Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

W jaki sposób zbadasz reaktywność następujących tlenków: P4O10, SiO2, BaO,Na2O, Al2O3 oraz ZnO z wodnym roztworem NaOH? Czy wszystkie tlenki reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny oraz przeprowadź go. Uzupełnij dziennik znajdujący się poniżej, a następnie rozwiąż zadania.

R7Ij49GQClryx1
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie reaktywności tlenków z roztworem wodorotlenku sodu”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RW6tUntdkMrwT
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

W jaki sposób zbadasz reaktywność następujących tlenków: P4O10SiO2BaONa2OAl2O3 oraz ZnO z wodnym roztworem NaOH? Czy wszystkie tlenki reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny oraz przeprowadź go. Uzupełnij dziennik znajdujący się poniżej, a następnie rozwiąż zadania.

Analiza eksperymentu:

Badanie zachowania wybranych tlenków wobec zasad.

Problem badawczy:

Tlenki, o jakim charakterze chemicznym reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu?

Hipoteza:

Z wodnym roztworem wodorotlenku sodu reagują jedynie tlenki amfoteryczne i kwasowe.

Sprzęt laboratoryjny:

  • sześć probówek – podłużne U- kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • sześć łyżeczek – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu, zakończone z jednej strony łyżeczką;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • sześć szklanych pręcików – czyli szklanych bagietek, które stanowią pręty laboratoryjne, służące do mieszania.

Odczynniki chemiczne:

wodorotlenek sodu NaOH o stężeniu 4 mole na decymetr sześcienny; tlenek krzemu(IVSiO2; tlenek baru BaO; tlenek fosforu(VP4O10; tlenek sodu Na2O; tlenek glinu Al2O3; tlenek berylu BeO; uniwersalny papierek wskaźnikowy; alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.

Przebieg eksperymentu:

1. Przygotowanie 15 centymetrów sześciennych roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 4 mole na decymetr sześcienny.

2. Dodanie pięciu kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.

3. Wsypanie do sześciu probówek, ustawionych w statywie, kolejno po łyżeczce tlenku: (1) P4O10, (2) SiO2, (3) BaO, (4) Na2O, (5) Al2O3, (6) ZnO.

4. Do każdej probówki dodano po dwa centymetry sześcienne przygotowanego roztworu wodorotlenku sodu.

5. Zawartość probówek wymieszano za pomocą szklanych bagietek, probówki z tlenkami: krzemu, cynku oraz gliny dodatkowo ogrzano w płomieniu palnika.

Obserwacje:

W probówkach 12 – tlenki roztwarzają się, malinowy roztwór odbarwia się. W probówkach (3), (4) – tlenki roztwarzają się, malinowy kolor roztworu nie zmienia się. W probówkach 56 – tlenki roztwarzają się, malinowy roztwór odbarwia się.

Wyniki:

Tlenki P4O10, SiO2, Al2O3ZnO reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Tlenki Na2O oraz BaO nie reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu.

Wnioski:

Tlenki o charakterze kwasowym (P4O10, SiO2) i amfoterycznym (Al2O3, ZnO) ulegają reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, który wykazuje charakter zasadowy. W wyniku tych reakcji dochodzi do neutralizacji pH roztworu (zmiana koloru roztworu z fenoloftaleiną na bezbarwny). Tlenki zasadowe, takie jak Na2O oraz BaO, nie ulegają reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu i nie dochodzi do zmiany odczynu roztworu (kolor roztworu pozostał malinowy. Tlenki te uległy roztworzeniu w wyniku reakcji z wodą obecną w roztworze wodorotlenku sodu. Hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznych:

1. P4O10+12 NaOH4 Na3PO4+6 H2O

2. SiO2+2 NaOHNa2SiO3+H2O

3. BaO+NaOH brak reakcji

4. Na2O+NaOH brak reakcji

5. Al2O3+2 NaOH+3 H2O2 NaAlOH4

6. ZnO+2 NaOH+H2ONa2ZnOH4

1
Ćwiczenie 1

Zapisz równania reakcji chemicznych zachodzących podczas tego doświadczenia w formie jonowej skróconej.

R1cVqcbZcV54f
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RAWOIEtNZZusX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wybierz prawidłową odpowiedź.

R1OgvIwpFh4wH
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3

Wypisz wszystkie jony, jakie znajdują się w probówce, w której zaszła reakcja tlenku cynku z nadmiarem wodnego roztworu wodorotlenku sodu.

Rr4cfHIL5iRLc
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RsBHxSsdGXPAe
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RSLeLx0pzvHy8
Atom centralny w cząsteczce kompleksu tetrahydroksyglinianu sodu stanowi: Możliwe odpowiedzi: 1. glin, 2. sód, 3. wodór, 4. tlenk
Ćwiczenie 5
RbsZGd351Z7bv
Który wskaźnik mógłby również być przydatny w powyższym doświadczeniu? Możliwe odpowiedzi: 1. błękit bromotymolowy, 2. błękit tymolowy, 3. oranż metylowy, 4. czerwień Kongo