W trybach trybów
Przeczytaj wypowiedzi pewnego piłkarza. Odgadnij jego intencje.
informacja, przypuszczenie, rozkaz
... byłoby cudownie! Grałbym w najlepszym klubie na świecie. Trenowalibyśmy razem z gwiazdami. Zazdrościliby mi koledzy z podwórka. Mama chwaliłaby się moimi sukcesami... | |
Gram w drużynie podwórkowej. Właśnie znowu strzelili mi gola. Przegrywamy wysoko i trener będzie się złościł, że nie daliśmy z siebie wszystkiego. Mam dość. | |
Chłopcy, weźcie się w garść. Biegnijcie szybciej. Niech wszyscy zobaczą pot na waszych czołach. Zróbmy to wspólnie – wygrajmy mecz!!! |
Przyporządkuj formy czasowników odpowiednim grupom.
biegnij, zróbmy, niech zobaczą, przegrywamy, weźcie, trafiłbym, trenowalibyśmy, strzelili, nie daliśmy, byłoby, zdobądźmy, chwaliłaby, gram, zazdrościliby, będzie się złościł, mam
Rozkaz, prośba | |
---|---|
Przypuszczenie | |
Informacja |
Przyporządkuj czasowniki odpowiednim grupom.
zaśpiewacie, siedzi, czytamy, biegnijmy, mówili, świecą, atakuj, uprałbym, śpijcie, kupiłby, strzelam, oglądały, nuciliby, płyń, opisz, ekranizowałaby, rozdałabyś, weźmie, wyjechałaby, róbcie, atakowałbyś, jedliśmy
Czasowniki w trybie orzekającym | |
---|---|
Czasowniki w trybie przypuszczającym | |
Czasowniki w trybie rozkazującym |
Wiersz „Marzenie” jest niedokończony. Stwórz własną zwrotkę do tego utworu. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj, żeby używać czasowników w trybie przypuszczającym.
Odpowiedzcie na pytania, stosując tryb przypuszczający. Swoje propozycje zapiszcie tutaj lub w zeszycie. Porównajcie odpowiedzi i podyskutujcie o nich.
Gdzie chcielibyście pojechać na wycieczkę klasową?
Co moglibyście zrobić, żeby poprawić humor smutnej koleżance?
O czym chcielibyście porozmawiać na kolejnej lekcji wychowawczej?
Jak rozwiązalibyście problem spóźnień na pierwszą lekcję?
Złóż powiedzenia.
bałbym się po nim chodzić., byłbyś nadal filozofem., toby nóżki nie złamała., i tak byłyby nieprzezroczyste., toby była dziadkiem.
Gdyby kózka nie skakała, | |
Gdyby słowa były mostem, | |
Nawet gdyby kobiety były ze szkła | |
Gdyby babcia miała wąsy, | |
Gdybyś milczał, |
Jak rozumiecie sentencje i powiedzenia z poprzedniego zadania? W jakiej sytuacji można by ich użyć? Porozmawiajcie o tym w klasie.