Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym, dotyczące uzyskiwania tworzyw sztucznych w wyniku reakcji polimeryzacji. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. Zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

R1WYkofBouNpo
Analiza doświadczenia:. Problem badawczy:. Hipoteza:. Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
RuXdDKoXqlZyP
Wirtualne laboratorium pt. „Jakie tworzywa sztuczne można uzyskać w wyniku reakcji polimeryzacji?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie w laboratorium chemicznym, dotyczące uzyskiwania tworzyw sztucznych w wyniku reakcji polimeryzacji. Zapoznaj się z opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Analiza doświadczenia: Otrzymywanie włókna poliamidowego

Problem badawczy: Czy w warunkach laboratoryjnych z heksano‑1,6‑diaminy można otrzymać włókno poliamidowe?

Hipoteza: Włókno poliamidowe można otrzymać z heksano‑1,6‑diaminy w warunkach laboratoryjnych.

Odczynniki:

  • 9% wodny roztwór chlorku sebacylu w cykloheksanie

  • 20% wodny roztwór NaOH

  • 5% wodny roztwór 1,6‑diaminoheksanu

  • cykloheksan

  • fluoresceina

  • oranż metylowy

  • błękit bromofenolowy

Sprzęt laboratoryjny: zlewka - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych, bagietka - pręcik szklany, służący do mieszania cieczy; pipety Pasteura - wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki, tryskawka - plastikowe naczynie zamknięte nakrętką z długą końcówką. Tryskawka wypełniona jest wodą, która pod wpływem nacisku na plastikowe naczynie, uwalnia wodę na zewnątrz przez długą końcówkę.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

  1. Za pomocą pipety Pasteura odmierzono 5 cm3 5% wodnego roztworu 1,6‑diaminoheksanu i umieszczono w zlewce o pojemności 100 cm 3 .

  2. Wkorzystując nową pipetę dodano 4 krople 20 wodnego roztworu NaOH.

  3. Następnie pipetą Pasteura dodano do mieszaniny 4 krople wybranego barwnika: fluoresceiny, oranżu metylowego lub błękitu bromofenolowego.

  4. W kolejnym etapie dodano pipetą (wlewając powoli po ściance zlewki) 5 cm3 9% roztworu chlorku sebacylu w cykloheksanie tak, aby otrzymac dwie wyraźne i nie mieszane warstwy cieczy.

  5. W zlewce zanurzono bagietkę z haczykiem na końcu tak, aby uchwycić tworzący się na granicy faz cieczy fragment polimeru, który powolnym ruchem wyciągnięto, nawijajac na bagietkę

  6. Po otrzymaniu nici produkt wypłukano wodą destylowaną.

Obserwacje:

Po wprowadzeniu do układu roztworu chlorku sebacylu w cykloheksanie, zaobserwowano utworzenie się dwóch wyraźnych warstw cieczy. Za pomocą bagietki, z układu wyjęto substancję przypominającą giętką nić, o  zabarwieniu użytego w próbie barwnika.

Wnioski:

W warunkach laboratoryjnych, z heksano‑1,6‑diaminy, można uzyskać włókno poliamidowe (włóknu temu można nadać pożądaną barwę, wykorzystując odpowiedni barwnik). Hipoteza została potwierdzona.

Rb3KpbR65AReG
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Nylon jest materiałem, który można łatwo zabarwić, dlatego znalazł zastosowanie w przemyśle tekstylnym., 2. Nylon jest materiałem, którego nie można łatwo zabarwić, dlatego nie jest wykorzystywany w przemyśle tekstylnym.