W trybach trybów
![Trybiki w zegarku Trybiki w zegarku Źródło: SomeDriftwood, licencja: CC BY-SA 3.0.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1M6bCSOFt7E5/3/ydQD2oJDK6BEwYtVEGpVxLI6JCRKBotJ.jpg)
Przeczytaj wypowiedzi pewnego piłkarza. Odgadnij jego intencje.
informacja, przypuszczenie, rozkaz
... byłoby cudownie! Grałbym w najlepszym klubie na świecie. Trenowalibyśmy razem z gwiazdami. Zazdrościliby mi koledzy z podwórka. Mama chwaliłaby się moimi sukcesami... | |
Gram w drużynie podwórkowej. Właśnie znowu strzelili mi gola. Przegrywamy wysoko i trener będzie się złościł, że nie daliśmy z siebie wszystkiego. Mam dość. | |
Chłopcy, weźcie się w garść. Biegnijcie szybciej. Niech wszyscy zobaczą pot na waszych czołach. Zróbmy to wspólnie – wygrajmy mecz!!! |
Przyporządkuj formy czasowników odpowiednim grupom.
biegnij, zróbmy, niech zobaczą, przegrywamy, weźcie, trafiłbym, trenowalibyśmy, strzelili, nie daliśmy, byłoby, zdobądźmy, chwaliłaby, gram, zazdrościliby, będzie się złościł, mam
Rozkaz, prośba | |
---|---|
Przypuszczenie | |
Informacja |
Przekształć formy czasowników w trybie orzekającym na tryb rozkazujący i przypuszczający.
Tryb orzekający: Rycerz walczy ze smokiem. Dzielnie patrzy mu w oczy. Szybko pokona potwora mieczem. Potem odbierze nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Tryb rozkazujący: Rycerzu ............ ze smokiem. Dzielnie ............ mu w oczy. Szybko .............. potwora mieczem. Potem .............. nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Tryb przypuszczający: Walczyłbym ze smokiem. Dzielnie ...................... mu w oczy. Szybko ...................... potwora mieczem. Potem ...................... nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Przyporządkuj czasowniki odpowiednim grupom.
zaśpiewacie, siedzi, czytamy, biegnijmy, mówili, świecą, atakuj, uprałbym, śpijcie, kupiłby, strzelam, oglądały, nuciliby, płyń, opisz, ekranizowałaby, rozdałabyś, weźmie, wyjechałaby, róbcie, atakowałbyś, jedliśmy
Czasowniki w trybie orzekającym | |
---|---|
Czasowniki w trybie przypuszczającym | |
Czasowniki w trybie rozkazującym |
Przeczytaj fragment wiersza Danuty Wawiłow pt. „Marzenie” i zaznacz w nim czasowniki w trybie przypuszczającym.
szary
Wszyscy ludzie kogoś mają,
kogoś głaszczą i kochają,
komuś szepczą coś do ucha
i się cieszą, że ich słucha....
Prawda?
Ja też chciałabym takiego,
choćby nawet najmniejszego,
choćby nawet najbrzydszego
pieska!
Mógłby sobie być buldogiem –
karmiłabym go twarogiem.
Mógłby sobie być seterem –
biegłby ze mną na spacerek.
Mógłby sobie być ratlerkiem –
brałabym go pod kołderkę.
(...)
Wiersz „Marzenie” jest niedokończony. Stwórz własną zwrotkę do tego utworu. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj, żeby używać czasowników w trybie przypuszczającym.
Odpowiedzcie na pytania, stosując tryb przypuszczający. Swoje propozycje zapiszcie tutaj lub w zeszycie. Porównajcie odpowiedzi i podyskutujcie o nich.
Gdzie chcielibyście pojechać na wycieczkę klasową?
Co moglibyście zrobić, żeby poprawić humor smutnej koleżance?
O czym chcielibyście porozmawiać na kolejnej lekcji wychowawczej?
Jak rozwiązalibyście problem spóźnień na pierwszą lekcję?
Uzupełnij zdania cząstkami by, byście, byśmy pisanymi razem lub osobno.
Proszę, .................... wrócili przed zmrokiem. (że)
Może ............ chciał pójść z nami do kina?
............ nie zapomniała, .................. mleko. (Gdy) (kupiła)
Czy ...................... to dla mnie? (zrobił)
On ............ to szybko rozwiązał.
Złóż powiedzenia.
bałbym się po nim chodzić., byłbyś nadal filozofem., toby nóżki nie złamała., i tak byłyby nieprzezroczyste., toby była dziadkiem.
Gdyby kózka nie skakała, | |
Gdyby słowa były mostem, | |
Nawet gdyby kobiety były ze szkła | |
Gdyby babcia miała wąsy, | |
Gdybyś milczał, |
Jak rozumiecie sentencje i powiedzenia z poprzedniego zadania? W jakiej sytuacji można by ich użyć? Porozmawiajcie o tym w klasie.