Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Walka na czyny czy tylko na słowa – spór młodych ze starymi w „Odzie do młodości” A. Mickiewicza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna tekst Ody do młodości A. Mickiewicza,

  • zna definicję ody,

  • rozumie zjawisko sporów pokoleniowych w literaturze.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyciągać wnioski o romantycznym światopoglądzie w oparciu o przesłanie utworu,

  • zauważa tendencję romantyzmu do sięgania po wątki antyczne,

  • potrafi odwołać się do tekstu,

  • doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem.

2. Metoda i forma pracy

Elementy metody problemowej, podającej, heurystycznej, metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca grupowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik Opowieść o człowieku (tekst ody)

Tomik poezji

Podręczny słownik terminów literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji poświeconej balladzie „Romantyczność”, szczególnie postaci starca. Podaje temat lekcji: Walka na czyny czy tylko na słowa – spór młodych ze starymi w „Odzie do młodości” A. Mickiewicza.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje informacje na temat czasu, okoliczności napisania oraz wydania „Ody do młodości”.

  2. Jeden z uczniów głośno czyta treść utworu.

  3. Nauczyciel prosi klasę o wyjaśnienie pojęcia – oda (antyczny rodowód, silne zainteresowanie oświecenia tym gatunkiem).

  4. Nauczyciel przypomina, iż oda uważana była za gatunek czysty, romantyzm zaś korzystał z wytworzonych przez siebie nowych synkretycznych gatunków. Prosi więc o zastanowienie się, jakie znaczenie może mieć sięgnięcie przez Mickiewicza do gatunku ody oraz czy spełnia ona kryteria klasycznej ody.

  5. Rozdanie słowników, praca uczniów nad hasłem - oda.

  6. Uczniowie podają definicję słowa, sporządzają notatkę do zeszytu.

  7. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie frazy: kto dzieckiem w kolebce łeb urwał Hydrze.: Rozmowa na temat wątków mitologicznych w romantyzmie.

  8. Klasa przygotowuje w grupach 4‑osobowych tabelę zbierającą sądy zawarte w „Odzie do młodości” o pokoleniu klasyków i romantyków.

  9. Ochotnik przedstawia wyniki pracy, inni go uzupełniają.

  10. Nauczyciel prosi uczniów o ocenę atrakcyjności utworu.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi dwóch uczniów o odegranie ich wyobrażenia na temat sporu klasyka z romantykiem.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jak sądzą czy takie spory odgrywały się tylko na polu literatury, czy też były podejmowane jakieś inne działania?

  3. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Biedrzycki K., Opowieść o człowieku. Język polski klasa II, Znak, Kraków 2002. (tekst ody)

  2. Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1998.

  3. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus‑Sitarz, Universitas, Kraków 2004.

  4. Sławiński J., Głowiński M., Podręczny słownik terminów literackich, Open, Warszawa 1994.

  5. Wydruk wypowiedzi Sławomira Mrożka Dialog 8/1978.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz, czy doświadczasz niezgody pokoleń. Odpowiedź uzasadnij. Jeśli tak, to jak ona wygląda w Twoim przypadku? (150 słów)

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RRc0Xrjs5zxcn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.19 KB w języku polskim
R1OXSDe5Q02kC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim