Wakacyjne opowieści
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DBsYsz9ll
Wszyscy, którzy są w Obozie Podróżników, w czerwcu, lipcu i sierpniu odpoczywali lub podróżowali. Teraz opowiadają o swoich przygodach. Dołącz do nich!
Opowiedzcie sobie, jak spędzaliście czas w lecie. Uważnie słuchajcie, żeby potem opisać wakacje swoich koleżanek i kolegów innym.
Zastanów się, gdzie na przykład mogą wydarzyć się przedstawione sytuacje, i przyporządkuj je do odpowiedniej grupy.
wyjście do kina, żeglowanie, zabawa w Indian, pływanie, opalanie się, zdobywanie szczytów, zwiedzanie zabytków, nurkowanie, gra w piłkę, jazda wyciągiem, czytanie książek
W górach | |
---|---|
Nad wodą | |
Wszędzie | |
W mieście |
Czy wiesz, o czym rozmawiają?
Z obrazków w tajemniczy sposób zniknęła część napisów. Przeczytajcie odpowiedzi i spróbujcie ułożyć pytania, które będą do nich pasować. Zapiszcie je tutaj lub w zeszycie.
Czy łatwo się domyślić, o czym rozmawiają osoby na obrazkach? Czy bez pytań można zrozumieć odpowiedzi? Jak myślicie, dlaczego?
Ułóż kilka pytań, które pozwolą ci uzyskać informacje o tym, jak spędzili wakacje twoi rówieśnicy. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj o wielkiej literze na początku i znaku zapytania na końcu każdego pytania.
Pamiętacie opowieści wakacyjne swoich kolegów i koleżanek? Przesiądźcie się gdzie indziej i opowiedzcie o ich przygodach innej osobie.
Słuchając opowiadania, zadawajcie pytania, które pozwolą wam uzyskać jak najwięcej informacji.
Wielka wyprawa
Czy dzięki wakacyjnym opowieściom lepiej znasz różne rejony Polski? A jak jest z twoją ortografią? Sprawdź się!
Czy w poprzednim ćwiczeniu dostrzegasz jakąś regułę? Spróbuj ją wypowiedzieć.
Przeczytaj zdanie i wstaw brakujące wyrazy.
małą literą, wielką literą
Nazwy oceanów, mórz, gór, szczytów górskich, rzek, jezior, nizin, wyżyn itp. piszemy...
...............................
Obejrzyj animację. Jak sądzisz, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw różnych krajów i ich mieszkańców? Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Podróż z Marsa do Katowic Podróż z Marsa do Katowic Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0, muzyka: audiojungle.net.
Marsjanie już wiedzą, jak zapisywać nazwy różnych miejsc na świecie i ich mieszkańców. A ty? Sprawdź się. Uzupełnij tabelę według wzoru w pierwszym wierszu.
kontynent | kraj | region | miasto | mieszkanka | przymiotnik |
---|---|---|---|---|---|
– | Polska | – | – | Polka | polski |
Azja | – | – | – | ||
– | – | – | Francuzka | ||
– | – | – | Gdańsk | ||
– | – | Pomorze | – |
Przeczytaj uważnie tekst i wstaw brakujące słowa. Potem przeczytaj całą regułę ortograficzną.
wielką literą, kontynentów, miast, regionów, małą literą
Nazwy planet, .............................., krajów, .............................. i miast piszemy wielką literą.
Nazwy mieszkańców planet, kontynentów, krajów i regionów piszemy .............................., a nazwy mieszkańców .............................. zapisujemy ...............................
Przymiotniki utworzone od tych nazw piszemy małą literą.
Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy pt. „Globus” i zaznacz występujące w nim nazwy własne.
GlobusW szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:
Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.
Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!
Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!Jan Brzechwa, Globus, [w:] tegoż, Globus, Warszawa 1965, s. 27.
Przyporządkuj do odpowiednich grup nazwy własne pojawiające się w wierszu „Globus”.
Poznańskie, Kielce, Opole, Kraków, Warszawa, Tatry, Wieprz, Ziemie Zachodnie, Łódź, San, Gdańsk, Nowy Targ, Siedlce, Śląsk, Zakopane, Gdynia, Giewont, Bzura, Wisła, Pomorze
Miasta | |
---|---|
Rzeki | |
Góry | |
Regiony |
Przyjrzyjcie się mapie Polski np. w atlasie lub w internecie. Odszukajcie wszystkie wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór, regionów. Jak wyobrażacie sobie zmiany na mapie spowodowane powstaniem guza? Opowiedzcie o tym.
Czy umiejętność korzystania z mapy jest pożyteczna? Uzasadnij swoje zdanie.
Co by się stało, gdyby ktoś nieuważny pomieszał na mapie nazwy miejscowości, rzek, gór, regionów? Podyskutujcie o tym w klasie. Zapiszcie tutaj lub w zeszytach kilka możliwych do przewidzenia skutków takiego bałaganiarstwa.
Polka czy polka?
Dlaczego niektóre słowa są pisane raz małą literą, a raz wielką? Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytanie.
Chory na odrę Piotrek patrzył przez okno na Odrę.
Mała Polka wygrała konkurs polki.
Harcerze z obozu nad Wartą całą noc trzymali wartę.
Sprawdź, czy wiesz, jak zapisać słowa zgodnie z ich znaczeniem.
śnieżkę, Śnieżkę, łodzią, ziemię, Róży, róży, Ziemię, Arabów, arabów, Łodzi
Wczoraj na wyścigach .................... było wielu .................... zainteresowanych kupnem koni.
Krasnoludki ulepiły wielką .................... i chciały ją zanieść na .....................
Czy można .................... pływać po ....................?
Bezzałogowy statek kosmiczny sfotografował ...................., a potem z hukiem gruchnął o .....................
Nikt nie dał .................... ani jednej .....................