Z matematyką w centrum handlowym

Cele lekcji

Cele ogólne

  • I. Sprawności rachunkowa.

  • 1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

  • IV. Rozumowanie i argumentacja.

  • 3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

Cele szczegółowe

  • XIII. Elementy statystyki opisowej.

  • 2. Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach.

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

  • VII. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie będą doskonalić umiejętności związane z rozwiązywaniem zadań osadzonych w kontekście praktycznym, w tym m.in.: zastosowanie zależności między masą, ceną jednostkową a kosztem produktu; rozumienie porównywania ilorazowego i różnicowego, a także porównywania różnicowego z użyciem procentów; posługiwanie się średnią arytmetyczną oraz opisywanie sytuacji za pomocą wyrażenia arytmetycznego.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów, które umiejętności matematyczne mogą przydać się w czasie robienia zakupów w centrum handlowym.

5 min

dyskusja

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę do krainy „Z matematyką w centrum handlowym”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia podawane przez napotkane postacie lub zapisane na tabliczkach i realizowali każde zadanie w grze.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Z matematyką w centrum handlowym”.

Poleć uczniom porozmawianie z panią stojącą przy wejściu do centrum.

Przypomnij o zabraniu książki i aparatu.

Uczniowie w dowolnej kolejności mają odwiedzić sklepy i wykonać umieszczone w nich zadania. Pomieszczenia z zadaniami dla uczniów to: kwiaciarnia, piekarnia, sklep obuwniczy.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, które sklepy, w tym biuro, odwiedzili już uczniowie oraz czy każdy uczeń zrozumiał i wykonał otrzymane w nich zadania. W razie potrzeby wyjaśnij wątpliwości.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Z matematyką w centrum handlowym”.

Uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań w centrum handlowym.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań.

Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań.

Jeśli to możliwe, podczas omawiania wyświetl na ekranie zadania w poszczególnych sklepach.

Przy omówieniu zagadek w kwiaciarni zapytaj uczniów o zależność między warunkami zadania a ekspozycją. Uczniowie powinni zauważyć, że takie graficzne przedstawienie warunków zadania może ułatwić jego rozwiązanie.

Sprawdź, czy uczniowie zauważyli, że również ilustracja w piekarni może ułatwić rozwiązanie zadania.

Przy omówienie zadania w sklepie obuwniczym warto zapytać, które buty można było bez obliczeń przyporządkować do ceny.

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RZbpm6bWeyEDu

Plik PDF o rozmiarze 216.92 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim