Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R13Vf53BUxOkc1
Ćwiczenie 1
Wybierz prawidłową odpowiedź. Tworzywem sztucznym jest: Możliwe odpowiedzi: 1. styropian, 2. polistyren, 3. PVC, 4. kauczuk
R17uUo7n8kD461
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Określ poprawność poniższych zdań. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe, „F” - jeśli fałyszwe.. Tworzywa sztuczne to przedmioty wykonane z polimerów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polimer to wielkocząsteczkowy organiczny związek chemiczny zbudowany z więcej niż 10000 merów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. W celu otrzymania tworzywa sztucznego należy przeprowadzić polimeryzacje i przeprowadzić kroki połączenia otrzymanego polimeru z dodatkami przy zastosowaniu odpowiednich warunków homogenizacji, ciśnienia i temperatury.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Naturalnie występującym polimerem są kauczuk, skrobia i RNA.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Polipropylen jest biodegradowalny.. Możliwe odpowiedzi: P, F
RRPJamZ16C8iB2
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAbO6FuW3uREI2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Tworzywo sztuczne i polimer to 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu synonimy. Otóż z chemicznego punktu widzenia polimer to wielkocząsteczkowy, 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu związek chemiczny zbudowany z 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu ( > 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu) powtarzających się jednostek polimerowych, zwanych merami. Natomiast tworzywa sztuczne są to materiały utworzone poprzez 1. nieorganiczny, 2. połączenie, 3. są, 4. rozkład, 5. nie są, 6. 10000, 7. organiczny, 8. 10, 9. wielu, 10. niewielu polimerów z dodatkami, które w zależności od zastosowanych dodatków mają różne interesujące właściwości.
21
Ćwiczenie 4

Spośród podanych poniżej wzorów strukturalnych i półstrukturalnych związków chemicznych, wybierz wszystkie możliwe pary monomer‑polimer.

R4XEkUco3IzGP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rlgv4kKLU1cQD
(Uzupełnij).
R145AElBHId2Q2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary nazwę monomeru i polimeru. eten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen styren Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen propen Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen tetrafluoroeten Możliwe odpowiedzi: 1. polistyren, 2. polipropylen, 3. poli(tetrafluroetylen), 4. polietylen
1
21
Ćwiczenie 5

Poliuretany (PU) są to liniowe lub usieciowane polimery, które powstają w wyniku poliaddycji izocyjanianów z alkoholami (poliolami) oraz w obecności odpowiednio dobranych katalizatorów.

R1Y9cZGXAH31C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Stosowane są m.in. do produkcji gąbek. Zapisz schemat syntezy poliuretanów zsyntezowanych z TDI (diizocyjanian toluilenu) i glikolu.

R13h3WnSNuHBA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9hStsCsd6D3Y
(Uzupełnij).
Rs8pZlx3xilVN2
Ćwiczenie 5
Dopasuj rodaj dodatku do tworzyw sztucznych z ich działaniem. plastyfikatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu napełniacze Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antystatyki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu antypireny Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu barwniki, pigmenty Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększają stabilność termiczną, uodparniają polimer przed rozpadem spowodowanym działaniem tlenu i promieniowania ultrafioletowego, 2. wpływają na poprawę właściwości mechanicznych i elektroizolacyjnych, zwiększają sztywność i odporność cieplną, 3. obniżają palność i dymotwórczość tworzyw, 4. modyfikują właściwości powierzchniowe tworzyw, eliminując elektryzowanie powierzchni (zwiększają przewodność powierzchniową lub skośną materiału), 5. wpływają na właściwości cieplne i mechaniczne tworzyw, ułatwiając ich przetwórstwo, 6. pozwalają nadać barwę tworzywu
1
31
Ćwiczenie 6

Dla poniższego monomeru zapisz wszystkie etapy polimeryzacji, na przykładzie mechanizmu polimeryzacji rodnikowej. Nazwij powstały polimer.

RpkqoVnysabbP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15efEsbb2Fsq
(Uzupełnij).
R1ZeY6NiT8WZy3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Polimery możemy otrzymać na drodze reakcji polimeryzacji lub 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. W wyniku reakcji polikondensacji, obok polimeru, otrzymujemy 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę produkt uboczny, np. 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę lub amoniak. Na drodze reakcji polimeryzacji powstaje sam polimer, a wiązanie typu π ulega 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę. Reakcja polimeryzacji składa się z trzech etapów: 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę, 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (wzrostu łańcucha) i 1. inicjacji, 2. wielkocząsteczkowy, 3. rozerwaniu, 4. utworzeniu, 5. propagacji, 6. polikondensacji, 7. terminacji, 8. małocząsteczkowy, 9. etanol, 10. wodę (zakończenia polimeryzacji).
31
Ćwiczenie 7

Oblicz, ile cząsteczek chlorku winylu (chloroetenu) uległo polimeryzacji, jeżeli masa otrzymanego polimeru wyniosła 23000 u. Wynik podaj z dokładnością do liczb całkowitych.

RInxb7gc1mPV0
(Uzupełnij).
RrNRVqLwPlTmb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ekran telefonu komórkowego waży ok. 100 g. Pokryty jest w ok. 15% diodami OLED, które są elektroluminescencyjnymi diodami LED, wytwarzanymi z polimerów. Jednym z polimerów, stosowanych w tym celu, jest politiofen. Wiedząc, że masa cząsteczkowa tiofenu wynosi 84,14 u, oblicz, ile merów tiofenu zawartych jest w ekranie telefonu. Wynik podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.

R1K9Vy8w7oXMA
(Uzupełnij).
RtzvfIQdtGM5U
(Uzupełnij).