Wielka improwizacja jako wyraz bólu patriotycznego
Wielka improwizacja jako wyraz bólu patriotycznego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść III części Dziadów Adama Mickiewicza,
zna znaczenie „wielkiej improwizacji bohatera” III części Dziadów Adama Mickiewicza,
zna powody podjęcia walki Konrada z Bogiem,
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonać charakterystyki Konrada z III części Dziadów Adama Mickiewicza,
potrafi omówić rolę patriotyzmu w życiu Konrada,
potrafi omówić bunt bohatera przeciwko Bogu,
potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,
zdobywa umiejętności pracy indywidualnej.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka heurystyczna, praca z tekstem – interpretacja, mapa mentalna, burza mózgów
3. Środki dydaktyczne
III części Dziadów Adama Mickiewicza
plansza z cytatami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśia, że praca nad tematem rozpocznie się od krótkiej charakterystyki głównego bohatera czyli Konrada.
Uczniowie omawiają postać Kobnrada ( załącznik 1. – notatka dla nauczyciela).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie dlaczego Konrad podjął się walki z Bogiem? Uczniowie wymieniane powody wypisują na tablicy ( załącznik 2.). Wspólnie z nauczycielem omawiają owe powody.
Nauczyciel prosi uczniów o omówienie utożsamiania się Konrada z całą ojczyzną. Uczniowie mówią o patriotyzmie Konrada. Omawiają świadczące o tym utożsamieniu cytaty, które nauczyciel prezentuje na planszy.
Ja i ojczyzna to jedno.
Nazywam się Milion – bo za miliony
Kocham i cierpię katusze (załącznik 3. – analiza cytatów).
Następnie uczniowie wyjaśniają powody buntu Konrada przeciwko Bogu. Zwracają tu szczególną uwagę na powiązanie tegoż buntu z patriotyzmem bohatera. Warto poprosić tutaj uczniów o wyjaśnienie znaczenia bluźnierstw, które wypowiada Konrad. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że bunt ma cechy wręcz szatańskie, a jego powodem jest upadek powstania listopadowego.
c) Faza podsumowująca
Próba odgadnięcia sensu ideowego klęski Konrada. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć pisemnie na to polecenie.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie swoich odpowiedzi.
5. Bibliografia
Makowski Stanisław, Romantyzm, WSiP, Warszawa 1994.
Witkowska Alina, Literatura romantyzmu, PWN, Warszawa 1986.
6. Załączniki
a). załącznik 1. – notatka dla nauczyciela - charakterystyka Konrada
poeta, wieszcz, prorok, duchowy przywódca narodu
samotny, potężny, czuły, rozumny, tajemniczy, skłócony ze światem, wrażliwy, indywidualista, nade wszystko kocha ojczyznę, przewyższa innych więźniów talentem
mówi o roli poety i poezji
wyznaje, że ma poczucie wielkiej energii, siły duchowej, nadludzkiej, Boskiej mocy tworzenia i odpowiedzialności za losy swojego narodu
wierzy, że swoją siłą wewnętrzną potrafi rządzić światem
b). załącznik 2. – przyczyny walki Konrada z Bogiem
świat stworzony przez Boga jest niedoskonały
Konrad świadomy swej potęgi twórczej porównuje się z Bogiem
Konrad uważa, że byłby lepszym twórcą świata
Konrad żąda od Boga władzy panowania nad światem
c). załącznik 3. – analiza cytatów
W słowach tych ujawnia się wielki patriotyzm Konrada. Łączy się on z cierpieniami ojczyzny, łączy swój los z losem wszystkich ludzi. Czuje się odpowiedzialny za losy Polski, występuje jako przedstawiciel kraju.
Nazywam się Milion – bo za miliony
Kocham i cierpię katusze - w tych słowach poeta zamknął swój ból patriotyczny i tragedię, jaką przeżywał po klęsce powstania listopadowego. Odnajdujemy tu prometeizm Konrada – pragnie szczęścia narodu, ale chce je wywalczyć sam jak Prometeusz, który dla ludzi ukradł ogień bogom z Olimpu – prometeizm jest to poświęcenie się jednostki dla dobra ogółu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak