Wielka improwizacja jako wyraz bólu patriotycznego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść III części Dziadów Adama Mickiewicza,

  • zna znaczenie „wielkiej improwizacji bohatera” III części Dziadów Adama Mickiewicza,

  • zna powody podjęcia walki Konrada z Bogiem,

b) Umiejętności

  • Uczeń:

  • potrafi dokonać charakterystyki Konrada z III części Dziadów Adama Mickiewicza,

  • potrafi omówić rolę patriotyzmu w życiu Konrada,

  • potrafi omówić bunt bohatera przeciwko Bogu,

  • potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,

  • zdobywa umiejętności pracy indywidualnej.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka heurystyczna, praca z tekstem – interpretacja, mapa mentalna, burza mózgów

3. Środki dydaktyczne

III części Dziadów Adama Mickiewicza

plansza z cytatami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśia, że praca nad tematem rozpocznie się od krótkiej charakterystyki głównego bohatera czyli Konrada.

  2. Uczniowie omawiają postać Kobnrada ( załącznik 1. – notatka dla nauczyciela).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie dlaczego Konrad podjął się walki z Bogiem? Uczniowie wymieniane powody wypisują na tablicy ( załącznik 2.). Wspólnie z nauczycielem omawiają owe powody.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o omówienie utożsamiania się Konrada z całą ojczyzną. Uczniowie mówią o patriotyzmie Konrada. Omawiają świadczące o tym utożsamieniu cytaty, które nauczyciel prezentuje na planszy.

Ja i ojczyzna to jedno.

Nazywam się Milion – bo za miliony

Kocham i cierpię katusze (załącznik 3. – analiza cytatów).

  1. Następnie uczniowie wyjaśniają powody buntu Konrada przeciwko Bogu. Zwracają tu szczególną uwagę na powiązanie tegoż buntu z patriotyzmem bohatera. Warto poprosić tutaj uczniów o wyjaśnienie znaczenia bluźnierstw, które wypowiada Konrad. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że bunt ma cechy wręcz szatańskie, a jego powodem jest upadek powstania listopadowego.

c) Faza podsumowująca

  1. Próba odgadnięcia sensu ideowego klęski Konrada. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć pisemnie na to polecenie.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie swoich odpowiedzi.

5. Bibliografia

Makowski Stanisław, Romantyzm, WSiP, Warszawa 1994.

Witkowska Alina, Literatura romantyzmu, PWN, Warszawa 1986.

6. Załączniki

a). załącznik 1. – notatka dla nauczyciela - charakterystyka Konrada

  • poeta, wieszcz, prorok, duchowy przywódca narodu

  • samotny, potężny, czuły, rozumny, tajemniczy, skłócony ze światem, wrażliwy, indywidualista, nade wszystko kocha ojczyznę, przewyższa innych więźniów talentem

  • mówi o roli poety i poezji

  • wyznaje, że ma poczucie wielkiej energii, siły duchowej, nadludzkiej, Boskiej mocy tworzenia i odpowiedzialności za losy swojego narodu

  • wierzy, że swoją siłą wewnętrzną potrafi rządzić światem

b). załącznik 2. – przyczyny walki Konrada z Bogiem

  • świat stworzony przez Boga jest niedoskonały

  • Konrad świadomy swej potęgi twórczej porównuje się z Bogiem

  • Konrad uważa, że byłby lepszym twórcą świata

  • Konrad żąda od Boga władzy panowania nad światem

c). załącznik 3. – analiza cytatów

W słowach tych ujawnia się wielki patriotyzm Konrada. Łączy się on z cierpieniami ojczyzny, łączy swój los z losem wszystkich ludzi. Czuje się odpowiedzialny za losy Polski, występuje jako przedstawiciel kraju.

Nazywam się Milion – bo za miliony

Kocham i cierpię katusze - w tych słowach poeta zamknął swój ból patriotyczny i tragedię, jaką przeżywał po klęsce powstania listopadowego. Odnajdujemy tu prometeizm Konrada – pragnie szczęścia narodu, ale chce je wywalczyć sam jak Prometeusz, który dla ludzi ukradł ogień bogom z Olimpu – prometeizm jest to poświęcenie się jednostki dla dobra ogółu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RqBCdBfBudcTA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.01 KB w języku polskim
R18Zd2I5uJNlN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim