Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1IseiqdmrzQe1

Wesoły dramat – dramma giocoso

Źródło: Maria Majewska-Mocek, Ewa Chorościan, cc0.

Ważne daty

1695 – Giovani Cosimo Villifranchi po raz pierwszy stosuje termin dramma giocoso w przedmowie do libretta L’ipocondriaco

1733 – włoska premiera intermezza La serva padrona (Służąca panią) Giovanniego Batisty Pergolesiego

1748 – pierwsze libretto dramaturga Carla Goldoniego określone jako dramma giocoso: La scuola moderna o sia La maestra di buon gusto

1749–1761 – współpraca Goldoniego z kompozytorem Baldassare Galuppim, 13 wspólnych oper

1752 – paryska premiera La serva padrona Pergolesiego, spór buffonistówantybuffonistami

1777 – premiera opery Il mondo della luna (Księżycowy świat) Josepha Haydna do libretta Goldoniego

1787 – premiera dramma giocoso Don Giovanni Wolfganga Amadeusza Mozarta w Pradze

1790 – premiera Cosi fan tutte Mozarta w Wiedniu w Burgtheater

1813 – premiera L'Italiana in Algeri (Włoszki w Algierze) Gioacchino Rossiniego

1836 – premiera Betly albo La capanna svizzera (Betly albo chatka szwajcarska) Gaetano Donizettiego, prawdopodobnie ostatniej opery z gatunku dramma giocoso

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1OyS1abQSCeN1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Maria Majewska-Mocek, Ewa Chorościan, cc0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się
  • rozumieć pojęcie dramma giocoso i poprawnie się nim posługiwać;

  • tytułów dzieł należących do tego gatunku i kompozytorów, którzy je tworzyli;

  • treści oper reprezentatywnych dla tego gatunku

  • wskazywać cechy stylistyczne charakterystyczne dla gatunku dramma giocoso;

  • rozpoznać ze słuchu odpowiednie fragmenty muzyczne określając ich tytuł i nazwisko kompozytora.

Wstęp

Choć początki opery związane są z ideą wskrzeszenia antycznej tragedii, to szybko stało się jasne, że publiczność, poza doświadczeniem katharsis, od dramma per musica oczekuje również rozrywki. Elementy komiczne, wykorzystujące zazwyczaj niewybredne żarty, zaczęły pojawiać się w operze najpierw jako dodatkowe wstawki – tzw. intermezza – wykonywane między aktami poważnych oper. Ich rodowód sięga tradycji commedia dell’arte, czyli ludowych włoskich przedstawień komediowych opartych na schematycznych postaciach – Arlekina, Kolombiny, Pantalona.

Rls6HgtuJ1DcC1
Jean Antoine Watteau, „Włoscy komedianci”, 1720 r, Muzeum sztuki w Waszyngtonie, D.C., Stany Zjednoczone, Wikipedia.org, Domena publiczna

Z czasem komediowe intermezza zaczęły się rozrastać i przyćmiewać właściwe, poważne dzieło – takim rozbudowanym intermezzem była Służąca panią (La serva padrona) Giovanniego Batisty Pergolesiego z 1733 roku, której wystawienie w 1752 roku w Paryżu wywołało słynny spór buffonistówantybuffonistami. Komediowe wstawki przekształciły się w osobny gatunek operowy – operę buffa (operę komiczną), czyli przeciwieństwo dotychczasowych oper seria (oper poważnych). Różnice w tych dwóch gatunkach nie dotyczyły jedynie charakteru postaci i nastroju samego libretta oraz pozytywnego bądź tragicznego zakończenia, lecz miały również wpływ na użyte w utworze środki muzyczne – mniejszą orkiestrę w operach komicznych, mniej rozbudowane arie solowe, częściej w formie cavatiny lub canzonetty i liczne sceny zespołowe.

Podział świata na czarno‑biały nie odpowiadał jednak wszystkim twórcom, a libretta oper, przedstawiające ludzkie perypetie, nie dawały się zawsze łatwo klasyfikować na wyłącznie poważne i zupełnie komediowe. Pojawiły się zatem gatunki mieszane, łączące elementy oper buffa i seria. Jednym z nich był dramma giocosoDramma giocosodramma giocoso, co przetłumaczyć można jako wesoły dramat. Gatunek ten rozwinął się w drugiej połowie XVIII wieku, by zaniknąć w początkach wieku XIX.

Terminu dramma giocosoDramma giocosodramma giocoso po raz pierwszy użył librecista Giovani Cosimo Villifranchi, jako określenia dla libretta L’ipocondiriaco z 1695 roku. Nie wiadomo jednak, czy do tego tekstu kiedykolwiek skomponowano muzykę. Faktyczne wykształcenie się gatunku dramma giocoso przypada na lata ok. 1749–1761 – okres współpracy dramaturga Carla Goldoniego i kompozytora Baldassarego Galuppiego.

RjpHB399Zss7u1
Alessandro Longhi, „Carlo Goldoni”, Muzeum w Wenecji, Włochy, Wikipedia, Domena publiczna

Biografia Carla Goldoni

Carlo Goldoni był weneckim adwokatem i dramaturgiem, piszącym głównie dla teatrów dramatycznych. Tworzenie librett oper komicznych, choć dochodowe, uważał za zajęcie na tyle kompromitujące, że swoje dzieła operowe pisał pod pseudonimem Polisseno Fegejo. Postanowił zreformować mało ambitne libretta oper buffa mieszając w nich elementy poważne z komicznymi. Wprowadził zatem w dramma giocoso obok postaci z opery poważnej (partie seriaPartie seriapartie seria), postaci komiczne (partie buffaPartie buffapartie buffa), a także bohaterów łączących w sobie obydwie cechy (di mezzo carattereDi mezzo caratteredi mezzo carattere), później dołączając również w niektórych librettach postaci sentymentalne. Partie te różniły się nie tylko charakterem, ale również poziomem wykonawczym – postaciom poważnym kompozytorzy powierzali najczęściej bardziej wymagające arie. Wśród innych typowych dla tego gatunku cech wymienić należy, zaczerpnięte z opery buffa, sceny zespołowe – w tym introduzione, czyli scenę ansamblową następującą tuż po uwerturze i wprowadzającą w treść przedstawienia. Liczba postaci dramma giocoso zwykle ograniczała się do siedmiu, wśród których pojawiały się osoby wysoko urodzone (partie seria) oraz przedstawiciele niższych warstw (partie buffa), a także partie pośrednie (di mezzo carattere), przy czym nowy gatunek operowy często szydził z arystokracji, wzywając do przełamywania barier społecznych. Z czasem w dramma giocoso pojawiają się również sceny grozy.

Teksty Goldoniego zaczęły się cieszyć w drugiej połowie XVIII wieku ogromnym powodzeniem, a poza Galuppim, z którym librecista współpracował przez kilka lat, sięgało po nie wielu kompozytorów, m.in. Giovanni Paisiello, Antonio Salieri, Domenico Cimarosa. Do niektórych z librett Goldoniego powstawały też praktycznie niewykonywane dziś opery Josepha Haydna, pisane dla dworu Esterhazych, m.in. Księżycowy świat (Il mondo della luna) z 1777 roku.

R1VvRtVermv8S1
Maxa Slevogta, „Luigi Bassi w roli Don Giovanniego”, (1787), Muzeum w Berlinie, Niemcy, Wikipedia.org, Domena publiczna

Występowanie dramma giocoso

Przykłady dramma giocoso znaleźć można również u Wolfganga Amadeusza Mozarta. Określenie to pojawia się przy niektórych jego wczesnych, mało dziś znanych, operach. takich jak: Udana naiwność (La finta semplice) KV 51, Fałszywa ogrodniczka (La fintagiardiniera) KV 169 czy zachowana we fragmentach Gęś z Kairu (L’oca del Cairo) KV 442. Najpełniejsze ujęcie tego gatunku nastąpiło jednak dopiero w operze Don Giovanni albo Rozpustnik ukarany KV 527, której premiera miała miejsce w Pradze w 1787 roku. Postać słynnego uwodziciela ma wiele pierwowzorów – literackiego Don Juana Moliera, a także zupełnie realnego – Casanovę, który według legendy, jako dobry przyjaciel librecisty, Lorenza Da Pontego, miał dopisać do tekstu opery kilka wersów.

RbVOnT3MA0zhf1
niedostępna dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
Prezentacja 3D pt. „Rękopis partytury uwertury do Don Giovanniego”

Libretto Don Giovanniego, choć pojawiają się w nim postaci komiczne, dalekie jest od stylistyki buffa, rozpoczynając się od morderstwa. W finale da Ponta wprowadził dodatkowo elementy grozy – ożywiający posąg Komandora, który przychodzi na ucztę do Don Giovanniego i wymierza sprawiedliwość.

RxJ7bAfs1Enkk1
Utwór muzyczny: W.A. Mozart, aria „Don Giovanni”, akt II, scena XV. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

W tej samej operze obok upiornego Komandora pojawia się jednak bohater typowo komediowy – Leporello, a także postać Zerliny, łatwowiernej wieśniaczki, która szybko ulega urokowi Don Giovanniego, by za chwilę błagać swojego narzeczonego o wybaczenie.

R11QQUSv5anNU1
Utwór muzyczny:: W.A. Mozart aria „Don Giovanni”, „Batti batti o bel Masetto”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
RgnObnNlIsOED
Ilustracja interaktywna przedstawia: Maxa Slevogta, „Luigi Bassi w roli Don Giovanniego”, (1787). Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Tytułowa postać opery, której pierwowzoru możemy doszukiwać się m.in. w „Don Juanie” Moliera, ale również w prawdziwej postaci jaką był Casanova.
Maxa Slevogta, „Luigi Bassi w roli Don Giovanniego”, (1787), Muzeum w Berlinie, Niemcy, Wikipedia.org, Domena publiczna
RaF5hYnmyvKdL
Ilustracja nieznanego autora przedstawia młodą kobietę z długimi włosami spiętymi w kok. Kobieta we włosach ma wpięte pawie pióra. Ubrana jest w długą suknię, która została przykryta płaszczem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Najbardziej tragiczna i temperamentna bohaterka całej opery, odpowiada postaci seria. Córka zamordowanego Komandora, zwiedziona przez przebranego Don Giovanniego, poszukuje zemsty na oszuście i mordercy.
Donna Anna, parterre.com, Domena publiczna
R18BwJrDAbfSn
Ilustracja nieznanego autora przedstawia mężczyznę i kobietę idącą przez park. Mężczyzną jest Don Giovanni, który został przedstawiony jako młodzieniec ubrany w bogato zdobiony zielony płaszcz, biało-złotą koszulę oraz krótkie czarno-białe spodnie. Na jego nogach widoczne są białe rajtuzy. U boku mężczyzny widoczna jest młoda ciemnoskóra kobieta Zerlina, która ubrana jest w czarny sweterek i złoto-czerwoną spódnicę. Para trzyma się za ręce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Postać buffa, wieśniaczka, która już na własnym weselu z Masettem daje się uwieść Don Giovanniemu słodkim duetem „La ci darem la mano”, by za moment błagać swego ukochanego o wybaczenie.
Don Giovanni i Zerlina, Wikipedia.org, Domena publiczna
R1Rd0Ajke5wkE
Ilustracja nieznanego autora przedstawia Donnę Elwirę - kobietę w średnim wieku, ubraną w biały czepek i suknie przepasaną czerwonym materiałem w towarzystwie dwóch osób. Donna Elwira znajduje się w środku. Obok niej widoczna jest młoda blond włosa kobieta oraz mężczyzna w średnim wieku, którzy powstrzymują kobietę i trzymają ją za ręce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Dawna kochanka Don Giovanniego. Gdy od Leporella dowiaduje się o licznych kochankach głównego bohatera, dołącza do korowodu postaci poszukujących zemsty na tytułowym rozpustniku. Postać mezzo-carattere.
Donna Elwira, www.ejournals.eu, CC BY 3.0
Ruz04jOjEAsUq
Czarno-biała ilustracja przedstawia mężczyznę w średnim wieku, jest to Leporello, który ma krótkie ciemne włosy oraz średniej długości zarost. Leoporello ubrany jest w długi płaszcz i spodnie sięgające kolan. W jednej dłoni trzyma kapelusz. Mężczyzna wykonuje ukłon. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Służący Don Giovanniego, postać komiczna wywodząca się niemal wprost z commedii dell’arte. Przebiegły, lecz strachliwy, chytry, choć uległy wobec rozkazów Don Giovanniego – ostatecznie wyjdzie cało ze wszystkich opresji.
Leporello, 1917, wikipedia.org, domena publiczna

Kontynuacja idei wesołego dramatu

RHRd3btDk2JW61
Rękopis Cosi fan tutte, www.prestoclassical.co.uk/, CC BY 3.0

Kontynuacją idei wesołego dramatu jest w dorobku operowym Mozarta Cosi fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków – tytuł tej opery częściej można jednak spotkać we włoskim oryginale) KV 588 z 1790 roku.

R1GoyhuB1Z63K1
Utwór muzyczny: W. A. Mozart, „Cosi fan tutte, Uwertura”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Libretto, ponownie autorstwa Da Ponte, przedstawia historię zakładu dwóch młodzieńców – Fernanda i Gulielma – ze starszym i bardziej doświadczonym przyjacielem – Don Alfonso, który nie wierzy w wierność ich ukochanych – Fiordiligi i jej siostry Dorabelli. Mężczyźni postanawiają wystawić zatem swoje ukochane na próbę – udając wyjazd na wojnę, przybywają do domu swoich narzeczonych w przebraniu nieznajomych przybyszów – Albańczyków – i od razu, ku uciesze Don Alfonsa i pokojówki Despiny, zaczynają zalecać się do młodych kobiet. Początkowo niechętne i zrozpaczone wyjazdem narzeczonych dziewczęta, ku rozpaczy zakochanych młodzieńców, stopniowo jednak ulegają czarowi nowych przybyszów. Pomimo rozczarowania i nieporozumienia, wszystko kończy się pozytywnie i Fiordiligi oraz Dorabella ponownie przysięgają ukochanym dozgonną wierność.

W przypadku tej opery sam kompozytor miał kłopot z przypisaniem poszczególnych partii do gatunków seria i buffa. Jedyną postacią, co do której charakter nie pozostawia wątpliwości, jest pokojówka Despina – bohaterka typowo komiczna. Pozostałe role wydają się być na pograniczu seria i buffa, gdyż nie znamy ich statusu społecznego, a charaktery nie dają się łatwo przypisać schematom. Ich powagę wyznaczają raczej atrybuty muzyczne – rozbudowane, wirtuozowskie arie Fiordiligi, np. sytuują ją jako postać prima seria.

RU0EqWcrKUN9h1
Utwór muzyczny: W. A. Mozart, „Cosi fan tutte, Aria Fiordiligi Come scoglio”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RNibDLOXJ1AgK1
Autor nieznany, „Roksolana, pierwowzór bohaterki opery Włoszka w Algierze”, początek XVI w., kolekcja prywatna, wikimedia.org, Domena publiczna

Idea wesołego dramatu kontynuatorów znalazła również wśród dwóch twórców opery XIX‑wiecznej – Gioacchina Rossiniego i Gaetana Donizettiego. W dorobku Rossiniego znalazły się cztery dzieła opatrzone określeniem dramma giocoso, wśród których najbardziej znanym jest Włoszka w Algierze (L’Italiana in Algeri) z 1813 roku do libretta Angelo Anellego. W twórczości Donizettiego można również znaleźć przykłady dramma giocoso, np. Pomyślne oszustwo (Il fortunato inganno) z 1823 roku, a także dwa oparte na librettach samego kompozytora: Teatralne obyczaje i nieobyczajności (Le convenienze ed inconvenienze teatrali) z 1827 i Betly albo chatka szwajcarska (Betly, ossia La capanna svizzera) z 1836 roku.

Opera w XIX wieku zaczyna zmierzać w zupełnie innym od dotychczasowego kierunku, zmieniając tematykę dzieł, sięgając po wątki historyczne i zaczerpnięte z literatury pięknej. Zarówno opera seria i buffa, jak też gatunki łączące obie te stylistyki, ulegają w epoce romantyzmu wyczerpaniu. Betly jest zatem prawdopodobnie ostatnim przykładem gatunku dramma giocoso.

Zadania

Rs3pOWUX2Z4VS
Ćwiczenie 1
R1a3Hsr251ZAs
Ćwiczenie 2
Uzupełnianie treści Gatunek dramma giocoso, którego czas rozwoju przypada na drugą połowę 1. XVIII, 2. Gaetano Donizetti, 3. Don Giovanni, 4. Carlo Goldoni, 5. opery buffa wieku.
Stanowi połączenie elementów 1. XVIII, 2. Gaetano Donizetti, 3. Don Giovanni, 4. Carlo Goldoni, 5. opery buffa i opery seria.
Za głównego autora librett w tym gatunku uchodził wenecki prawnik i dramaturg 1. XVIII, 2. Gaetano Donizetti, 3. Don Giovanni, 4. Carlo Goldoni, 5. opery buffa.
W dorobku W.A. Mozarta najsłynniejszym przykładem dramma giocoso jest 1. XVIII, 2. Gaetano Donizetti, 3. Don Giovanni, 4. Carlo Goldoni, 5. opery buffa, którego premiera odbyła się w 1787 roku w Pradze.
Jeden z ostatnich przykładów dramma giocoso – operę Betly – napisał w 1836 roku 1. XVIII, 2. Gaetano Donizetti, 3. Don Giovanni, 4. Carlo Goldoni, 5. opery buffa.
R1APK4DBw3Zap
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do tytułów drammi giocosi: Wolfgang Amadeusz Mozart. Możliwe odpowiedzi: 1. Księżycowy świat, 2. Don Giovanni, 3. Włoszka w Algierze, 4. Betly albo chatka szwajcarska Gaetano Donizetti. Możliwe odpowiedzi: 1. Księżycowy świat, 2. Don Giovanni, 3. Włoszka w Algierze, 4. Betly albo chatka szwajcarska Joseph Haydn. Możliwe odpowiedzi: 1. Księżycowy świat, 2. Don Giovanni, 3. Włoszka w Algierze, 4. Betly albo chatka szwajcarska. Gioacchino Rossini. Możliwe odpowiedzi: 1. Księżycowy świat, 2. Don Giovanni, 3. Włoszka w Algierze, 4. Betly albo chatka szwajcarska.
R1eaPlofxDYz6
Ćwiczenie 4
RWZxKznHOpWoW
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij pojęcie di mezzo carattere.
REGW9E3lUBcVQ
Ćwiczenie 6
RVqQPyo8XhuEa
Ćwiczenie 7
Połącz w pary bohaterów opery Don Giovanni W.A. Mozarta z odpowiadającym im ariami: Komandor. Możliwe odpowiedzi: 1. Madamina, il catalogo è questo (aria katalogowa), 2. Don Giovanni a cenar teco, 3. Deh vieni alla finiestra, 4. Batti batti o bel Masetto. Leporello. Możliwe odpowiedzi: 1. Madamina, il catalogo è questo (aria katalogowa), 2. Don Giovanni a cenar teco, 3. Deh vieni alla finiestra, 4. Batti batti o bel Masetto. Don Giovanni. Możliwe odpowiedzi: 1. Madamina, il catalogo è questo (aria katalogowa), 2. Don Giovanni a cenar teco, 3. Deh vieni alla finiestra, 4. Batti batti o bel Masetto. Zerlina. Możliwe odpowiedzi: 1. Madamina, il catalogo è questo (aria katalogowa), 2. Don Giovanni a cenar teco, 3. Deh vieni alla finiestra, 4. Batti batti o bel Masetto.

Słownik pojeć

Dramma giocoso
Dramma giocoso

– gatunek operowy, który rozwijał się w drugiej poł. XVIII wieku, łączący elementy opery komicznej i poważnej zarówno w wersji literackiej, jak i muzycznej.

Partie seria
Partie seria

– partia poważna w dramma giocoso, zwykle zarezerwowana dla wysoko urodzonych postaci, odznaczała się bardziej popisowymi ariami.

Partie buffa
Partie buffa

– partia komiczna w dramma giocoso, którą powierzano najczęściej niżej urodzonym – służącym, ogrodnikom, przedstawicielom mieszczaństwa, powierzano jej prostsze arie, canzonetty.

Di mezzo carattere
Di mezzo carattere

– partia o pośrednim charakterze, łącząca elementy seria i buffa.

  • encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna