Wirtualne laboratorium – I
W jaki sposób zbadasz reaktywność następujących tlenków: , , ,, oraz z wodnym roztworem ? Czy wszystkie tlenki reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny oraz przeprowadź go. Uzupełnij dziennik znajdujący się poniżej, a następnie rozwiąż zadania.
W jaki sposób zbadasz reaktywność następujących tlenków: , , , , oraz z wodnym roztworem ? Czy wszystkie tlenki reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny oraz przeprowadź go. Uzupełnij dziennik znajdujący się poniżej, a następnie rozwiąż zadania.
Analiza eksperymentu:
Badanie zachowania wybranych tlenków wobec zasad.
Problem badawczy:
Tlenki, o jakim charakterze chemicznym reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu?
Hipoteza:
Z wodnym roztworem wodorotlenku sodu reagują jedynie tlenki amfoteryczne i kwasowe.
Sprzęt laboratoryjny:
sześć probówek – podłużne U- kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
sześć łyżeczek – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu, zakończone z jednej strony łyżeczką;
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
sześć szklanych pręcików – czyli szklanych bagietek, które stanowią pręty laboratoryjne, służące do mieszania.
Odczynniki chemiczne:
wodorotlenek sodu o stężeniu mole na decymetr sześcienny; tlenek krzemu() ; tlenek baru ; tlenek fosforu() ; tlenek sodu ; tlenek glinu ; tlenek berylu ; uniwersalny papierek wskaźnikowy; alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.
Przebieg eksperymentu:
1. Przygotowanie centymetrów sześciennych roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu mole na decymetr sześcienny.
2. Dodanie pięciu kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.
3. Wsypanie do sześciu probówek, ustawionych w statywie, kolejno po łyżeczce tlenku: () , () , () , () , () , () .
4. Do każdej probówki dodano po dwa centymetry sześcienne przygotowanego roztworu wodorotlenku sodu.
5. Zawartość probówek wymieszano za pomocą szklanych bagietek, probówki z tlenkami: krzemu, cynku oraz gliny dodatkowo ogrzano w płomieniu palnika.
Obserwacje:
W probówkach i – tlenki roztwarzają się, malinowy roztwór odbarwia się. W probówkach (), () – tlenki roztwarzają się, malinowy kolor roztworu nie zmienia się. W probówkach i – tlenki roztwarzają się, malinowy roztwór odbarwia się.
Wyniki:
Tlenki , , , reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Tlenki oraz nie reagują z wodnym roztworem wodorotlenku sodu.
Wnioski:
Tlenki o charakterze kwasowym (, ) i amfoterycznym (, ) ulegają reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, który wykazuje charakter zasadowy. W wyniku tych reakcji dochodzi do neutralizacji pH roztworu (zmiana koloru roztworu z fenoloftaleiną na bezbarwny). Tlenki zasadowe, takie jak oraz , nie ulegają reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu i nie dochodzi do zmiany odczynu roztworu (kolor roztworu pozostał malinowy. Tlenki te uległy roztworzeniu w wyniku reakcji z wodą obecną w roztworze wodorotlenku sodu. Hipoteza została potwierdzona.
Równania reakcji chemicznych:
1.
2.
3. brak reakcji
4. brak reakcji
5.
6.
Zapisz równania reakcji chemicznych zachodzących podczas tego doświadczenia w formie jonowej skróconej.
Wybierz prawidłową odpowiedź.
Wypisz wszystkie jony, jakie znajdują się w probówce, w której zaszła reakcja tlenku cynku z nadmiarem wodnego roztworu wodorotlenku sodu.