1
1
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Reakcje charakterystyczne kationów Cd2+, Cu2+, Hg2+, Ag+ oraz Pb2+.

R1APokPUuwGSH
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Reakcje kationów kadmu(II) z wodorotlenkiem sodu
R1dnBPa5tijw51
Reakcje kationów kadmu(II) z wodą amoniakalną
RLeZFAjn96g5j1
Reakcje kationów kadmu(II) z anionami siarczkowymi
RCYJLCaUI02Ne1
11
Reakcje kationów miedzi(II) z wodorotlenkiem sodu
R1CIY2pGEyzUF1
Reakcje kationów miedzi(II) z wodą amoniakalną
RhgR90WIAJZHV1
Reakcja kationów miedzi(II) z anionami siarczkowymi
R1Rqeq8XIT80U1
11
Reakcje kationów rtęci(II) z wodorotlenkiem sodu
R1FDMDFNOmoT91
Reakcje kationów rtęci(II) z wodą amoniakalną
RBQnKwbJOZIaB1
Reakcja kationów rtęci(II) z anionami siarczkowymi
R1Vv2DquK9p3h1
11
Reakcje kationów srebra(I) z jodkiem potasu
RAHGrkG8Y4VIe1
Reakcje kationów srebra(I) z kwasem chlorowodorowym
R5QtmqEwH4cga
Reakcje kationów srebra(I) z anionami chromianowymi(VI)
RjiDIvFurqmxO
11
Reakcje kationów ołowiu(II) z jodkiem potasu
R1WbYzpuFzoDN
Reakcje kationów ołowiu(II) z kwasem chlorowodorowym
RDG3ofS61TjTC1
Reakcje kationów ołowiu(II) z anionami chromianowymi(VI)
R1NXAVmSgkx4L
R1NHoZYg3ag6k
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia w laboratorium chemicznym. W jego toku rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę, na podstawie której sformułowano wnioski.

Analiza doświadczenia:

Reakcje charakterystyczne kationów kadmu(II), miedzi(II), rtęci(II), srebra(I) i ołowiu(II).

Problem badawczy:

Czy kationy kadmu(II), miedzi(II), rtęci(II), srebra(I) lub ołowiu(II) ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady?

Hipoteza:

Kationy kadmu(II), miedzi(II), rtęci(II), srebra(I) lub ołowiu(II) w reakcjach z niektórymi jonami tworzą nierozpuszczalne sole

Przebieg doświadczenia:

  1. Do probówki umieszczonej w statywie dodano niewielką ilość roztworu zawierającego kationy kadmu(II), miedzi(II), rtęci(II), srebra(I) lub ołowiu(II).

  2. Wybrano jeden dostępny odczynnik i dodano do roztworu soli w probówce.

  3. Wytrząśnięto zawartość probówki.

  4. Powtórzono procedurę dla roztworów zawierających pozostałe kationy.

Wyniki i obserwacje:

Wyniki uzyskane dla jonów metali I grupy analitycznej:

Badany jon

KIaq

HClaq

CrO42-aq

Ag+

AgI

biały osad

AgCl

biały osad

Ag2CrO4

ciemnobrunatny osad

Pb2+

PbI2

żółty osad

PbCl2

biały osad

PbCrO4

żółty osad

Badany jon

NaOHaq

NH3aq

S2-aq

Cu2+

CuOH2

niebieski, galaretowaty osad

CuNH342+

granatowy, klarowny roztwór

CuS

brunatnoczarny osad

Cd2+

CdOH2

biały osad

CdOH2

biały osad

CdS

żółtopomarańczowy osad

Hg2+

HgO

pomarańczowożółty osad

HgNH2NO3

Indeks górny (przy założeniu, że użyto roztworu HgNO32) Indeks górny koniec

biały osad

HgS

czarny osad

Wnioski:

Wszystkie z analizowanych kationów (kadmu(II), miedzi(II), rtęci(II), srebra(I) i ołowiu(II)) ulegają reakcjom charakterystycznym, którym towarzyszą odpowiednie zmiany. Zmiany te spowodowane są najczęściej poprzez powstawanie w wyniku reakcji praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie substancji. Substancjami tymi, w zależności od użytych odczynników są m.in. odpowiednie sole i wodorotlenki. Hipoteza została zatem częściowo potwierdzona.

1
Ćwiczenie 1

Uczeń otrzymał od nauczyciela dwa wodne roztwory soli w dwóch niepodpisanych zlewkach. Wiadomo było, że w jednej ze zlewek znajdował się wodny roztwór azotanu(V) miedzi(II), a w drugiej wodny roztwór azotanu(V) kadmu(II).

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy uczeń był w stanie odróżnić otrzymane od nauczyciela roztwory bez przeprowadzania reakcji charakterystycznych dla jonów miedzi(II) i kadmu(II). Odpowiedź krótko uzasadnij.

RE0Xosh1GxqtY
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Stosując zapis jonowy skrócony, napisz równania wszystkich reakcji charakterystycznych przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium dla jonów miedzi(II) i ołowiu(II).

RQkYgVEdmdKoi