R10uC8C6jTexX
Kolorowa grafika przedstawia siedmiu krasnoludków w różnokolorowych strojach. Każda z postaci ma długą brodę, okrągły nos, sięgający ziemi strój i dużą czapkę zakończoną białym pomponem. W tle widać drzewa i skały. Niebo jest niebieskie z białymi chmurkami.

W świecie krasnoludków

Krasnoludki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • dowiesz się, jak wykorzystywano motyw krasnoludka w literaturze;

  • wyjaśnisz pochodzenie słowa „krasnoludek”;

  • poznasz zwyczaje krasnoludków;

  • opiszesz wygląd i zachowanie krasnoludków;

  • wzbogacisz słownictwo, stosując synonimy i związki frazeologiczne;

  • zredagujesz opowiadanie, którego bohaterem będzie krasnoludek.

W wierzeniach ludów z całego świata można spotkać opowieści o małych, magicznych stworzeniach, które żyją w pobliżu ludzkich domostw i bardzo skutecznie kryją się przed wzrokiem ciekawskich. Niewielu wierzy w ich istnienie.

Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie!

wpis_03 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 4.
Polecenie 1

Wyjaśnij, kim jest krasnoludek. Możesz skorzystać z informacji zawartych w lekcji pt. Krasnoludki są na świeciePOJP2ywk9Krasnoludki są na świecie.

RqW8LcpixuLxe
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z prezentacją pt. Historia krasnoludków, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

Rc1mrjXJLKv3O
Prezentacja na temat krasnoludków.
Prezentacja pt. Historia krasnoludków
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij pochodzenie słowa krasnoludek.

RHGWFRCn4MqqN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd oraz zwyczaje krasnoludków. Uzupełnij pola tekstowe i przeciągnij je w dowolne miejsca na ilustracji.

RLzFuRbcBRrD1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd i zwyczaje tych magicznych istot. Odpowiedź zapisz w zeszycie lub poniżej.

R12ly0ksW0RRb
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Podaj tytuł lubianego przez ciebie utworu literackiego, w którym występują krasnoludki. Opisz ich wygląd i zachowanie. Wyjaśnij, dlaczego podoba ci się ten tekst.

R1LDRnpRElidt
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z fragmentami baśni Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RPsmLs5I0a5sM1
Koszałek‑Opałek wyrusza w podróż
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, 1926, domena publiczna.
Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

[…] król Błystek stuknął o ziemię berłem szczerozłotym i rzekł:

— Nasz uczony kronikarz Koszałek‑Opałek pójdzie obaczyćobaczyćobaczyć, czy już wiosna przyszła.

— Mądre królewskie słowo! — zakrzyknęły Krasnoludki i wszystkie oczy obróciły się na uczonego Koszałka‑Opałka.

Ten, jak zwykle, siedział nad ogromną księgą, w której opisywał wszystko, co się od najdawniejszych czasów zdarzyło w państwie Krasnoludków, […].

Krasnoludki tak dumni byli z kronikarza swego, że gdzie kto jakie zielsko znalazł, zaraz mu wieniec plótł i na głowę wkładał, tak, iż mu te wieńce resztę rzadkich włosów wytarły i łysy był jak kolano.

II

Koszałek‑Opałek zaraz się na wyprawę zbierać zaczął. Przyrządził sobie garniec najczarniejszego atramentu, potem wyszykował wielkie gęsie pióro, które, iż ciężkie było, musiał je jak karabin na ramieniu dźwigać; ogromne swoje księgi na plecach sobie przytroczyłprzytroczyćprzytroczył, podpasał opończęopończaopończę rzemieniem, włożył kaptur na głowę, chodakichodakichodaki na nogi, zapalił długą fajkę i stanął do drogi gotowy.

Wierni towarzysze zaraz się z uczonym Koszałkiem tkliwietkliwietkliwie żegnać zaczęli, niepewni, czyli go na ziemi zła jaka przygoda nie spotka i czy go jeszcze kiedy zobaczą. Sam król Błystek miłościwy chciał go uściskać [...], ale się ruszyć nie mógł, gdyż zupełnie do tronu przymarzły mu szaty.

wpis_01 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 7–8.
REdeztFo3mkc8
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego Koszałek‑Opałek wyruszył w świat.

RzscMCaZqzboD
Miejsce na notatkę ucznia.
R9Y8UNxP4d5aR
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1C7JqVy1PMaO
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14mUHJ28Jszm
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Czy Koszałek‑Opałek był lubiany przez pozostałe krasnoludki? Uzasadnij odpowiedź odpowiednimi cytatami.

RzscMCaZqzboD
Miejsce na notatkę ucznia.
R1P6Wu2GURWjJ1
Dzieci spotykają krasnoludka
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, 1926, domena publiczna.
Maria Konopnicka O krasnoludka i sierotce Marysi

Zdumieli się pastuszkowie, zobaczywszy małego człowieka [...].

Zaraz też Józik Srokacz trącił w bok Stacha Szafarczyka i pokazawszy palcem owego człowieczka, szepnął:

— Krasnoludek!

A Koszałek‑Opałek był już blisko i uśmiechał się przyjaźnie do dzieci, kiwając głową.

Dzieci pootwierały usta szeroko i wpatrzyły się w niego jak w tęczę. [...] Nie bały się, bo każde wiedziało dobrze, iż Krasnoludki nikomu krzywdy nie czynią, a jak ubogim sierotom to i pomagają nawet. [...]

Tymczasem Koszałek‑Opałek do ogniska podszedł, i wyjąwszy fajkę z zębów, przemówił grzecznie:

— Witajcie, dzieci!

Na co pastuszkowie odrzekli z powagą:

— Witajcie, Krasnoludku!

Ale dziewczynki skuliły się tylko i naciągnąwszy chuściny na czoła, tak że im ledwo czubki nosów było widać, wytrzeszczyły na przybysza niebieskie oczęta. Koszałek‑Opałek popatrzył na nie z uśmiechem i zapytał:

— Czy mogę się pogrzać przy waszym ognisku? Bo zimno!

— Jużci, że mogą! — odpowiedział rezolutnie Jaśko Krzemieniec.

[...]

— A dopieką się ziemniaki, to sesese i pojeść mogą, jeśli wola! — dorzucił gościnnie Kubuś.

[...]

— A mojeż wy dzieci kochane! A czymże ja wam odsłużęodsłużyćodsłużę!

— Ano jak tak — zawołał wesoło Józik Srokacz — to niechże nam powiedzą, skąd się Krasnoludki wzięły na tym tu światuświatuświatu?

[...]

III

Podjadłszy tedy sobie, Koszałek‑Opałek [...] tak pastuszkom o Krasnoludkach powiadał.

DrzewiejdrzewiejDrzewiej nie nazywali my się Krasnoludki, ale — Bożęta. Nie mieszkali my też pod ziemią, pod skałkami albo pod korzeniami drzew starych, jako mieszkamy teraz, ale po wsiach, w chatach, razem z ludźmi. Dawno to było, przedawno! [...] A w puszczy mieszkał zwierz srogisrogisrogi i wielki, i tak ryczący, że drzewa, co słabsze, pękały. [...] Powiadał mi raz pradziad mego prapradziadka, że jak go taki niedźwiedź wygarnął razem z pszczołami i miodem z lipowego dziuplaz lipowego dziuplaz lipowego dziupla, to go do pół zimy u siebie [...] trzymał i bajki sobie dzień i noc prawićprawićprawić kazał [...].

Śmiały się dzieci, słuchając tej przygody, a Koszałek‑Opałek tak dalej prawił:

— Ho! ho!‥ To były czasy!‥ [...] Ale co domostw, dobytku i obejściaobejścieobejścia, to pilnowały Bożęta, które też i Skrzatami dla ich małości zwano.

„Każda chata ma swego skrzata” — mawiał lud w te stare czasy, a nam też dobrze było i wesoło, bo my przy wszelakiej robocie pomagali gospodarzom naszym. To koniom owies sypali, a przedmuchiwali z plewyplewyplewy, żeby samo gołe ziarno się złociło [...], to kury zaganiali na grzędę, żeby nie gubiły jaj w pokrzywach, to masło w maślnicy ubijali, to wyciskali sery, to dzieci kołysali, to motali przędzęmotać przędzęmotali przędzę, to na ogień dmuchali, żeby kasza prędzej gotowa była. Jaka tylko była robota w chacie i w obejściu, [...] my się każdej chwytali ochotnie. Co prawda, nie szło to darmo! Jak nie gospodarz, to gospodyni pamiętała o nas. Zawsze [...] na brzeżku ławy były kruszyny chleba i twarogu, zawsze w kubku trochę miodu albo chociaż mleka. Było z czego żyć. A wychodziła gospodyni na ogród pleć, albo z sierpem w pole, to się tylko od tego proga obejrzała, [...] garstewkęgarstewkagarstewkę prosa wzięła i sypiąc po izbie, mówiła:

Bożęta! Bożęta! Niech który pamięta
O dzieciach, o chacie… A tu proso macie!

I szła spokojnie do roboty. A my smyrk spod zapieckasmyrk spod zapieckasmyrk spod zapiecka, smyrk spod ławy, smyrk spod malowanej skrzyni! NużnużNuż w izbie gospodarzyć, dzieciom prawić, chłopcom koniki strugać, dziewuszkom [...] warkoczyki splatać. [...]

Pracy, co prawda, było dość, ale tej wdzięczności ludzkiej jeszcze więcej. [...]

Hej! hej! Gdzie to te czasy! Gdzie!?

Zatrzymał się Koszałek‑Opałek i z wolna fajeczkę pykał, a dzieci, choć nic nie mówił, słuchały, wpatrzone w niego.

wpis_02 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludka i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 13–18.
RCGzglFm2jSoA
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Y6QvRKttpao
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RAGUZzvJ1Ec0T
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na takim dobraniu wyrazów, aby powstały związki wyrazowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Opisz, w jaki sposób ludzie odwdzięczali się krasnoludkom za ich pomoc.

RzscMCaZqzboD
Miejsce na notatkę ucznia.
R1DXNqdvNoXiq
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RyHcI3SnxBHAh
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Ułóż zdanie ze związkiem frazeologicznym z powyższego ćwiczenia.

RzscMCaZqzboD
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Narysuj Koszałka‑Opałka.

R1Wm5RmdSp8Fs
Miejsce na rysunek ucznia.

Na podstawie fragmentów utworu Marii Konopnickiej opisz, jak wyobrażasz sobie Koszałka‑Opałka.

Rh49ZUGtsHKOY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Jak krasnoludki mogłyby pomagać ludziom we współczesnych czasach? Czego mogłyby oczekiwać w zamian? Zredaguj opowiadanie, w którym opiszesz życie krasnoludków w XXI wieku.

R1YkR5ZRxIqEM
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

chodaki
chodaki

rodzaj prymitywnego obuwia wykonanego ze słomy, drewna, skóry

drzewiej
drzewiej

dawniej

garstewka
garstewka

garstka

motać przędzę
motać przędzę

zwijać przędzę w motki

nuż
nuż

już

obaczyć
obaczyć

zobaczyć

obejście
obejście

dom z podwórzem i zabudowaniami gospodarskimi

odsłużyć
odsłużyć

odwdzięczyć się

opończa
opończa

obszerny płaszcz bez rękawów, z kapturem, noszony dawniej jako strój podróżny

plewy
plewy

odpadki pozostałe po młóceniu zboża

prawić
prawić

opowiadać

przytroczyć
przytroczyć

przywiązać za pomocą rzemieni, sznurów itp.

se
se

sobie

smyrk spod zapiecka
smyrk spod zapiecka

wyskoczyć zza pieca

srogi
srogi

groźny

światu
światu

świecie

tkliwie
tkliwie

czule, serecznie

z lipowego dziupla
z lipowego dziupla

z lipowej dziupli

Notatki ucznia

R1OdhQiQPPrpN
Miejsce na notatkę ucznia.

Bibliografia

Konopnicka M., (1994), O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań: Oficyna Wydawnicza GMP.

Ogrodowska B., (2001), Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce, Warszawa: Muza.

Wróblewska V. (red.), (2019), Słownik polskiej bajki ludowej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.