Wirtualne laboratorium – I
W wirtualnym laboratorium wykonaj doświadczenie, w którym zbadasz korozję elektrochemiczną metali, a następnie rozwiąż problem badawczy, zweryfikuj hipotezę, zapisz obserwacje, wyniki oraz wnioski i wykonaj ćwiczenia.
Spróbuj przeprowadzić doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji umieszczonej w karcie w lewym górnym rogu.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DjvIWk06h
Problem badawczy: W jakich warunkach proces korozji metalu zachodzi najszybciej, a w jakich najwolniej?
Hipoteza: Korozja najszybciej zachodzi w wodnym roztworze chlorku sodu, natomiast proces korozji jest wolniejszy, kiedy gwóźdź owiniemy blaszką cynkową.
Obserwacje:
Wyniki:
Wnioski:
W laboratorium wykonano doświadczenie, w którym zbadano korozję elektrochemiczną metali.
Analiza doświadczenia: Badanie korozji elektrochemicznej metali.
Problem badawczy: W jakich warunkach proces korozji metalu zachodzi najszybciej, a w jakich najwolniej?
Hipoteza: Korozja najszybciej zachodzi w wodnym roztworze chlorku sodu, natomiast proces korozji jest wolniejszy, kiedy gwóźdź owiniemy blaszką cynkową.
Odczynniki: dichromian(VI) potasu, chlorek sodu, woda destylowana, żelazo (gwoździe), blaszka miedziana, blaszka srebrna, blaszka cynkowa.
Sprzęt laboratoryjny: 5 probówek - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; statyw na probówki - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki, korki do probówek - niewielki element, służący do szczelnego zamykania probówek; łyżka laboratoryjna -długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.
Instrukcja wykonania doświadczenia:
1. Do pierwszej i drugiej probówki dodano gwóźdź wykonany z żelaza.
2. Do trzeciej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką cynkową.
3. Do czwartej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką srebrną.
4. Do piątej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką miedzianą.
5. Do każdej probówki dodano wodę tak, aby górna część gwoździ znajdowała się ponad lustrem wody.
6. Do pierwszej i trzeciej probówki dodano odrobinę chlorku sodu.
7. Do drugiej probówki dodano chromian potasu.
8. Każdą probówkę szczelnie zamknięto korkiem.
9. Probówki pozostawiono na 24 godziny.
Obserwacje:
W pierwszej probówce pojawił się żółtobrunatny roztwór, a na dnie probówki brunatny osad. W probówce nr 2 i 3 nie widać żadnych zmian. W probówce czwartej jest widoczny brunatny osad, a z kolei w probówce piątej żółtobrunatny roztwór, gdzie na dnie obserwuje się dużą ilość brunatnego osadu.
Wyniki:
Objawy korozji widoczne w probówce nr 1, 4 oraz 5.
Wnioski:
Chlorek sodu powoduje przyspieszenie procesu korozji. Kiedy w tych samych warunkach gwóźdź jest owinięty blaszką cynkową nie widać objawów korozji. Chromian potasu nie przyspiesza procesu korozji. Gwóźdź owinięty blaszką miedziową czy srebrną wykazuje objawy korozji.
Wybierz numery probówek, w których zachodzi korozja.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Wyjaśnij, jaki wpływ na korozję ma zastosowanie blaszki cynkowej, a jaki blaszki miedziowej?
Jaki wpływ na korozję ma zastosowanie chromianu potasu?
Na stole znajduje się pięć probówek, a w każdej z nich metalowa śrubka i ciecz. Jedynie w ostatniej probówce znajduje się tylko śrubka.
W pierwszej probówce jest woda z kranu.
W drugiej probówce jest roztwór wodny chlorku sodu.
W trzeciej probówce jest roztwór wodny szarego mydła.
W czwartej probówce jest olej roślinny.
A. W której probówce stalowa śrubka zardzewieje najszybciej?
B. W której probówce korozja będzie zachodzić najwolniej?
C. W której probówce – 1 czy 3 – śrubka zardzewieje szybciej i dlaczego?
D. Uszereguj probówki wg rosnącej szybkości zachodzenia korozji.