W świecie symetrii, czyli zbieramy materiał do artykułu
W świecie symetrii, czyli zbieramy materiał do artykułu
Cele lekcji
Cele ogólne
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
IX. Wielokąty, koła i okręgi.
5. Uczeń […] rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
XIV. Zadania tekstowe.
7. Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je [...].
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
IV. Kompetencje cyfrowe.
V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie powtórzą wiadomości dotyczące symetrii osiowej oraz figur osiowosymetrycznych. Wykonają wiele różnych ćwiczeń wymagających dostrzeżenia symetrii oraz rozpoznania i konstruowania figur / brył osiowosymetrycznych. Efektem pracy będzie zebranie w książce zdjęć przykładów symetrii w literach, w sztuce, w mozaikach, w architekturze, w kompozycjach na klombach.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wprowadzenie do tematu. | Zapytaj uczniów, gdzie w otaczającym świecie można znaleźć figury mające oś symetrii. | 5 min | dyskusja |
2. Opis przebiegu lekcji. | Zaproś klasę do krainy „W świecie symetrii”. Zapowiedz, że zadaniem uczniów jest przygotowanie zdjęć do artykułu do szkolnego bloga pt. „Na tropie symetrii w Minecrafcie”. Ustal zasady pracy. Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. | pogadanka | ||
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie | Poleć uczniom rozpoczęcie gry od przeczytania polecenia na dużej tablicy. Przypomnij o zabraniu książki i aparatu. W tej krainie uczniowie mają: – porozmawiać z Marią, wykonać opisane przez nią zadanie, następnie zrobić zdjęcia i umieścić je w książce na stronach pt. „Symetria w literach”, – porozmawiać z Florą, zaprojektować i obsadzić kwiatami klomb, żeby miał co najmniej jedną oś symetrii, następnie zrobić mu zdjęcie, np. z tarasu widokowego i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w kompozycjach, – porozmawiać z Tomkiem, uzupełnić mozaikę, żeby miała dwie osie symetrii, a następnie zrobić jej zdjęcie i umieścić je w książce na stronach pt. „Symetria w mozaikach”, – porozmawiać z Jurkiem, uzupełnić obraz, aby miał oś symetrii, a następnie zrobić mu zdjęcie i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w obrazach”, – porozmawiać z Marcinem, dokończyć fasadę, żeby miała oś symetrii, a następnie zrobić jej zdjęcie i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w architekturze”. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy każdy uczeń rozumie polecenia. W razie potrzeby wyjaśnij i zaproś uczniów do kontynuowania gry. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie | Uczniowie kontynuują wykonywanie zadań w krainie. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć. | Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań. Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań. | 5 min | pogadanka / dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy. | 5 min | pogadanka |