Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUDH6MZm6cVyh
Fotografia przedstawia zdjęcie leżące na drewnianej powierzchni. Zdjęcie jest czarno‑białe i przedstawia mężczyznę w koszuli w kratę. Ma on krótkie i ciemne włosy, a na prawej ręce zegarek z czarnym paskiem. W dłoniach trzyma aparat, którym mierzy w odbiorcę. Powierzchnia, na którym leży zdjęcie, jest ciemnobrązowa, z czarnymi, małymi słojami. W lewym górnym rogu zdjęcia widoczny jest stary aparat, który jest zamazany.

W poszukiwaniu siebie

Autoportret fotografa
Źródło: pexels, domena publiczna.

Autoportret jest najbardziej osobistym spotkaniem artysty z odbiorcą. Tworząc go, jego twórca pozostawia w nim cząstkę samego siebie, daje sygnał, kim jest, jak chciałby zostać zapamiętany. Stąd też częste powroty malarzy, fotografów, rzeźbiarzy do tematu samego siebie. Konterfektyj00000005UB3v28_000tp001Konterfekty artystów stają się zapisem upływającego czasu, zmian zachodzących w nich samych i w ich sposobie myślenia o własnej sztuce. Niektóre z nich, uznane za arcydzieła, powracają w twórczości następnych pokoleń poprzez odwołania do kompozycji bądź motywu, który zaistniał w oryginalnym dziele. Inne stają się elementami współczesnej reklamy. Jeszcze inne, dzięki programom komputerowym, ulegają niezwykłym transformacjom. Czy takie dzieło można jeszcze nazwać autoportretem, czy też może staje się już tylko portretem mistrza z przeszłości? Ale jak z autoportretu stworzyć portret artysty, który żył ponad sto lat temu?

Już wiesz

1) Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz to polscy malarze. Każdy z nich pozostawił po sobie kilka, niekiedy kilkanaście, własnych portretów. Wybierz jednego z wymienionych artystów i w dostępnych Ci źródłach odszukaj dwa jego autoportrety. Wypisz najważniejsze dane dotyczące wybranych obrazów (autor, tytuł, rok powstania, wymiary, technika malarska oraz miejsce, w którym dzieło obecnie się znajduje).

RZ8zjijkMliqc
Miejsce na notatki ucznia.

2) Porównaj wybrane przez siebie prace i zanotuj odpowiedzi na pytania.

  • Z jakiego okresu życia artysty pochodzą obrazy?

  • Jakie podobieństwa i różnice dostrzegasz między dziełami?

  • Która z wybranych prac podoba ci się bardziej? Dlaczego?

RUgkraNfAnNGs
Miejsce na notatki ucznia.
Już wiesz

1) Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz to polscy malarze. Każdy z nich pozostawił po sobie wiele znamienitych obrazów. Wybierz jednego z wymienionych artystów i w dostępnych Ci źródłach odszukaj jego biografię. Wypisz najważniejsze wydarzenia dotyczące życia artystów (data i miejsce urodzenia oraz śmierci, edukacja, twórczość, sława za życia i po śmierci).

RoK27l2UbWwjt
Miejsce na notatki ucznia.

2) Zanotuj odpowiedzi na pytania.

  • Ile autoportretów stworzył artysta?

  • Z jakiego okresu pochodzą jego najbardziej znane autoportrety?

  • Jak autoportrety były odbierane przesz publiczność?

R16y0Obs2plN6
Miejsce na notatki ucznia.
j00000005UB3v28_000tp001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Vincent van Goghj00000005UB3v28_000tp002Vincent van Gogh i jego autoportrety

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RQvgpZ2QLxfo21
Autoportret bez brody
Źródło: Vincent van Gogh, Autoportret bez brody, 1889, olej na płótnie, zbiory prywatne, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wybierz jeden spośród przygotowanych przed lekcją przez ciebie autoportretów i zaprezentuj go, uwzględniając poniższe kwestie.

Polecenie 1

Napisz, z jakiego okresu życia artysty pochodzi dzieło oraz w jakiej sytuacji sportretował się malarz.

R1JaF6QIdosQm
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 1

Wytłumacz swoimi słowami, czym są autoportrety.

Rd3ZPliJkWISS
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Wybierz jeden spośród przygotowanych przez ciebie przed lekcją autoportretów i napisz, czy to portret realistyczny.

R8jeBe66fPEqV
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego - według ciebie - artyści tworzą autoportrety.

R1JJrcymhvxwT
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Zwróć uwagę, czy artysta wprowadził do swojego autoportretu jakieś przedmioty identyfikujące go jako malarza. Podaj przykłady, jeżeli odpowiedź jest twierdząca.

R1G7QZWJgIQ2n
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Oceń, czy istnieje gatunek w literaturze, w którym artysta mówi o swoim życiu. Podaj przykłady takich tekstów.

RFPdkBAedhNmo
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Opisz obraz, który jest najbardziej ekspresyjny i wyraża najwięcej emocji i uczuć. Omów środki, za pomocą których zostało to osiągnięte.

RyV6aS6r50Wsy
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Zastanów się i odpowiedz, czy współcześnie możemy odnaleźć nowe sposoby na autoportrety. Oceń, czy media społecznościowe mają na to wpływ.

R1L6w5ALmTep4
Miejsce na notatki ucznia.

Malarzem, który pozostawił wiele autoportretów, był holenderski twórca, Vincent van Gogh.

Życie i twórczość artysty

R1dAZJg3F53jX1
Vincent van Gogh w w wieku 18 lat (ok. 1871–1872 roku)
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Vincent van Gogh18901853

Vincent van Gogh

Po wczesnych pracach, nawiązujących do ciemnych płócien holenderskich mistrzów, van Gogh próbował malować jak impresjoniści. W 1888 roku wyjechał na południe Francji w poszukiwaniu nowych tematów, światła i kolorów, ale też dla poratowania zdrowia. W Arles i Saint‑Rémy‑de‑Provencej00000005UB3v28_000tp003Arles i Saint‑Rémy‑de‑Provence przebywał w zakładach leczniczych z powodu zaburzeń psychicznych, objawiających się stanami depresyjnymi i wybuchami gniewu. Tam też powstały jego najsłynniejsze prace, dzięki którym po latach stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych malarzy świata. W 1890 roku opuścił słoneczną Prowansję, ale nawroty choroby popchnęły go ostatecznie do samobójstwa.

Wśród najbardziej znanych dziś płócien Vincenta van Gogha wymienia się takie, jak: Para butów, Dom VincentaArles (Żółty Dom), Cyprysy, Nocna kawiarnia, Gwiaździsta noc, Pole pszenicy z krukami, cykl martwych natur z kwiatami słoneczników oraz liczne autoportrety z lat 1886–1889.

RxznkeOSJV1gk1
Gwiaździsta noc
Źródło: Vincent van Gogh, Gwiaździsta noc, 1889, olej na płótnie, Museum of Modern Art, domena publiczna.
R1Y7gkwDokOG11
Wazon z dwunastoma słonecznikami
Źródło: Vincent van Gogh, Wazon z dwunastoma słonecznikami, 1888, olej na płótnie, Neue Pinakothek, Monachium, domena publiczna.
j00000005UB3v28_000tp002
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Sławne autoportrety

O dziele

R285MkhsrdQl51
Autoportret w ciemnym pilśniowym kapeluszu
Źródło: Vincent van Gogh, Autoportret w ciemnym pilśniowym kapeluszu, 1886, olej na płótnie, Van Gogh Museum, Amsterdam, domena publiczna.

Vincent van Gogh pozostawił ponad trzydzieści autoportretów. Pierwszy z zachowanych, Autoportret w ciemnym pilśniowymj00000005UB3v28_000tp004pilśniowym kapeluszu, pochodzi z 1886 roku i w niczym nie przypomina znanych dzieł malarza. Płótno nawiązywało do ciemnych, operujących efektami światłocieniowymi obrazów mistrzów z XVII wieku, takich jak Rembrandt.

Do najbardziej znanych autoportretów van Gogha należy Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką. Artysta namalował go w Arles, kiedy po kłótni ze swoim przyjacielem, malarzem Paulem Gauguinem, obciął sobie część ucha. Jeden z ostatnich wizerunków własnych artysty to Autoportret z września 1889 roku, na którym możemy podziwiać w pełni dojrzały, rozpoznawalny do dzisiaj styl van Gogha.

R1FluHqwx3L5D1
Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką
Źródło: Vincent van Gogh, Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką, 1889, olej na płótnie, kolekcja prywatna, domena publiczna.
R13IfxqUyxijs1
Autoportret
Źródło: Vincent van Gogh, Autoportret, 1889, olej na płótnie, Musée d’Orsay, Paryż, domena publiczna.
Polecenie 5

Zbierz w formie punktów informacje na temat autoportretów van Gogha. Skorzystaj z poniższych podpowiedzi i sugestii:

a) dane katalogowe obrazu: autor, tytuł, rok powstania, technika malarska, wymiary, miejsce przechowywania;

b) temat obrazu;

c) kompozycja płótna: układ wertykalny/ horyzontalny płótna, miejsce głównego motywu na płaszczyźnie, plany przedstawienia/ brak planów, relacje między głównym motywem a tłem;

d) układ postaci: przedstawienie całości postaci, przedstawienie popiersia, ujęcie en facej00000005UB3v28_000tp005en face, ujęcie z profilu lewego/ujęcie z profilu prawego;

e) opis postaci: wyraz twarzy, ubiór, charakterystyczne atrybuty;

f) opis tła: jednolite/zróżnicowane, 'gładkie'/'rozedrgane';

g) ukształtowanie kolorystyczne obrazu: tonacja ciepła/ tonacja chłodna, harmonia ukształtowania kolorystycznego/ działanie poprzez kontrast, wyraziste akcenty barwne/ brak akcentów;

h) charakter pociągnięć pędzla: plama gładka/subtelna/delikatna, plama mocna/wyrazista/rozedrgana/ekspresyjna.

R1Aa0j961tWlA
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5

Zbierz w formie punktów informacje na temat życia Vincenta van Gogha. Skorzystaj z poniższych podpowiedzi i sugestii:

  • informacje podstawowe: data i miejsce urodzenia, narodowość, data i miejsce śmierci, styl malarstwa;

  • życiorys: miejsce zamieszkania, ważne wydarzenia i postaci w jego życiu;

  • twórczość: nurty malarskie, tematyka obrazów, najbardziej znane i cenione obrazy;

  • spuścizna: pośmiertna sława, wpływ na innych malarzy, kolekcje w muzeach;

  • konteksty: malarz w filmach, muzyce, serialach, obrazach.

R1BprqXwvsN6L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Opisz jeden z autoportretów Vincenta van Gogha.

R1BTGvjklTyq5
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Stwórz notatkę biograficzną Vincenta van Gogha, opierając się na informacjach zebranych przez ciebie w poprzednim zadaniu.

R1NtZ8zYqwvsA
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 1
RH92mcCqOBRuR1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do obrazów na górze odpowiednich tytułów na dole.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RNbphcB4TuB9v
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
j00000005UB3v28_0000004R
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Autoportret i fotografia

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1JbfXgEMSWlc1
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczne jest żółte zboże. Na dolnej granicy z trawami rosną czerwone kwiaty. Z drugiej strony pola rosną niskie, zielone krzewy. W prawej części obrazu widoczne jest wysokie zielone drzewo. Niebo jest błękitne, a na nim widoczne są białe chmury.
Pole pszenicy z cyprysami
Źródło: Vincent van Gogh, Pole pszenicy z cyprysami, 1889, Metropolitan Museum of Art, Nowy York, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Twórczość Vincenta van Gogha wiele zawdzięczała malarstwu impresjonistycznemu, którego celem było ukazanie zmienności świata poprzez rozmyte kontury, nieostre kolory, technikę barwnych plam. Pod wpływem nowych znajomości i oglądanych w Paryżu dzieł, artysta rozjaśnił swoją paletę, ale nie był jedynie biernym naśladowcą techniki impresjonistów. Jego obrazy przestały być zapisem ulotnej chwili. Zaczęły wyrażać poszukiwania sposobów oddania refleksji, a także wewnętrznych przeżyć artysty. Subtelne plamy impresjonistów zostały zastąpione na płótnach van Gogha mocnym kolorem i ekspresyjnymi, wijącymi się kreskami, wyrażającymi przeżycia i skrywane emocje.

Autoportrety van Gogha, utrwalające kolejne etapy jego życia, to artystyczne wizje własnego zmieniającego się wizerunkuj00000005UB3v28_000tp006wizerunku. A jak naprawdę mogła wyglądać twarz malarza? Co wyrażała, kiedy artysta wpatrywał się w nią, malując swój błękitny portret? Te pytania zadał sobie współczesny litewski fotograf Tadas Černiauskasj00000005UB3v28_000tp007Černiauskas (znany bardziej jako Tadao Cern), który zdecydował się na niezwykły eksperyment. Efekt tego artystycznego przedsięwzięcia możesz obejrzeć w źródłach internetowych.

Tadas
Polecenie 7

Porównaj oryginalne dzieło van GoghapracąTadaspracą Tadasa Černiaukasa, na której autor odwzorował autoportret (numer katalogowy obrazu van Gogha: F 627) malarza. Postać uwieczniona na zdjęciu jest ubrana w zielony garnitur, a jego aparycja i mimika do złudzenia przypominają van Gogha z jego obrazu.

R1O6Bf2isgmg5
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 7

Opisz co zastąpiło autoportrety w obecnej dekadzie.

R1Fw4Zfse01xK
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 8

Wyjaśnij, co mogło skłonić litewskiego artystę do dokonania transformacji obrazu van Gogha.

Rfg6uSUasmgg0
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 8

Wyjaśnij i napisz, dlaczego współcześni artyści dokonują transformacji ikonicznych dzieł sztuki.

RUyCmFaoipcOW
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 9

Rozstrzygnij, czy praca litewskiego twórcy to plagiat, kopia, naśladownictwo autoportretu malarza, a może autoportret ów jest inspiracją dla Tadasa Černiauskasa. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ISv3M2Nhxqa
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 9

Rozstrzygnij, czy prace nawiązujące do ikonicznych dzieł znanych artystów to plagiat, kopia, naśladownictwo czy inspiracja. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RZ2m2IM3ukOJo
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10

Napisz, jaka jest zasadnicza różnica między obiema artystycznymi wizjami.

RQy1iMQSsm59b
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10

Oceń i napisz, gdzie kończy się inspiracja, a zaczyna plagiat.

RJ9jRG6egY0KU
Miejsce na notatki ucznia.
j00000005UB3v28_000tp007
j00000005UB3v28_000tp006
JPOL_E3_E4_Konteksty

Pasja życia

JPOL_E3_E4_Konteksty
R1aRaAOt0m8X71
Obraz przedstawia mężczyznę na drodze. Ubrany jest on w niebieską marynarkę oraz spodnie. Na głowie ma żółty kapelusz, na plecach brązowy plecak, a pod lewą pachą dużą, żółtą teczkę. W lewej dłoni trzyma brązową, długą laskę, a w drugiej ręce trzyma czerwoną torbę. Mężczyzna rzuca czarny cień na kamienną drogę, po której idzie i na której leżą żółte i pomarańczowe liście. Za nim, w tle, widoczne są dwa częściowo gołe drzewa, a za nimi pola - żółte i zielone. Za polami widoczny jest zarys zielonego lasu. Niebo jest błękitne.
Malarz w drodze do pracy
Źródło: Vincent van Gogh, Malarz w drodze do pracy, 1888, olej na płótnie, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Irving Stone Pasja życia

Co rano Vincent wstawał przed świtem, ubierał się i wędrował parę kilometrów wzdłuż rzeki albo w głąb krajuj00000005UB3v28_000tp008kraju w poszukiwaniu motywów. Co wieczór wracał z gotowym płótnem pod pachą – tak zupełnie wykończonym, że nic więcej nie było na nim do zrobienia. Po kolacji kładł się natychmiast spać.

Stał się czymś w rodzaju maszyny do malowania. Malował mechanicznie jedno płótno za drugim, sam nie wiedząc dobrze, co czyni. Sady owocowe stały w pełnym rozkwicie. Opanowała go dzika żądza, aby namalować wszystkie. Nie myślał więcej o swoim malarstwie. Malował – to wszystko. Osiem lat wytężonej pracy wyładowało się obecnie w wybuchu zwycięskiej energii twórczej. Niekiedy, gdy zaczynał przed wschodem słońca, obraz już w południe był gotów. Wracał wtedy do miasta, wypijał filiżankę kawy i szedł w inną znów stronę, ze świeżym płótnem pod pachą.

Nie zdawał sobie sprawy, czy to, co maluje, jest dobre. Było mu to zresztą obojętne. Był odurzony barwami. [...]

Nie wkładał nigdy kapelusza. Płomienne słońce wypalało mu z wolna włosy na głowie. Leżąc nocą na mosiężnym łóżku hotelowym, miał wrażenie, że głowa jego znajduje się w jakiejś ognistej kuli. Słońce nieraz czyniło go ślepym na barwy. Nie potrafił odróżnić zieleni pól od błękitu nieba. Ale gdy wracał do hotelu, widział, że jego płótno jest płomiennym i lśniącym odtworzeniem natury. [...]

W miarę jak zbliżała się pełnia lata, słońce coraz mocniej przepalało wszystko. Vincent widział dookoła jedynie stare złoto, brąz i miedź pod zielononiebieskim, gorejącym stropem. Siarczana żółcizna leżała na wszystkim, czego tknął promień słońca. Płótno Vincenta było zawsze spłachciem jasnej, pałającej żółtości. Wiedział, że tego koloru nie używało malarstwo europejskie od czasów renesansu, ale nic sobie z tego nie robił. Żółta barwa tryskała z jego tuby na płótno i tu zastygała. Jego obrazy były skąpane w słońcu i powietrzu.

j00000005UB3v28_00000_BIB_001 Źródło: Irving Stone, Pasja życia, tłum. Wanda Kragen, Warszawa 2004, s. 447–448.

Po przeczytaniu fragmentu powieści Irvinga Stone’aj00000005UB3v28_000tp009Irvinga Stone’a Pasja życia wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie.

Ćwiczenie 2
R1QSePm6FTzu81
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Poprzyj swoje odpowiedzi z zadania 2. odpowiednimi cytatami.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
RSjW6vT9IwUOK1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Irving Stone wielokrotnie powraca do różnych określeń koloru żółtego. Przedstaw, jak ta barwa jest nazywana i jaką pełniła funkcję w malarstwie van Gogha.

uzupełnij treść
j00000005UB3v28_000tp009
JPOL_E3_E4_Konteksty

Nocna kawiarnia

Vincent van Gogh Fragment listu

Moją kawiarnię nocną starałem się ukazać jako miejsce, gdzie można się zrujnować, gdzie można zwariować lub popełnić zbrodnię... Czerwienią i zielenią starałem się wyrazić straszne ludzkie namiętności. Pomieszczenie jest jak krew czerwone i matowożółte, na środku zielony bilard. Cztery cytrynowożółte lampy w świetlnych aureolach z oranżu i zieleni. Wszędzie starcie i antyteza: w różnicowanych zieleniach i czerwieniach, w drobnych figurkach śpiących nocnych hulaków, w smutnej pustce tego pokoju, w fiolecie i błękicie. Przeciwstawiając delikatność róż krwawej czerwieni krwi i barwie ciemnoczerwonej łagodną zieleń [...] tonom żółtozielonym i twardym niebieskozielonym – wszystko w piekielnej atmosferze chlebowego pieca i siarkowej bladości – chciałem wyrazić złowieszczą moc knajpy.

j00000005UB3v28_00000_BIB_002 Źródło: Vincent van Gogh, Fragment listu, [w:] Kuno Mittelstaedt, Vincent van Gogh, tłum. E. W. Skowron, Warszawa 1974.

Po przeczytaniu fragmentu listu Vincenta van Gogha wykonaj polecenia.

R1ATjKdbG8XWw1
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu z rozsypanki obrazu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1aN6p6wBkMUO
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Odpowiedz na pytania, odwołując się do fragmentu przeczytanego listu i wykonanych po jego lekturze zadań.

Ćwiczenie 7.1
R1QITzJHwyotM
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym zaznaczeniu komórek tabeli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7.2

Przedstaw barwne zestawienia, których używał Vincent van Gogh.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7.3

Wyjaśnij, dlaczego dane zestawienia zostały użyte przez artystę na obrazie i co one wyrażają.

uzupełnij treść
Polecenie 11

Omów, które z barwnych zestawień używanych przez Vincenta van Gogha jest według ciebie najmocniejsze. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rt8CNdmlCz8K2
Miejsce na notatki ucznia.
1
Wskazówka

Jako inne konteksty można także wprowadzić:

  • obraz Paula Gauguina Nocna kawiarnia w Arles (1888);

  • film Mój Vincent z 2017 roku w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana;

  • wiersz Stanisława Grochowiaka Bilard, z tomu Bilard, Warszawa 1975.

Stanisław Grochowiak Bilard

... Zieleń sukna bilardowego, zwłaszcza jak ta – na starym Bilardzie typu karambol –
Tu i ówdzie rozbielona plamami calvadosu, w guzach
Brunatnych od cygar, kwaśno pachnąca
Potem mężczyzn, kapiącym wprost spod pachy,
Pastwisko małych kropelek śliny suchotniczej, wydęta
Podłużnymi fałdami, które od lat zniwelować pragną pracowite kciuki,
Zieleń sukna bilardowego – kotlina

... Jej intensywność i boleść można uzmysłowić sobie mechanicznie,
Naciskając rozstawionymi palcami
Powieki zaciśnięte na gałkach ocznych, to będzie czerwień,
Ale i siostra jej najbliższa: taką oleistą purpurę
Niósł synek rybaka w zardzewiałej puszce, biegnąc poprzez plażę
Naprzeciw ojcu, który czekał z pędzlem
Przy burcie łodzi, złuszczonej chemicznymi solami morza,
Siostra takiej czerwieni –

... Udręczenie jej – i rozkosz, znużone zawstydzenie i wyuzdanie
W pokusie, pracowitość robotniczą i kurewskie rozespanie,
Poddańczość na samczą ohydę mężczyzn, a także i mściwość
Herodiady, albo – co mówią – tej brudnej Małej, której trzeba płacić
Coraz więcej i więcej, narażając się przy tym na sprośne uwagi,
Całą tę psychologię, psychomachię i psychodewiację
Bila –

... Delikatna w swej żółtości jak zęby umarłego, chłodna
Nieco odstręczającym ziąbem hotelowego prześcieradła, a jednak
Budząca sympatię swym twardym pancerzem, wysokośpiewnym dźwiękiem

Przy zwarciu, kokieteryjnym kolebaniem biodrami
Przed zejściem w głąb czeluści,
Jest bilardowa kula świadkiem najbieglejszym
Sukiennej zieleni –

... Ale i ten lekko zmaltretowany żakiecik kelnera, zawsze
Z wysadzoną na wierzch grzybnią nici zamiast środkowego guzika; i ten
Sinoseledynowy słój po ogórkach, głęboko karbowany u kołnierza; ale
I fajka z oślinionym ustnikiem (ledwo co się wysmyknęła
Z mięsistych warg clocharda, przychodzącego tutaj na nocleg, pomimo
Huku wody spuszczonej w klozecie); ale i ten
Nekrolog rozlepiony dzisiaj na wszystkich białych murach Arles; ale i 
Degas w miękkim berecie i jedwabnej kamizelce na okrągłym brzusku:
'Arlezjanki proszę zostawić dla mnie'; ale i tyle rzeczy
Ta zieleń sukna –

... Myślał to wszystko uciążliwie, ukryty czujnie
Za plecami Gaugina, wygięty w pałąk urzędniczego garbu; patrzył,
Jak on łatwo kładzie
Te swoje ugry i sieny palone, nie pędzlem,
Lecz szpachlą.
 Boże miłosierny –  

1 Źródło: Stanisław Grochowiak, Bilard, [w:] tegoż, Bilard, Warszawa 1975, s. 5–6.
j00000005UB3v28_0000007G
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kolor żółty jako przekaz

JPOL_E3_E4_Preteksty
RSGmKQEfqYJbH1
Obraz przedstawia skrzyżowanie dwóch żółtych ulic, wzdłuż których stoją żółte budynki. Po lewej stronie widoczne jest wysokie drzewo. Obok niego rozpoczyna się pierzeja budynków. Pierwszy z lewej jest dwupiętrowy i ma skośny dach. Na pierwszym piętrze widoczne są dwa wysokie okna, a na parterze, nad wejściem, jest różowy daszek. Przed budynkiem, na chodniku, stoi kobieta w szarej sukni. Za nią na krześle siedzi mężczyzna. Budynek z kolejnym domem połączony został piętrową przybudówką z jednym oknem na piętrze i brązowymi drzwiami na parterze. Kolejny budynek, z prawej strony przybudówki, jest piętrowy i ma skośny dach. Na piętrze widoczne są dwa okna z prawej strony oraz dwa okna z lewej strony budynku. Przy oknach zamontowane zostały zielone okiennice. Na parterze, z lewej strony budynku, widoczne jest jedno okno zaokrąglone na górze, a obok okna drzwi z półokrągłym oknem nad wejściem. Okna i drzwi również są zielone. Za rogiem widoczny jest trzypiętrowy budynek z lekko skośnym dachem. Następnie, widoczne są kolejne trzy jednopiętrowe budynki. W oddali, na końcu jednej z krzyżujących się ulic, widoczny jest most. Po ulicy przechadzają się przechodnie. Niebo jest niebieskie, bez zachmurzeń.
Dom VincentaArles (Żółty dom)
Źródło: Vincent van Gogh, Dom Vincenta w Arles (Żółty dom), 1888, olej na płótnie, Van Gogh Museum, Amsterdam, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Preteksty

Lubisz kolor żółty? Z czym ci się kojarzy? Czy wiesz, że barwa ta bywa równie często odbierana pozytywnie, jak i negatywnie? Taki odbiór wynika z różnorodnych treści, które są jej przypisywane.

Polecenie 12
R6wxDz30Q1q4d
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 13

Omów, które ze znaczeń koloru żółtego jest ci najbliższe. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RRa8LQX1iSjBj
Miejsce na notatki ucznia.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 14

Stwórz swój literacki autoportret. Napisz go w jednej z następujących form pisarskich:

  • krótkie opowiadanie;

  • list do bliskiej osoby;

  • utwór poetycki.

R1b0BdLnunnby
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 15

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Wpływ kolorów na postrzeganie świata'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • wybranych dzieł Vincenta van Gogha;

  • wybranej lektury obowiązkowej;

  • wybranego kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

RehVZe0MA0Glj
Miejsce na wypowiedź ucznia.
R55jZErYdt75e
Ćwiczenie 8
Elementy do uszeregowania: 1. element 3, 2. element 4, 3. element 1, 4. element 2
j00000005UB3v28_000tp003
j00000005UB3v28_000tp004
j00000005UB3v28_000tp005
j00000005UB3v28_000tp008