczą moc knajpy.
Źródło: Vincent van Gogh, Fragment listu, [w:] Kuno Mittelstaedt, Vincent van Gogh, tłum. E. W. Skowron, Warszawa 1974.
Po przeczytaniu fragmentu listu Vincenta van Gogha wykonaj polecenia.
Ułóż obraz, o którym pisał Vincent van Gogh w cytowanym wyżej fragmencie listu.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R1ATjKdbG8XWw/1691073062/2TrZNFYjPiWm3MX14qW0fvjDQUcxNVrw.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/1MbHBsnidnrIaIPFfjEo3eTUbEv9wmPQ.jpg)
Odpowiedz na pytania, odwołując się do fragmentu przeczytanego listu i wykonanych po jego lekturze zadań.
Przyporządkuj kolorom konkretne obiekty, ale też uczucia i emocje, które pragnął oddać Vincent van Gogh na obrazie Nocna kawiarnia.
czerwień | zieleń | żółcień | błękit | fiolet | oranż | |
Ludzkie namiętności | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Wnętrze kawiarni | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Bilard | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Lampy | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Światło lamp | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Przedstaw barwne zestawienia, których używał Vincent van Gogh.
Wyjaśnij, dlaczego dane zestawienia zostały użyte przez artystę na obrazie i co one wyrażają.
Omów, które z barwnych zestawień używanych przez Vincenta van Gogha jest według ciebie najmocniejsze. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Jako inne konteksty można także wprowadzić:
obraz Paula Gauguina Nocna kawiarnia w Arles (1888);
film Mój Vincent z 2017 roku w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana;
wiersz Stanisława Grochowiaka Bilard, z tomu Bilard, Warszawa 1975.
Bilard... Zieleń sukna bilardowego, zwłaszcza jak ta – na starym Bilardzie typu karambol –
Tu i ówdzie rozbielona plamami calvadosu, w guzach
Brunatnych od cygar, kwaśno pachnąca
Potem mężczyzn, kapiącym wprost spod pachy,
Pastwisko małych kropelek śliny suchotniczej, wydęta
Podłużnymi fałdami, które od lat zniwelować pragną pracowite kciuki,
Zieleń sukna bilardowego – kotlina... Jej intensywność i boleść można uzmysłowić sobie mechanicznie,
Naciskając rozstawionymi palcami
Powieki zaciśnięte na gałkach ocznych, to będzie czerwień,
Ale i siostra jej najbliższa: taką oleistą purpurę
Niósł synek rybaka w zardzewiałej puszce, biegnąc poprzez plażę
Naprzeciw ojcu, który czekał z pędzlem
Przy burcie łodzi, złuszczonej chemicznymi solami morza,
Siostra takiej czerwieni –... Udręczenie jej – i rozkosz, znużone zawstydzenie i wyuzdanie
W pokusie, pracowitość robotniczą i kurewskie rozespanie,
Poddańczość na samczą ohydę mężczyzn, a także i mściwość
Herodiady, albo – co mówią – tej brudnej Małej, której trzeba płacić
Coraz więcej i więcej, narażając się przy tym na sprośne uwagi,
Całą tę psychologię, psychomachię i psychodewiację
Bila –... Delikatna w swej żółtości jak zęby umarłego, chłodna
Nieco odstręczającym ziąbem hotelowego prześcieradła, a jednak
Budząca sympatię swym twardym pancerzem, wysokośpiewnym dźwiękiemPrzy zwarciu, kokieteryjnym kolebaniem biodrami
Przed zejściem w głąb czeluści,
Jest bilardowa kula świadkiem najbieglejszym
Sukiennej zieleni –... Ale i ten lekko zmaltretowany żakiecik kelnera, zawsze
Z wysadzoną na wierzch grzybnią nici zamiast środkowego guzika; i ten
Sinoseledynowy słój po ogórkach, głęboko karbowany u kołnierza; ale
I fajka z oślinionym ustnikiem (ledwo co się wysmyknęła
Z mięsistych warg clocharda, przychodzącego tutaj na nocleg, pomimo
Huku wody spuszczonej w klozecie); ale i ten
Nekrolog rozlepiony dzisiaj na wszystkich białych murach Arles; ale i
Degas w miękkim berecie i jedwabnej kamizelce na okrągłym brzusku:
'Arlezjanki proszę zostawić dla mnie'; ale i tyle rzeczy
Ta zieleń sukna –... Myślał to wszystko uciążliwie, ukryty czujnie
Za plecami Gaugina, wygięty w pałąk urzędniczego garbu; patrzył,
Jak on łatwo kładzie
Te swoje ugry i sieny palone, nie pędzlem,
Lecz szpachlą.
Boże miłosierny –Źródło: Stanisław Grochowiak, Bilard, [w:] tegoż, Bilard, Warszawa 1975, s. 5–6.
Kolor żółty jako przekaz
![Kliknij, aby powiększyć. Obraz przedstawia skrzyżowanie dwóch żółtych ulic, wzdłuż których stoją żółte budynki. Po lewej stronie widoczne jest wysokie drzewo. Obok niego rozpoczyna się pierzeja budynków. Pierwszy z lewej jest dwupiętrowy i ma skośny dach. Na pierwszym piętrze widoczne są dwa wysokie okna, a na parterze, nad wejściem, jest różowy daszek. Przed budynkiem, na chodniku, stoi kobieta w szarej sukni. Za nią na krześle siedzi mężczyzna. Budynek z kolejnym domem połączony został piętrową przybudówką z jednym oknem na piętrze i brązowymi drzwiami na parterze. Kolejny budynek, z prawej strony przybudówki, jest piętrowy i ma skośny dach. Na piętrze widoczne są dwa okna z prawej strony oraz dwa okna z lewej strony budynku. Przy oknach zamontowane zostały zielone okiennice. Na parterze, z lewej strony budynku, widoczne jest jedno okno zaokrąglone na górze, a obok okna drzwi z półokrągłym oknem nad wejściem. Okna i drzwi również są zielone. Za rogiem widoczny jest trzypiętrowy budynek z lekko skośnym dachem. Następnie, widoczne są kolejne trzy jednopiętrowe budynki. W oddali, na końcu jednej z krzyżujących się ulic, widoczny jest most. Po ulicy przechadzają się przechodnie. Niebo jest niebieskie, bez zachmurzeń.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSGmKQEfqYJbH/1662387925/JHOKGdGcUTeLEifRdFTf0ihXXhhpgS3F.jpeg)
Lubisz kolor żółty? Z czym ci się kojarzy? Czy wiesz, że barwa ta bywa równie często odbierana pozytywnie, jak i negatywnie? Taki odbiór wynika z różnorodnych treści, które są jej przypisywane.
Omów, które ze znaczeń koloru żółtego jest ci najbliższe. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zadaniowo
Stwórz swój literacki autoportret. Napisz go w jednej z następujących form pisarskich:
krótkie opowiadanie;
list do bliskiej osoby;
utwór poetycki.
Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Wpływ kolorów na postrzeganie świata'. Rozważ problem, odwołując się do:
wybranych dzieł Vincenta van Gogha;
wybranej lektury obowiązkowej;
wybranego kontekstów.
Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.