Walka na czyny czy tylko na słowa – spór młodych ze starymi w „Odzie do młodości” A. Mickiewicza
Walka na czyny czy tylko na słowa – spór młodych ze starymi w „Odzie do młodości” A. Mickiewicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna tekst Ody do młodości A. Mickiewicza,
zna definicję ody,
rozumie zjawisko sporów pokoleniowych w literaturze.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyciągać wnioski o romantycznym światopoglądzie w oparciu o przesłanie utworu,
zauważa tendencję romantyzmu do sięgania po wątki antyczne,
potrafi odwołać się do tekstu,
doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody problemowej, podającej, heurystycznej, metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca grupowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik Opowieść o człowieku (tekst ody)
Tomik poezji
Podręczny słownik terminów literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji poświeconej balladzie „Romantyczność”, szczególnie postaci starca. Podaje temat lekcji: Walka na czyny czy tylko na słowa – spór młodych ze starymi w „Odzie do młodości” A. Mickiewicza.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje informacje na temat czasu, okoliczności napisania oraz wydania „Ody do młodości”.
Jeden z uczniów głośno czyta treść utworu.
Nauczyciel prosi klasę o wyjaśnienie pojęcia – oda (antyczny rodowód, silne zainteresowanie oświecenia tym gatunkiem).
Nauczyciel przypomina, iż oda uważana była za gatunek czysty, romantyzm zaś korzystał z wytworzonych przez siebie nowych synkretycznych gatunków. Prosi więc o zastanowienie się, jakie znaczenie może mieć sięgnięcie przez Mickiewicza do gatunku ody oraz czy spełnia ona kryteria klasycznej ody.
Rozdanie słowników, praca uczniów nad hasłem - oda.
Uczniowie podają definicję słowa, sporządzają notatkę do zeszytu.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie frazy: kto dzieckiem w kolebce łeb urwał Hydrze.: Rozmowa na temat wątków mitologicznych w romantyzmie.
Klasa przygotowuje w grupach 4‑osobowych tabelę zbierającą sądy zawarte w „Odzie do młodości” o pokoleniu klasyków i romantyków.
Ochotnik przedstawia wyniki pracy, inni go uzupełniają.
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę atrakcyjności utworu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi dwóch uczniów o odegranie ich wyobrażenia na temat sporu klasyka z romantykiem.
Nauczyciel pyta uczniów, jak sądzą czy takie spory odgrywały się tylko na polu literatury, czy też były podejmowane jakieś inne działania?
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Biedrzycki K., Opowieść o człowieku. Język polski klasa II, Znak, Kraków 2002. (tekst ody)
Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1998.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus‑Sitarz, Universitas, Kraków 2004.
Sławiński J., Głowiński M., Podręczny słownik terminów literackich, Open, Warszawa 1994.
Wydruk wypowiedzi Sławomira Mrożka Dialog 8/1978.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz, czy doświadczasz niezgody pokoleń. Odpowiedź uzasadnij. Jeśli tak, to jak ona wygląda w Twoim przypadku? (150 słów)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak