Wielkie odkrycia geograficzne
Autor/autorka
Patryk Kalita
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Wielkie odkrycia geograficzne
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat z postawy programowej kl. 6.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK na lekcji pozwoli uczniom lepiej zobrazować i zrozumieć temat, a nauczycielowi ułatwi prowadzenie lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Odpowiedź na pytania: Dlaczego Europejczycy ruszyli za ocean? Jakie były tego skutki (pozytywne oraz negatywne)?
8. Cele szczegółowe zajęć
zapoznanie uczniów z wielkimi odkrywcami geograficznymi
zapoznanie uczniów z wkładem odkrywców w rozwój wiedzy o świecie
doskonalenie umiejętności pracy z mapą i tekstami źródłowymi
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: dyskusja na forum, ćwiczenia
Formy pracy: zbiorowa, zindywidualizowana
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do Internetu - rzutnik lub tablica interaktywna - materiały multimedialne zamieszczone na platformie http://www.wordwall.pl/
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop/komputer/smartfon z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie dlaczego Europejczycy postanowili wyruszyć na dalekie wyprawy? (burza mózgów)
Aktywność 2
Temat: Podanie nowych treści - Wyprawy wielkich odkrywców
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel podaje najważniejsze nazwiska odkrywców geograficznych: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan, Bartłomiej Diaz.
Przyczepia do tablicy ilustracje ukazujące wyżej wyminionych odkrywców, a następnie prosi uczniów, aby popatrzyli na mapę świata (wyświtelona na tablicy interaktywnej) - https://zpe.gov.pl/a/wielkie-odkrycia-geograficzne/DDKT9XZpB. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują trasy odkrywców.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak myślice jak musieli być przygotowani odkrywcy, aby wruszć w tak dalekie wyprawy? (dyskusja).
Aktywność 3
Temat: Rozwój techniki morskiej w XV wieku
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel w oparciu o epodręcznik https://zpe.gov.pl/a/wielkie-odkrycia-geograficzne/DDKT9XZpB omawia nowe konstrukcje statków: karawele i karaki, coraz dokładniejsze mapy oraz przyrządy nawigacyjne, pozwalające określić położenie na morzu, prędkość i kierunek żeglugi. Nauczyciel wskazuje, że dzięki temu żeglarze mogli bezpiecznie oddalać się od brzegu i oragnizować coraz większe wyprawy.
2. Nauczyciel zaznacza, że wyprawy morskie z XV i XVI wieku miały olbrzymi wpływ na dzieje Europy. Rozdaje uczniom wklejkę do zeszytu. Uczniowie na podstawie podręcznika / własnej wiedzy ogólnej powinni przyporządkować produty, które przywieziono do Europy z Ameryki oraz Azji.
WKLEJKA:
ziemniaki, pomidory, kukurydza, jedwab, papryka, przyrawy, herbata, fasola, ananasy, tytoń, indyki, kawa, kakao, ryżDo Eurpy przywożono z Ameryki:
Do Europy przywożono z Azji:
Aktywność 4
Temat: Utrwalenie, podsumowanie lekcji i ewaluacja.
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie przychodzą do interaktywnej tablicy, kręcą kołem fortuny i odpowiadają na wylosowane pytanie: https://wordwall.net/pl/resource/3963625/historia/wielkie-odkrycia-geograficzne
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę z 2 pytaniami:
1. Czego dowiedziałeś się na dzisiejszej lekcji?
................................................................................................................
................................................................................................................
2. Czy lekcja Ci się podobała? Zamaluj odpowiednią emotkę
🙂→ Lekcja bardzo mi się podobała.
🤨 → Lekcja mi się średnio podobała.
☹️ →Lekcja mi się nie podobała.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja może zostać przeprowadzona w formie stacjonarnej lub zdalnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna