Wirtualne laboratorium – I
Wykorzystując wirtualne laboratorium, zastanów się, w jaki sposób można otrzymać tlen w warunkach laboratoryjnych. Przeanalizuj przedstawione przykłady rozkładu tlenku rtęci() oraz manganianu() potasu. Rozwiąż problem badawczy, zweryfikuj hipotezę, zapisz obserwacje, wyniki i wnioski.
Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod znakiem zapytania w prawym górnym rogu.
Zastanów się, w jaki sposób można otrzymać tlen w warunkach laboratoryjnych? Przeanalizuj przedstawione przykłady rozkładu tlenku rtęci() oraz manganianu() potasu. Zapoznaj się z poniższym problemem badawczym, hipotezą, obserwacjami, wynikami i wnioskami. Następnie wykonaj ćwiczenia sprawdzające.
Analiza doświadczenia:
Otrzymywanie tlenu w warunkach laboratoryjnych.
Problem badawczy:
W jaki sposób można otrzymać tlen w warunkach laboratoryjnych?
Hipoteza:
Tlen można otrzymać w wyniku rozkładu tlenku rtęci() oraz w wyniku rozkładu manganianu() potasu.
Sprzęt i szkło laboratoryjne:
statyw - pionowy pręt ze stabilną podstawą umożliwiający mocowanie na wybranej wysokości, na przykład szkła laboratoryjnego umieszczonego w łapie;
łapa - rodzaj narzędzia wykorzystywanego w laboratorium do trzymania, na przykład kolb;
zlewka - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
łyżeczka - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką;
probówki - podłużne U‑kształtne naczynia szklane służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
korek gumowy oraz gumowy wężyk;
łuczywo - kawałek smolnego przesyconego żywicą drewna z reguły wykonanego z drzewa iglatego;
palnik - urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób.
Odczynniki chemiczne:
tlenek rtęci(); manganian() potasu.
Przebieg doświadczenia:
1. Umieszczenie 0,5 grama tlenku rtęci() w probówce zatkanej korkiem, przez który przechodzi wężyk skierowany do wnętrza drugiej probówki zanurzonej do góry dnem w zlewce z wodą.
2. Ogrzewanie zawartości probówki umieszczonej w łapie statywu w płomieniu palnika.
3. Po wypełnieniu probówki przez wydzielający się gaz wyciągnięcie jej ze zlewki oraz umieszczenie w jej wnętrzu żarzącego się łuczywa.
4. Przeprowadzenie analogicznej procedury w celu otrzymania tlenu z manganianu() potasu.
Obserwacje:
Podczas ogrzewania tlenku rtęci(), zaobserwowano wydzielanie się bezbarwnego gazu, który wypierał wodę z probówki. Po wprowadzeniu żarzącego się łuczywa do probówki wypełnionej otrzymanym gazem - łuczywo zapaliło się.
Podobnych obserwacji dokonano w czasie ogrzewania manganianu() potasu.
Wyniki:
W wyniku termicznego rozkładu tlenku rtęci() lub manganianu() potasu otrzymuje się bezbarwny gaz podtrzymujący spalanie, czyli tlen.
Wnioski:
Hipoteza została potwierdzona — tlen można otrzymać w wyniku rozkładu tlenku rtęci() lub manganianu() potasu.
Równania reakcji chemicznych:
Rozkład termiczny tlenku rtęci(): Rozkład termiczny manganianu() potasu: