Łączenie par. Określ poprawność poniższych zdań. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe, „F” - jeśli fałyszwe.. Tworzywa sztuczne to przedmioty wykonane z polimerów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polimer to wielkocząsteczkowy organiczny związek chemiczny zbudowany z więcej niż 10000 merów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. W celu otrzymania tworzywa sztucznego należy przeprowadzić polimeryzacje i przeprowadzić kroki połączenia otrzymanego polimeru z dodatkami przy zastosowaniu odpowiednich warunków homogenizacji, ciśnienia i temperatury.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Naturalnie występującym polimerem są kauczuk, skrobia i RNA.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polipropylen jest biodegradowalny.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Łączenie par. Określ poprawność poniższych zdań. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe, „F” - jeśli fałyszwe.. Tworzywa sztuczne to przedmioty wykonane z polimerów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polimer to wielkocząsteczkowy organiczny związek chemiczny zbudowany z więcej niż 10000 merów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. W celu otrzymania tworzywa sztucznego należy przeprowadzić polimeryzacje i przeprowadzić kroki połączenia otrzymanego polimeru z dodatkami przy zastosowaniu odpowiednich warunków homogenizacji, ciśnienia i temperatury.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Naturalnie występującym polimerem są kauczuk, skrobia i RNA.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polipropylen jest biodegradowalny.. Możliwe odpowiedzi: P, F
RRPJamZ16C8iB2
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAbO6FuW3uREI2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Tworzywo sztuczne i polimer to 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu synonimy. Otóż z chemicznego punktu widzenia polimer to wielkocząsteczkowy, 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu związek chemiczny zbudowany z 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu ( > 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu) powtarzających się jednostek polimerowych, zwanych merami. Natomiast tworzywa sztuczne są to materiały utworzone poprzez 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu polimerów z dodatkami, które w zależności od zastosowanych dodatków mają różne interesujące właściwości.
Uzupełnij tekst. Tworzywo sztuczne i polimer to 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu synonimy. Otóż z chemicznego punktu widzenia polimer to wielkocząsteczkowy, 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu związek chemiczny zbudowany z 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu ( > 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu) powtarzających się jednostek polimerowych, zwanych merami. Natomiast tworzywa sztuczne są to materiały utworzone poprzez 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu polimerów z dodatkami, które w zależności od zastosowanych dodatków mają różne interesujące właściwości.
21
Ćwiczenie 4
Spośród podanych poniżej wzorów strukturalnych i półstrukturalnych związków chemicznych, wybierz wszystkie możliwe pary monomer‑polimer.
R4XEkUco3IzGP
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rlgv4kKLU1cQD
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie jak zbudowane są cząsteczki monomeru i polimeru. Zwróć uwagę na wiązania zawarte w cząsteczkach tych związków chemicznych.
1. A‑D
2. F‑H
Pozostałe związki małocząsteczkowe (B, G, I) to związki nasycone, które nie mogą ulec reakcji polimeryzacji (brak wiązań wielokrotnych).
Dwa pozostałe polimery (C, E) nie mają tutaj odpowiedników w monomerach.
R145AElBHId2Q2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary nazwę monomeru i polimeru. eten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen styren Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen propen Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen tetrafluoroeten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen
Połącz w pary nazwę monomeru i polimeru. eten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen styren Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen propen Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen tetrafluoroeten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen
1
21
Ćwiczenie 5
Poliuretany (PU) są to liniowe lub usieciowane polimery, które powstają w wyniku poliaddycji izocyjanianów z alkoholami (poliolami) oraz w obecności odpowiednio dobranych katalizatorów.
R1Y9cZGXAH31C
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Stosowane są m.in. do produkcji gąbek. Zapisz schemat syntezy poliuretanów zsyntezowanych z TDI (diizocyjanian toluilenu) i glikolu.
R13h3WnSNuHBA
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9hStsCsd6D3Y
(Uzupełnij).
Przeanalizuj równanie reakcji schematycznej, następnie zapisz odpowiednie substraty i produkty organiczne reakcji chemicznej, wykorzystując wzory półstrukturalne podanych reagentów.
R17o3v3hTm1tt
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs8pZlx3xilVN2
Ćwiczenie 5
Dopasuj rodaj dodatku do tworzyw sztucznych z ich działaniem. plastyfikatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu napełniacze Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antystatyki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antypireny Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu barwniki, pigmenty Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu
Dopasuj rodaj dodatku do tworzyw sztucznych z ich działaniem. plastyfikatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu napełniacze Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antystatyki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antypireny Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu barwniki, pigmenty Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu
1
31
Ćwiczenie 6
Dla poniższego monomeru zapisz wszystkie etapy polimeryzacji, na przykładzie mechanizmu polimeryzacji rodnikowej. Nazwij powstały polimer.
RpkqoVnysabbP
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15efEsbb2Fsq
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, na czym polega proces polimeryzacji, a następnie zapisz reagenty reakcji polimeryzacji.
Jest to polibutylen.
Inicjacja
Rq4yC5ANAlRFI
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Propagacja
Rt6S4dB1ZSw0N
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Terminacja
RRmOa0urcaN5K
Ilustracja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZeY6NiT8WZy3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Polimery możemy otrzymać na drodze reakcji polimeryzacji lub 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. W wyniku reakcji polikondensacji, obok polimeru, otrzymujemy 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę produkt uboczny, np. 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę lub amoniak. Na drodze reakcji polimeryzacji powstaje sam polimer, a wiązanie typu π ulega 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. Reakcja polimeryzacji składa się z trzech etapów: 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę, 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (wzrostu łańcucha) i 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (zakończenia polimeryzacji).
Uzupełnij tekst. Polimery możemy otrzymać na drodze reakcji polimeryzacji lub 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. W wyniku reakcji polikondensacji, obok polimeru, otrzymujemy 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę produkt uboczny, np. 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę lub amoniak. Na drodze reakcji polimeryzacji powstaje sam polimer, a wiązanie typu π ulega 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. Reakcja polimeryzacji składa się z trzech etapów: 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę, 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (wzrostu łańcucha) i 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (zakończenia polimeryzacji).
31
Ćwiczenie 7
Oblicz, ile cząsteczek chlorku winylu (chloroetenu) uległo polimeryzacji, jeżeli masa otrzymanego polimeru wyniosła 23000 u. Wynik podaj z dokładnością do liczb całkowitych.
RInxb7gc1mPV0
(Uzupełnij).
RrNRVqLwPlTmb
(Uzupełnij).
Oblicz masę cząsteczkową monomeru. Przypomnij sobie, jak zbudowana jest cząsteczka polimeru, a następnie oblicz, ile monomerów uległo polimeryzacji.
Ekran telefonu komórkowego waży ok. 100 g. Pokryty jest w ok. 15% diodami OLED, które są elektroluminescencyjnymi diodami LED, wytwarzanymi z polimerów. Jednym z polimerów, stosowanych w tym celu, jest politiofen. Wiedząc, że masa cząsteczkowa tiofenu wynosi 84,14 u, oblicz, ile merów tiofenu zawartych jest w ekranie telefonu. Wynik podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
R1K9Vy8w7oXMA
(Uzupełnij).
RtzvfIQdtGM5U
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie pojęcia meru i polimeru. Zastanów się, jak wygląda cząsteczka tiofenu. Jaka relacja istnieje między gramami i unitami? Wykorzystaj podane dane i oblicz liczbę merów.
Ekran telefonu waży 100 g, z tego 15 g (15%) to masa warstwy zbudowanej z diod OLED. Zatem należy wyznaczyć masę polimeru w unitach.
Wiedząc, że:
układamy proporcję:
Warstwa OLED składa się z 1,07 · 10Indeks górny 2323 merów tiofenu.