Autor/autorka

Patryk Kalita

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Wielkie odkrycia geograficzne

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat z postawy programowej kl. 6.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie TIK na lekcji pozwoli uczniom lepiej zobrazować i zrozumieć temat, a nauczycielowi ułatwi prowadzenie lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Odpowiedź na pytania: Dlaczego Europejczycy ruszyli za ocean? Jakie były tego skutki (pozytywne oraz negatywne)?

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. zapoznanie uczniów z wielkimi odkrywcami geograficznymi

  2. zapoznanie uczniów z wkładem odkrywców w rozwój wiedzy o świecie

  3. doskonalenie umiejętności pracy z mapą i tekstami źródłowymi

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: dyskusja na forum, ćwiczenia
Formy pracy: zbiorowa, zindywidualizowana

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do Internetu - rzutnik lub tablica interaktywna - materiały multimedialne zamieszczone na platformie http://www.wordwall.pl/

11. Wymagania w zakresie technologii

Laptop/komputer/smartfon z dostępem do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do tematu

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie dlaczego Europejczycy postanowili wyruszyć na dalekie wyprawy? (burza mózgów)

  • Aktywność 2

    • Temat: Podanie nowych treści - Wyprawy wielkich odkrywców

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel podaje najważniejsze nazwiska odkrywców geograficznych: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan, Bartłomiej Diaz.
      Przyczepia do tablicy ilustracje ukazujące wyżej wyminionych odkrywców, a następnie prosi uczniów, aby popatrzyli na mapę świata (wyświtelona na tablicy interaktywnej) - https://zpe.gov.pl/a/wielkie-odkrycia-geograficzne/DDKT9XZpB. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują trasy odkrywców. 
      Nauczyciel zadaje pytanie: Jak myślice jak musieli być przygotowani odkrywcy, aby wruszć w tak dalekie wyprawy? (dyskusja).

  • Aktywność 3

    • Temat: Rozwój techniki morskiej w XV wieku

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel w oparciu o epodręcznik https://zpe.gov.pl/a/wielkie-odkrycia-geograficzne/DDKT9XZpB omawia nowe konstrukcje statków: karawele i karaki, coraz dokładniejsze mapy oraz przyrządy nawigacyjne, pozwalające określić położenie na morzu, prędkość i kierunek żeglugi. Nauczyciel wskazuje, że dzięki temu żeglarze mogli bezpiecznie oddalać się od brzegu i oragnizować coraz większe wyprawy. 

        2. Nauczyciel zaznacza, że wyprawy morskie z XV i XVI wieku miały olbrzymi wpływ na dzieje Europy. Rozdaje uczniom wklejkę do zeszytu. Uczniowie na podstawie podręcznika / własnej wiedzy ogólnej powinni przyporządkować produty, które przywieziono do Europy z Ameryki oraz Azji.

        WKLEJKA:
        ziemniaki, pomidory, kukurydza, jedwab, papryka, przyrawy, herbata, fasola, ananasy, tytoń, indyki, kawa, kakao, ryż

        Do Eurpy przywożono z Ameryki:

        Do Europy przywożono z Azji:

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę z 2 pytaniami:

1. Czego dowiedziałeś się na dzisiejszej lekcji?
................................................................................................................
................................................................................................................
2. Czy lekcja Ci się podobała? Zamaluj odpowiednią emotkę
🙂→ Lekcja bardzo mi się podobała.
🤨 → Lekcja mi się średnio podobała. 
☹️ →Lekcja mi się nie podobała.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja może zostać przeprowadzona w formie stacjonarnej lub zdalnej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna