Wirtualne laboratorium – I
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Reakcje charakterystyczne kationów , , , oraz .

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia w laboratorium chemicznym. W jego toku rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę, na podstawie której sformułowano wnioski.
Analiza doświadczenia:
Reakcje charakterystyczne kationów kadmu(), miedzi(), rtęci(), srebra() i ołowiu().
Problem badawczy:
Czy kationy kadmu(), miedzi(), rtęci(), srebra() lub ołowiu() ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady?
Hipoteza:
Kationy kadmu(), miedzi(), rtęci(), srebra() lub ołowiu() w reakcjach z niektórymi jonami tworzą nierozpuszczalne sole
Przebieg doświadczenia:
Do probówki umieszczonej w statywie dodano niewielką ilość roztworu zawierającego kationy kadmu(), miedzi(), rtęci(), srebra() lub ołowiu().
Wybrano jeden dostępny odczynnik i dodano do roztworu soli w probówce.
Wytrząśnięto zawartość probówki.
Powtórzono procedurę dla roztworów zawierających pozostałe kationy.
Wyniki i obserwacje:
Wyniki uzyskane dla jonów metali I grupy analitycznej:
Badany jon | |||
biały osad | biały osad | ciemnobrunatny osad | |
żółty osad | biały osad | żółty osad |
Badany jon | |||
niebieski, galaretowaty osad | granatowy, klarowny roztwór | brunatnoczarny osad | |
biały osad | biały osad | żółtopomarańczowy osad | |
pomarańczowożółty osad | Indeks górny (przy założeniu, że użyto roztworu ) Indeks górny koniec(przy założeniu, że użyto roztworu ) biały osad | czarny osad |
Wnioski:
Wszystkie z analizowanych kationów (kadmu(), miedzi(), rtęci(), srebra() i ołowiu()) ulegają reakcjom charakterystycznym, którym towarzyszą odpowiednie zmiany. Zmiany te spowodowane są najczęściej poprzez powstawanie w wyniku reakcji praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie substancji. Substancjami tymi, w zależności od użytych odczynników są m.in. odpowiednie sole i wodorotlenki. Hipoteza została zatem częściowo potwierdzona.
Uczeń otrzymał od nauczyciela dwa wodne roztwory soli w dwóch niepodpisanych zlewkach. Wiadomo było, że w jednej ze zlewek znajdował się wodny roztwór azotanu() miedzi(), a w drugiej wodny roztwór azotanu() kadmu().
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy uczeń był w stanie odróżnić otrzymane od nauczyciela roztwory bez przeprowadzania reakcji charakterystycznych dla jonów miedzi() i kadmu(). Odpowiedź krótko uzasadnij.
Stosując zapis jonowy skrócony, napisz równania wszystkich reakcji charakterystycznych przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium dla jonów miedzi() i ołowiu().