Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

W wirtualnym laboratorium wykonaj doświadczenie, w którym zbadasz korozję elektrochemiczną metali, a następnie rozwiąż problem badawczy, zweryfikuj hipotezę, zapisz obserwacje, wyniki oraz wnioski i wykonaj ćwiczenia.

Spróbuj przeprowadzić doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji umieszczonej w karcie w lewym górnym rogu.

R7kBsPJ41tgCv
Wirtualne laboratorium pod tytułem Badanie korozji elektrochemicznej metali. Na planszy widoczne są probówki ponumerowane od 1 do 5, 5 różnych gwoździ, zlewka z wodą destylowaną, 5 korków oraz odczynniki chlorek sodu i chromian potasu. Do wyboru są następujące gwoździe: dwa gwoździe żelazne, gwóźdź żelazny owinięty blaszką cynową, gwóźdź żelazny owinięty blaszką srebrną i gwóźdź żelazny owinięty blaszką miedzianą.W lewym górnym rogu znajduje się instrukcja. Treść instrukcji to:1. – do pierwszej i drugiej probówki dodaj gwóźdź wykonany z żelaza- do trzeciej gwóźdź z żelaza owinięty blaszką cynową- do czwartej gwóźdź żelazny owinięty blaszką srebrną i do piątej gwóźdź żelazny owinięty blaszką miedzianą2. Do każdej probówki dodaj wodę tak, aby górna część gwoździ znajdowała się powyżej lustra wody.3. Do pierwszej i trzeciej probówki dodaj trochę chlorku sodu.4. Do drugiej probówki dodaj chromian potasu.5. Każdą probówkę zamknij szczelnie korkiem6. Probówki zostaw na 24 godziny.Koniec instrukcjiObserwacje.Probówka 1 - woda przybrała pomarańczowobrązowy kolor.Probówka 2 - woda przybrała żółty kolor.Probówka 3 - wytrącił się biały osad.Probówka 4 - woda przybrała pomarańczowobrązowy kolor.Probówka 5 - woda przybrała ciemnoszary kolor.
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie korozji elektrochemicznej metali”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RtpJ0pn7Sq96G
Analiza doświadczenia: Badanie korozji elektrochemicznej metali. Problem badawczy: W jakich warunkach proces korozji metalu zachodzi najszybciej, a w jakich najwolniej? Hipoteza: Korozja najszybciej zachodzi w wodnym roztworze chlorku sodu, a najwolniej w oleju roślinnym. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

W laboratorium wykonano doświadczenie, w którym zbadano korozję elektrochemiczną metali.

Analiza doświadczenia: Badanie korozji elektrochemicznej metali.

Problem badawczy: W jakich warunkach proces korozji metalu zachodzi najszybciej, a w jakich najwolniej?

Hipoteza: Korozja najszybciej zachodzi w wodnym roztworze chlorku sodu, natomiast proces korozji jest wolniejszy, kiedy gwóźdź owiniemy blaszką cynkową.

Odczynniki: dichromian(VI) potasu, chlorek sodu, woda destylowana, żelazo (gwoździe), blaszka miedziana, blaszka srebrna, blaszka cynkowa.

Sprzęt laboratoryjny: 5 probówek - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; statyw na probówki - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki, korki do probówek - niewielki element, służący do szczelnego zamykania probówek; łyżka laboratoryjna -długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Do pierwszej i drugiej probówki dodano gwóźdź wykonany z żelaza.

2. Do trzeciej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką cynkową.

3. Do czwartej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką srebrną.

4. Do piątej probówki dodano gwóźdź z żelaza owinięty blaszką miedzianą.

5. Do każdej probówki dodano wodę tak, aby górna część gwoździ znajdowała się ponad lustrem wody.

6. Do pierwszej i trzeciej probówki dodano odrobinę chlorku sodu.

7. Do drugiej probówki dodano chromian potasu.

8. Każdą probówkę szczelnie zamknięto korkiem.

9. Probówki pozostawiono na 24 godziny.

Obserwacje:

W pierwszej probówce pojawił się żółtobrunatny roztwór, a na dnie probówki brunatny osad. W probówce nr 2 i 3 nie widać żadnych zmian. W probówce czwartej jest widoczny brunatny osad, a z kolei w probówce piątej żółtobrunatny roztwór, gdzie na dnie obserwuje się dużą ilość brunatnego osadu.

Wyniki:

Objawy korozji widoczne w probówce nr 1, 4 oraz 5.

Wnioski:

Chlorek sodu powoduje przyspieszenie procesu korozji. Kiedy w tych samych warunkach gwóźdź jest owinięty blaszką cynkową nie widać objawów korozji. Chromian potasu nie przyspiesza procesu korozji. Gwóźdź owinięty blaszką miedziową czy srebrną wykazuje objawy korozji.

R1G3L9GMDG9jw
Ćwiczenie 1
Wybierz numery probówek w których zachodzi korozja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaki wpływ na korozję ma zastosowanie blaszki cynkowej, a jaki blaszki miedziowej?

RtxJfRL20jUqs
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Jaki wpływ na korozję ma zastosowanie chromianu potasu?

RpwNiJTva8lQ7
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RABc6eJUErwgg
Przeprowadzono doświadczenie opisane poniżej. Na stole znajduje się pięć probówek a w każdej z nich metalowa śrubka i ciecz. Jedynie w ostatniej probówce znajduje się tylko śrubka. W pierwszej probówce jest woda z kranu. W drugiej probówce jest roztwór wodny chlorku sodu. W trzeciej probówce jest roztwór wodny szarego mydła. W czwartej probówce jest olej roślinny. Odpowiedz na pytania. A. W której probówce stalowa śrubka zardzewieje najszybciej? (Uzupełnij) B. W której probówce korozja będzie zachodzić najwolniej? (Uzupełnij) C. W której probówce 1 czy 3 śrubka zardzewieje szybciej i dlaczego? (Uzupełnij) D. Uszereguj probówki według rosnącej szybkości zachodzenia korozji. (Uzupełnij).